Gå til innhold

Har dere noen gang lagt merke til hvor lite folk bryr seg om logikk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ofte i diskusjoner, både ansikt til ansikt og på nett, motsier folk seg selv uten at andre legger merke til det. Dette burde avslutte argumentet, men det gjør det ikke. For eksempel, noen kan hevde at "x er viktigere enn y på grunn av z", og når du bruker samme logikk og sier "da er w også viktigere enn y på grunn av z", avviser de det med ingen logisk forklaring. Dette viser at mange ikke tenker logisk eller konsekvent.

Jeg tror kombinasjonen av dumhet og ego er hvorfor. Å være logisk kan gjøre deg upopulær, selv med en populær mening. I tillegg ser mange bort fra at interaksjoner på nett er en del av det virkelige livet, der folk ofte er mer ærlige.

Jeg synes det er fascinerende og frustrerende hvordan folk totalt avviser logikk i sine argumenter, noe som gjør deres ord og meninger ubetydelige og overfladiske.

Anonymkode: dac9f...ed0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ofte i diskusjoner, både ansikt til ansikt og på nett, motsier folk seg selv uten at andre legger merke til det. Dette burde avslutte argumentet, men det gjør det ikke. For eksempel, noen kan hevde at "x er viktigere enn y på grunn av z", og når du bruker samme logikk og sier "da er w også viktigere enn y på grunn av z", avviser de det med ingen logisk forklaring. Dette viser at mange ikke tenker logisk eller konsekvent.

Jeg tror kombinasjonen av dumhet og ego er hvorfor. Å være logisk kan gjøre deg upopulær, selv med en populær mening. I tillegg ser mange bort fra at interaksjoner på nett er en del av det virkelige livet, der folk ofte er mer ærlige.

Jeg synes det er fascinerende og frustrerende hvordan folk totalt avviser logikk i sine argumenter, noe som gjør deres ord og meninger ubetydelige og overfladiske.

Anonymkode: dac9f...ed0

Ganske ofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk ser verden og verdiene i den fra ulike standpunkt. Så hva som er logisk har jeg merket i stor grad er subjektivt utifra hvem som snakker, derfor syns jeg det er vanskelig å oppfatte hva logikk egentlig er. 

Anonymkode: ae60d...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.11.2023 den 0.24):

Folk ser verden og verdiene i den fra ulike standpunkt. Så hva som er logisk har jeg merket i stor grad er subjektivt utifra hvem som snakker, derfor syns jeg det er vanskelig å oppfatte hva logikk egentlig er. 

Anonymkode: ae60d...1fe

Som jeg oppfatter TS så skriver han om formal logikk. Som ikke handler om subjektivt skjønn.

Svaret er at alle vi mennesker har en hjerne som er designet til å kunne fatte rimelig gode (for oss) beslutt med et begrenset og usikkert faktagrunnlag. Vi har ikke noen medfødt motstand til å være ulogiske. Logikk trenger opplæring, trening og ikke minst systemer som gjør at vi bruker den. 

Så er det følelser som klarer å motivere oss. Fakta og logikk taper så og si alltid mot følelser. Av den grunn hører du ikke for eksempel noen som er følelsesmessig engasjert i skjebnen til befolkningen i Gaza å snakke ryddig om dagens situasjon sett utfra krigets folkerett. Med pro et kontra argumenter basert på traktater og sedvane innenfor området. Det vil ikke skje, da hjernen vår ikke tåler slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...