Gå til innhold

Noen som har fått hjelp av TOO team her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil du fortelle litt om det? Hjelper psykologen? Får du god hjelp av tannlegene? 

Jeg har søkt plass, men er 2års ventetid.

Anonymkode: 8745e...b8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg hadde bare en kartleggings samtale med psykolog, så ble jeg tatt inn. Veldig flink tannlege jeg kom til, og jeg kom litt over angsten. Dessverre kom korona ett år etterpå, og nå har det gått så lang tid at jeg ikke tør å gå til tannlegen igjen 🙈

Anonymkode: 860a2...e5e

Skrevet

Jeg har ikke personlig erfaring med TOO-teamet, men jeg har hørt at mange har fått god hjelp der. Psykologer kan være til stor støtte og hjelp for mange, og tannleger kan også gi god behandling. Det er flott at du har søkt plass, selv om det er en ventetid. I mellomtiden kan det være lurt å utforske andre ressurser som kan gi deg støtte, som for eksempel støttegrupper.

Anonymkode: 31c9a...8a4

Skrevet

Jeg fikk tilbud der og vil ikke anbefale det. Opplevde kvaliteten som dårlig, og lite forståelse for min situasjon. Jeg endte opp med å bli dårligere av det. Mitt råd er å holde seg unna.

Anonymkode: 05040...a83

Skrevet

Jeg gikk i behandling der, og kunne virkelig ikke være mer fornøyd. Jeg fikk hjelp i 1,5 år. De tok alt i mitt tempo, lyttet alltid til meg, jeg fikk bestemme alt. Og de var flinke til å lese meg og, så noen ganger skjønte de at jeg presset meg, så da avsluttet de. Jeg blir fortsatt litt stressa hos tannlegen. Men det er en stor forbedring fra og få kraftig angst anfall, og ikke komme meg inn til tannlegen en gang.

Anonymkode: 133e7...891

• Liker 1
Skrevet

Er i beh nå, veldig fornøyd. Ventetid var 16 mnd, men det virker bra på meg.

Anonymkode: 9386c...149

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg fikk tilbud der og vil ikke anbefale det. Opplevde kvaliteten som dårlig, og lite forståelse for min situasjon. Jeg endte opp med å bli dårligere av det. Mitt råd er å holde seg unna.

så fordi du har dårlig erfaring så tenker du at det gjelder for alle andre også?

Anonymkode: fb120...7d5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

så fordi du har dårlig erfaring så tenker du at det gjelder for alle andre også?

Nei, men tilbudet jeg fikk var faglig sett ikke bra. Det er bekreftet av flere psykiatere i området. Så om det gjelder TOO teamet her jeg bor advarer jeg mot det. Andre steder vet jeg ingenting om, men basert på nivået her jeg bor har jeg liten tillit til at det er forsvarlig andre steder heller.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, men tilbudet jeg fikk var faglig sett ikke bra. Det er bekreftet av flere psykiatere i området. Så om det gjelder TOO teamet her jeg bor advarer jeg mot det. Andre steder vet jeg ingenting om, men basert på nivået her jeg bor har jeg liten tillit til at det er forsvarlig andre steder heller.

men nå er det ingen som vet hvor du bor så svaret ditt er totalt meningsløst.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

men nå er det ingen som vet hvor du bor så svaret ditt er totalt meningsløst.

Svaret mitt er en påminnelse om at man må være varsom og om magefølelsen sier noe er galt, da hører man på den. Bare fordi noen har gode erfaringer med TOO andre steder i landet betyr ikke det at det er høy kompetanse på dette alle steder. Det er viktig å få nyanserte erfaringer frem, ikke bare de som er fornøyde. For meg var TOO svært skadelig. Om andre leser det er de kanskje mer på vakt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Svaret mitt er en påminnelse om at man må være varsom og om magefølelsen sier noe er galt, da hører man på den. Bare fordi noen har gode erfaringer med TOO andre steder i landet betyr ikke det at det er høy kompetanse på dette alle steder. Det er viktig å få nyanserte erfaringer frem, ikke bare de som er fornøyde. For meg var TOO svært skadelig. Om andre leser det er de kanskje mer på vakt.

Var det det som var hensikten eller var det å holde seg unna som du skrev i første kommentar?  Og bare fordi du har en dårlig erfaring trenger ikke å bety at de ikke er veldig gode ideer drive med andre steder i landet.

• Nyttig 1
Skrevet

Var hos TOO teamet for 2 år siden. 

5 timer hos 2 psykologer - fikk beskjed om at jeg var for syk/traumatisert for terapi. Ble sendt videre til tannlegeteamet. 
3 timer hos tannlege - fikk beskjed om at jeg var for syk/traumatisert for behandling i våken tilstand.

De konkluderte med at tannbehandling blir retraumatisering. Selv med terapi på forhånd, for jeg har for store og dype traumer til å noen gang bli frisk nok. Forsøkte en ny psykolog som var spesialist på de tyngste pasientene til ingen nytte. Ble behandling i narkose og utskrevet. Ble så henvist til DPS for traumebehandling. 

Jeg har store overgrepstraumer fra barndommen, og traumer med tvang, makt og tortur hos skoletannlegen. 

De er fornøyd med behandling jeg har fått. Tennene er jo nullstilt og bra. Men jeg synes ikke jeg har fått behandling i det hele tatt. Forstår jo at de bare tar hensyn til mine traumer og min mental helse. Men jeg vil helst være i stand til å oppsøke tannlege ved behov slik som alle andre. Det er nå to år siden og har klart å miste bit av en tann, vet ikke hva jeg skal gjøre. Må vell søke meg inn på nytt for behandling i narkose, men vil ikke gjøre det for én tann. Må vente noen år til, til det er flere tenner som må fikses først. 

Kjenner til ei til som har kompleks ptsd som også kun fikk behandling i narkose fordi hun var for syk, slik som meg. Mens ei venninne og søskenbarnet mitt som har "bare" odontofobi og dårlig erfaring fra skoletannlegen fikk godt utbytte av TOO teamet. De fikk tannbehandling hos dem og ble videreført til "vanlig" tannlege etterpå for å få videre tannbehandling. Det er ikke vanlig-vanlig tannlege du finner ved å google en tilfeldig tannklinikk, det er en tannlege som har kurs og kunnskap fra TOO-teamet og som samarbeider med dem. 

Anonymkode: cc772...261

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var det det som var hensikten eller var det å holde seg unna som du skrev i første kommentar?  Og bare fordi du har en dårlig erfaring trenger ikke å bety at de ikke er veldig gode ideer drive med andre steder i landet.

Det er ikke bare jeg som har en dårlig erfaring. Jeg skrev at det er bekreftet av flere psykiatere i området her at denne regionens TOO team ikke har høy nok kompetanse. Jeg mener at det er lurt å holde seg unna TOO, men velger man likevel å gjøre det bør man være varsom og sette grenser ved behandling som bidrar negativt. 

du står fritt til å mene hva du vil. Erfaringen min og andres i min region tilsier at man bør holde seg unna TOO. Da er det viktig å få frem at TOO ikke alltid bidrar positivt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er ikke bare jeg som har en dårlig erfaring. Jeg skrev at det er bekreftet av flere psykiatere i området her at denne regionens TOO team ikke har høy nok kompetanse. Jeg mener at det er lurt å holde seg unna TOO, men velger man likevel å gjøre det bør man være varsom og sette grenser ved behandling som bidrar negativt. 

du står fritt til å mene hva du vil. Erfaringen min og andres i min region tilsier at man bør holde seg unna TOO. Da er det viktig å få frem at TOO ikke alltid bidrar positivt. 

Hvilken region hører du til?

Anonymkode: e5dcd...185

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Kommentaren din blir bare overflødig så lenge du ikke sier hvor du bor? Jeg kan si at jeg bor i Innlandet og er veldig fornøyd. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Ja, jeg gruer meg skikkelig. Er redd for at mine "problemer" og fobi ikke er sterk nok. Har feks ikke opplevd seksuelle overgrep, men ja, trøblete oppvekst og traumer fra skoletannlege. Samtidig vil jeg ha hjelp og tennene trenger virkelig hjelp! 

Håper jo at det skal hjelpe. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Takk for svar. Ja, jeg gruer meg skikkelig. Er redd for at mine "problemer" og fobi ikke er sterk nok. Har feks ikke opplevd seksuelle overgrep, men ja, trøblete oppvekst og traumer fra skoletannlege. Samtidig vil jeg ha hjelp og tennene trenger virkelig hjelp! 

Feil tråd 

Endret av forkjølajente
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Feil tråd 

Endret av forkjølajente
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Så lenge du ikke har vært utsatt for overgrep mot du fylle kriteriene for onodontofobi,men denne utredningen tar psykologen seg av når du blir innkalt :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

TOO står for Tortur, Overgrep og Odontofobi. Du vil ha en samtale med psykolog før du starter med behandling og da vil de finne ut hvor du hører til. De har forskjellige team som jobber med forskjellige ting, da overgrepsofre trenger annen tilnærming enn de som har odontofobi. 

Jeg vet ikke om det gjøres det samme over alt. Men her så søker du (og du må ha henvisning fra fastlege, psykolog, tannlege etc) også vurderer de søknaden. Du vil da få svar på om du har fått plass for å komme inn til vurdering eller ikke. Så har du et eller flere vurderingssamtaler med psykolog før endelig beslutning blir tatt. 

Anonymkode: cc772...261

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...