AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #1 Skrevet 4. november 2023 Nå prøver jeg å være i forkant. Har en ettåring som nylig begynte i bhg. Er livredd for å få f*nskapet i hus, men vet jo at sannsynligheten er til stede i månedene som kommer. Vi som førstegangsforeldre har virkelig 0 peiling. Har ikke hatt det selv noen av oss siden vi selv gikk i bhg for «100» år siden. Er det noen erfarne foreldre som har gode tips til hvordan komme igjennom på best mulig måte om/når det først dukker opp? Sover barnet i sengen sin? Kan jo ikke forvente at en ettåring bruker bøtte? Hvordan få inn væske? Hvordan kommer man seg fra bhg og hjem dersom det skjer i bhg (5 min gange)? Anonymkode: 13dd3...ca9
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #2 Skrevet 4. november 2023 Jeg har 13år med bhg barn og hatt x antall runder med omgangsyken i hus. Jeg har kjøpt egne tisselaken/kladder som jeg tar i senger, over puter og laken. Håndklær/tepper over kladder i sofa.. sånn minsker jeg faren for søl. Når ungene var 1-2år, så var vi bare oppe med de, og om de sov, så sov vi lett ved siden av. Varierte om det var i egen seng, sofa eller madrass. Har og hatt unger på madrass i stua og jeg sovet på sofaen. Vært redd for oppkast i søvne og for å hjelpe de kjapt. Vi har gitt vann, etterhvert cola og det de vil drikke. Biola når de er ferdige for å tilføre litt gode bakterier. (Vet ikke om det har noe før seg, men føler det hjelper. ) Lykke til! Omgangen er heldigvis kjapt over og det er unntakstilstand når det står på! Anonymkode: 56b00...ede 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #3 Skrevet 4. november 2023 Mange gode råd over her, spesielt å ha tisselaken og ekstra håndklær der barnet sover/oppholder seg så man slipper skifte alt sengetøy og få sølet ned møbler. Jeg har engangshansker som jeg kaster etter å håndtert spyhåndklær, klær osv. Vasker hender OFTE, samt håndtak osv, og ber til høyere makter om å ikke få faenskapen selv for kombinasjonen av å selv ligge å spy og ivareta barn som spyr er next level unntakstilstand. Om mulig bør kanskje en voksen passe det syke barnet, i tilfelle smitte. Så har man en reserve frisk voksen om man en blir slått ut. Barnet kan sove i egen seng men med små barn ville jeg hatt de i samme rom for å kunne hjelpe/følge med. Gi små men hyppige mengder væske, jeg har blandet eplejuice med litt dau farris, men om det er saft eller vann som går ned så benytt det. Pass på at barnet får nok væske, de kan bli dehydrert, spesielt om de får diaré i tillegg. Følg med på våte bleier. Anonymkode: 1c794...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #4 Skrevet 4. november 2023 Åh, omgangssyke kan virkelig være utfordrende, spesielt med små barn. Noen tips er å sørge for god håndhygiene, vaske leker og overflater regelmessig, og unngå nærkontakt med syke barn. Når det gjelder søvn, kan det være lurt å ha en beskyttende madrass på sengen og en bøtte i nærheten. Når det gjelder væskeinntak, kan du prøve små mengder væske hyppig gjennom dagen, for eksempel med en sprøyte uten nål. Hvis barnet blir sykt i barnehagen, kan du kontakte dem og be om å bli hentet. Ta det med ro, du gjør ditt beste som forelder! Anonymkode: 1bd86...4a5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #5 Skrevet 4. november 2023 Hansker når man håndterer klær, håndklær, vasker osv. Jeg har også brukt munnbind en del. Klor på alle flater som tåler det, og nøye vask av kontaktpunkter ofte. Egne håndklær. Begrense litt hvor mange steder i huset den syke skal være. Kladder i seng o.l. Bøtte er vanskelig når de er så små, men både meg egne små barn, og med små barn med funksjonsnedsettelser på jobb, synes jeg sånne spyposer på ring (sicsac) er enkle å manøvrere (altså når man hjelper barnet, ikke som barnet kan bruke selv). Forøvrig gull til bilsyke barn! Anonymkode: 2ae0b...370 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #6 Skrevet 4. november 2023 Dette går bra, det er bare jævlig mens det står på. Usikker på om det hjelper å være nøye med hygiene, jeg slapp unna selv to av tre ganger (men har jo også bedre immunforsvar), og har aldri brukt hansker etc. Inkubasjonstiden er jo noen dager, så blir de smittet i barnehagen er de friske før du blir syk. Anonymkode: b2f4b...dc4
CrazyCatLady2500 Skrevet 4. november 2023 #7 Skrevet 4. november 2023 For å få i væske - disse: https://www.apotera.no/resorb-original-brusetabletter-appelsinsmak-2x10-stk?gclid=CjwKCAjw15eqBhBZEiwAbDomEjyart4cZ0JbIszuhoG1RcFATrE35pcfcOJiAcENbkcMhiixfhkoWRoCGJQQAvD_BwE Ellers mange gode råd over her om hygiene.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #8 Skrevet 4. november 2023 Kjøp en pakke med slike: https://www.apotek1.no/produkter/attends-cover-dri-60x90cm-sengebeskyttelse-50stk-922115p Så slipper du mange sengeskift. Greit å ha i sofa/stoffstoler og på dagtid og. Engangshansker ved håndtering av oppkastet/avføring og vask godt av alle berøringspunkter mange ganger daglig. Synes og det er viktig å være rolig ovenfor barnet, selvom man får panikk selv. Sist vi hadde omgangssyke spydde minste på 17 måneder 17x på en natt, og over meg x antall ganger. Han sov med meg i vår seng mens det sto på som verst første natta. Vi var på vei til badet flere ganger, men traff aldri hverken vask eller do. De "kladdene" hjalp veldig mye, slapp å skifte mer en en gang på senga. La flere kladder i hodeende så var bare å bytte de som ble spydd på. Ble utrolig nok ikke smittet selv, så var nok immun fra før for det viruset. Alt jeg ga av drikke kom i retur, selv det han fikk med skje. Knasket på noen ritz kjeks, det klarte han og beholde. Den verste søtingen ga seg etter 8-9 timer. Fortsatte å gi væske i små mengder utover dagen. På ettermiddagen var formen mye bedre og det kom ikke mer spy. Anonymkode: e6b31...766 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #9 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå prøver jeg å være i forkant. Har en ettåring som nylig begynte i bhg. Er livredd for å få f*nskapet i hus, men vet jo at sannsynligheten er til stede i månedene som kommer. Vi som førstegangsforeldre har virkelig 0 peiling. Har ikke hatt det selv noen av oss siden vi selv gikk i bhg for «100» år siden. Er det noen erfarne foreldre som har gode tips til hvordan komme igjennom på best mulig måte om/når det først dukker opp? Sover barnet i sengen sin? Kan jo ikke forvente at en ettåring bruker bøtte? Hvordan få inn væske? Hvordan kommer man seg fra bhg og hjem dersom det skjer i bhg (5 min gange)? Anonymkode: 13dd3...ca9 Nei en 1åring skal ha full hjelp av foreldre, en av dere bør da være oppi smitten for å unngå spredning og gjerne på ulike rom. Væske må man fylle på med litt og litt i mindre mengder for å ikke spy det opp igjen. Du får bare satse på å komme deg hjem uten spying på veien det er oftest ikke non stop sånn som med refluksen. Omsorgsdager (sykt barn dager) er ikke det samme som egenmeldinger slike som du har på deg selv og de påvirker ikke dine sykedager men er noe separat fra dette og har kun med barnets sykdom og behov å gjøre. Dere har 10dager pr kalenderår pr foreldre men det betyr ikke at man MÅ bruke dem, men likefullt skal man bruke dem dersom man må. Dersom en av dere er i permisjon eller ufør eller annet og den voknse som er hjemme også blir syk så har den friske voksne rett på å ta omsorgsdager for å ivareta barnet fordi det gjelder også ved syk barnepasser selv om ene foreldren er i foreldrepenger osv. Væske hyppig og smått, kjøpe formsydd madrassbeskytter (tisselaken i strechlaken som man kan ha under vanlig laken) både til dobbeltseng og barneseng. INFO i rosa link fra nav.no Anonymkode: 96a09...d99 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #10 Skrevet 4. november 2023 Vår første hadde forresten ikke omgangssyke før hun begynte på skolen, og har bare hatt det en gang. Så det kan jo hende du er like heldig:) Anonymkode: e6b31...766
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #11 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vår første hadde forresten ikke omgangssyke før hun begynte på skolen, og har bare hatt det en gang. Så det kan jo hende du er like heldig:) Anonymkode: e6b31...766 Krysser fingre, tær, armer og bein for å være like heldig! 👆🏼 Vet jeg kommer til å ha helt hetta for om barnet blir kvalt osv om det skulle dukke opp. Ellers, tusen takk for alle nyttige, gode råd i tråden alle sammen! Skal kjøpe inn både det ene og det andre så man har det liggende i stede for å få hetta i mangel av utstyr i tillegg om man *bank i bordet* skulle få bruk for det 😅 ts Anonymkode: 13dd3...ca9
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #12 Skrevet 4. november 2023 Omgangssyke vil dere nok få en eller annen gang, og det er like stusselig om man har blitt erfaren forelder eller ei. Omgangssyke er skikkelig ille å få i hus 🙈 1. Håndhygiene er alfa og omega, men små barn i bhg er en utfordring 2. «Kast en foreldre ut i det» og forsøk å skåne den andre. 3. Kladder er kjekt! 4. Alltid sovet med ungen på madrass på gulvet (eller ute på sommeren). Det er stress å få det i senga. 5. Et vaskefat har fungert fint, bedre enn bøtte. Gjerne med en dæsj med vann og noe som demper lukta. Ikke noe voldsomt luft, for luft og kvalme er ikke god kombinasjon. 6. Tørk vekk oppkast med papir. Vask over med såpevann og til slutt klorin-vask. 7. Egne håndklær og skift daglig 8. Bruk evn hansker og munnbind 9. Pleier å ta «litt av» med overflatedesinfeksjon BarrierTech Sanitiser 🤪 10. Væske! Viktig med væske, helst eplejuice blander i farris (kan ta vekk kullsyra). Poenget med eplejuice og Farris er at da får den syke i seg natrium og glukose som trengs for å opprettholde god væskebalanse. Får man bare i eplejuice, så server salt kjeks eller potetgull i tillegg. 11. Vær rolig. Det kan bli er gris med oppkast i senga, på ungene osv. Bare ta en ting om gangen. Alltid ungen først. Dusj den og få den pakket inn i varmt rent og lagt seg på madrass/sofa eller lignende. Ta deretter problemet med oppkastet. Få det ut av huset med en gang. 12. Hvis ungen har kastet opp i bhg, så må du bare gjøre det beste på vei hjem. Går dere, kan du bruke vogn? Kjører dere så gjør det mest mulig oppkast-sikkert i bilen. Det er ikke moro å vaske vekk oppkast fra bilstoler. Anonymkode: cd8dc...58a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå