Tough cookie Skrevet 4. november 2023 #1 Skrevet 4. november 2023 (endret) Jeg har en svigerinne som er utdannet lærer og som husker noen navn feil, og det synes jeg er så rart etter mange år i samme familie. La oss si at jeg heter Julianne og jeg blir kalt alt fra Julianna, Karianne, Karianna, Julie til Julia. En dame som heter Gunhild blir noen ganger til Gunvor, Gudrun eller Ragnhild, og min sønn som heter Mikael blir av og til kalt Mickey, Martin og Mikke av henne. Er dette en nevrologisk svakhet eller er hun bare fjern? Kan ikke skjønne hvordan hun klarer å jobbe som lærer når hun ikke husker navn riktig. Endret 4. november 2023 av Tough cookie 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #2 Skrevet 4. november 2023 Jeg vet ikke, men hvis hun jobber som lærer, har hun kanskje så mange navn å forholde seg til i hverdagen at hun blander? Jeg har alltid vært så godt til å huske navn at det nesten er flaut (som den gangen jeg husket hva barna til fetteren til halvsøsteren til han jeg datet het, og daten ble satt ut av det). Men som mange andre kan jeg godt si "Kari, nei Stine, nei Fido, NEI Anna!" når jeg skal si noe om én av døtrene mine og er sliten og stresset. Og når det gjelder navn som ligner, går det lettere i surr. Jeg jobber i barnehage, og der surrer vi alle sammen. Altså vi vet jo godt hva alle barnet heter, men plumper ut med navnet til et annet barn, enten fordi navnet ligner eller fordi barna ligner. Noen surrer nok mer enn andre. Kanskje delvis pga. stress. Og så varierer det hva vi har lett for å huske også. Mannen min har problemer med å huske navn, uten at det betyr at han ikke bryr seg. Og han har høy utdanning, og husker mye annet. Anonymkode: 9c22a...2d7 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #4 Skrevet 4. november 2023 Tough cookie skrev (1 time siden): Jeg har en svigerinne som er utdannet lærer, men som husker noen navn feil og det synes jeg er så rart etter mange år i samme familie. La oss si at jeg heter Julianne og jeg blir kalt alt fra Julianna, Karianne, Karianna, Julie til Julia. En dame som heter Gunhild blir noen ganger til Gunvor, Gudrun eller Ragnhild, og min sønn som heter Mikael blir av og til kalt Mickey, Martin og Mikke av henne. Er dette en nevrologisk svakhet eller er hun bare fjern? Kan ikke skjønne hvordan hun klarer å jobbe som lærer når hun ikke husker navn riktig. Dette er ikke vondt ment. Min venninne, med ekstrem høy IQ og utdanning (tenk headhuntet til forskerstilling etter 3 år på universitetet) og nå lederstilling, er helt lik som din svigerinne. Hun er superflau over dette. Vi har alle en akilleshæl Anonymkode: fc9af...63e
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #5 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er ikke vondt ment. Min venninne, med ekstrem høy IQ og utdanning (tenk headhuntet til forskerstilling etter 3 år på universitetet) og nå lederstilling, er helt lik som din svigerinne. Hun er superflau over dette. Vi har alle en akilleshæl Anonymkode: fc9af...63e 3 år på universitetet er ikke ekstrem høy utdanning. Anonymkode: 0e7c2...db1 6 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #6 Skrevet 4. november 2023 Å huske navn kan være utfordrende for noen mennesker, selv om de har vært i familien din i mange år. Det kan være flere grunner til at hun sliter med å huske navnene riktig, som for eksempel kognitiv belastning eller bare en generell vanskelighet med å huske navn. Det er viktig å huske at det ikke nødvendigvis har noe å si for hennes evne til å være en god lærer. Folk har forskjellige styrker og svakheter. Kanskje hun har andre ferdigheter og egenskaper som gjør henne flink som lærer. Det er alltid best å gi folk litt rom og forståelse når det gjelder slike ting. Anonymkode: 43623...71e 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #7 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg vet ikke, men hvis hun jobber som lærer, har hun kanskje så mange navn å forholde seg til i hverdagen at hun blander? Jeg har alltid vært så godt til å huske navn at det nesten er flaut (som den gangen jeg husket hva barna til fetteren til halvsøsteren til han jeg datet het, og daten ble satt ut av det). Men som mange andre kan jeg godt si "Kari, nei Stine, nei Fido, NEI Anna!" når jeg skal si noe om én av døtrene mine og er sliten og stresset. Og når det gjelder navn som ligner, går det lettere i surr. Jeg jobber i barnehage, og der surrer vi alle sammen. Altså vi vet jo godt hva alle barnet heter, men plumper ut med navnet til et annet barn, enten fordi navnet ligner eller fordi barna ligner. Noen surrer nok mer enn andre. Kanskje delvis pga. stress. Og så varierer det hva vi har lett for å huske også. Mannen min har problemer med å huske navn, uten at det betyr at han ikke bryr seg. Og han har høy utdanning, og husker mye annet. Anonymkode: 9c22a...2d7 Det er ikke sånn at hun sier navn feil én gang, men at hun i flere måneder kan gå rundt å kalle meg Karianne istedenfor Julianne, eller at hun kaller noen for Anders istedenfor Andreas i lang tid. Jeg synes det er veldig merkelig og flere andre i familien reagerer også på dette. Ts Anonymkode: 312c4...47d 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #8 Skrevet 4. november 2023 Noen husker ikke navn, andre husker ikke ansikt osv. Det kan også endre seg over tid, jeg pleide å være veldig god med navn. Nå står det ofte helt stille, selv om jeg husker nøyaktig hvordan personen ser ut. Anonymkode: 5fe66...dd5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #9 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Noen husker ikke navn, andre husker ikke ansikt osv. Det kan også endre seg over tid, jeg pleide å være veldig god med navn. Nå står det ofte helt stille, selv om jeg husker nøyaktig hvordan personen ser ut. Anonymkode: 5fe66...dd5 Du kan ikke sammenligne å ikke huske navn med å ikke huske ansikter. Å ikke huske ansikter (Prosopagnosia) skyldes en skade i gyrus fusiformis. Å ikke huske navn skyldes som regel sløvhet, ellers så er det begynnende kognitiv svikt. Noen bruker det også som hersketeknikk. Jeg vet ikke hvor gammel svigerinnen til ts er, men sjansen er vel stor for at det er litt tidlig å konludere med demens. Da gjenstår enten at hun ikke bryr seg nok til å lære seg navnene, eller hun velger feil navn for å presisere hvor lite disse menneskene betyr for henne. Anonymkode: 7e2b6...308 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #10 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke sånn at hun sier navn feil én gang, men at hun i flere måneder kan gå rundt å kalle meg Karianne istedenfor Julianne, eller at hun kaller noen for Anders istedenfor Andreas i lang tid. Jeg synes det er veldig merkelig og flere andre i familien reagerer også på dette. Ts Anonymkode: 312c4...47d Når det er konsekvent, syns jeg også det er merkelig at svigerinnen din bruker feil navn. Det kan jeg komme på noen godt voksne som har gjort. En av dem var en trivelig eldre nabo, hun kalte nettopp en Andreas konsekvent for Anders. Det var typisk sånn at navn som var litt nye og ukjente for henne, ble til navn som hun hadde hørt mer og som lignet. Min bestemor kunne også finne på slikt med navn hun syntes var for nymotens". Men da tror jeg hun med vilje nektet å lære seg dem, selv om hun aldri innrømmet det. F.eks. har mitt barn en venn som heter Cassandra, og hun kalte henne Aleksandra eller hun der "cassianna eller hva det var". Utrolig frekt egentlig, for hun var hverken senil eller dement, og kunne fint lært seg navnene. De andre eldre damene som surret, tror jeg ikke gjorde det med hensikt. Anonymkode: 9c22a...2d7 5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #11 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du kan ikke sammenligne å ikke huske navn med å ikke huske ansikter. Å ikke huske ansikter (Prosopagnosia) skyldes en skade i gyrus fusiformis. Å ikke huske navn skyldes som regel sløvhet, ellers så er det begynnende kognitiv svikt. Noen bruker det også som hersketeknikk. Jeg vet ikke hvor gammel svigerinnen til ts er, men sjansen er vel stor for at det er litt tidlig å konludere med demens. Da gjenstår enten at hun ikke bryr seg nok til å lære seg navnene, eller hun velger feil navn for å presisere hvor lite disse menneskene betyr for henne. Anonymkode: 7e2b6...308 Veldig skråsikker på noe du dikter selv. Er du sånn som lett blir fornærmet? Jeg har en veldig god venninne som er god på ansikter, dårlig på navn. Vi har en felles venninne vi har kjent i 25 år, og av og til sier min gode venninne et navn som ligner bare litt. Veldig rart, synes jeg!! Men kan garantere at det verken er kognitiv svikt eller noe ønske om å vise at man ikke bryr seg… Selv er jeg dårlig med ansikter og må av og til ærlig innrømme at jeg ikke husker folk. Jeg glemmer også hvem som har sagt hva! Noen sa noe…men hvem!? Aner ikke. Litt pinlig når man forteller tilbake til den som sa det. Anonymkode: 9f880...665 3
minister-mio Skrevet 4. november 2023 #12 Skrevet 4. november 2023 Hun glemmer navnet på nevøen sin? Bekymringsverdig. 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #13 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Veldig skråsikker på noe du dikter selv. Er du sånn som lett blir fornærmet? Jeg har en veldig god venninne som er god på ansikter, dårlig på navn. Vi har en felles venninne vi har kjent i 25 år, og av og til sier min gode venninne et navn som ligner bare litt. Veldig rart, synes jeg!! Men kan garantere at det verken er kognitiv svikt eller noe ønske om å vise at man ikke bryr seg… Selv er jeg dårlig med ansikter og må av og til ærlig innrømme at jeg ikke husker folk. Jeg glemmer også hvem som har sagt hva! Noen sa noe…men hvem!? Aner ikke. Litt pinlig når man forteller tilbake til den som sa det. Anonymkode: 9f880...665 Sliter litt med å forstå hva du forsøker å si, kanskje du sliter litt med formidlingsevnen din, i tillegg til hukommelsen? Jeg kan forsikre deg om at jeg ikke er fornærmet, men det er fakta at å ikke huske ansikter har en fysisk årsak. Hvis man ikke husker navnene på forholdsvis nær slekt etter mange år, så er det noe som skurrer. Anonymkode: 7e2b6...308 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #14 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 3 år på universitetet er ikke ekstrem høy utdanning. Anonymkode: 0e7c2...db1 Regner med det er etter 3 år i jobb, ikke i bachlorutdanning...... Anonymkode: a16c5...8c9 1
Tough cookie Skrevet 4. november 2023 Forfatter #15 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan ikke sammenligne å ikke huske navn med å ikke huske ansikter. Å ikke huske ansikter (Prosopagnosia) skyldes en skade i gyrus fusiformis. Å ikke huske navn skyldes som regel sløvhet, ellers så er det begynnende kognitiv svikt. Noen bruker det også som hersketeknikk. Jeg vet ikke hvor gammel svigerinnen til ts er, men sjansen er vel stor for at det er litt tidlig å konludere med demens. Da gjenstår enten at hun ikke bryr seg nok til å lære seg navnene, eller hun velger feil navn for å presisere hvor lite disse menneskene betyr for henne. Anonymkode: 7e2b6...308 Hun er 60 Ts
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #16 Skrevet 4. november 2023 Jeg husker ikke navnet på mine nieser eller nevøer. Har rundt 10 stykk og alle har nymotens dobbeltnavn. Anonymkode: 48ca5...341 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #17 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sliter litt med å forstå hva du forsøker å si, kanskje du sliter litt med formidlingsevnen din, i tillegg til hukommelsen? Jeg kan forsikre deg om at jeg ikke er fornærmet, men det er fakta at å ikke huske ansikter har en fysisk årsak. Hvis man ikke husker navnene på forholdsvis nær slekt etter mange år, så er det noe som skurrer. Anonymkode: 7e2b6...308 Du påstår at hvis folk ikke husker navn MÅ det skyldes en av to negative årsaker. Jeg vet av egen erfaring at du tar feil. Anonymkode: 9f880...665 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #18 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg husker ikke navnet på mine nieser eller nevøer. Har rundt 10 stykk og alle har nymotens dobbeltnavn. Anonymkode: 48ca5...341 Og jeg har ingen problemer med å huske navn og fødselsdato på mine 12 nieser og nevøer, og mine 17 grandnieser og -nevøer (må tilstå at jeg er litt usikker på hvordan 2 av navnene staves…). Jeg er på god vei mot 60 år, forresten. Anonymkode: f217a...315 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #19 Skrevet 5. november 2023 Jeg er i 60 årene . Har alltid vært god til å huske navn, faktisk husker jeg navn på de jeg gikk på barneskolen med . Over 20 stk, men det var stort sett de samme hele tiden. Husker også fødselsdatoene deres. Har alltid vært flau over at jeg husker slikt, så jeg har ikke sagt det til noen. Koder og slikt sitter stort sett spikret, det samme med språk. Er det dette som kalles klisterhjerne? Men jeg var dårlig i matte og denslags på skolen! Anonymkode: 084b5...bbb 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #20 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er i 60 årene . Har alltid vært god til å huske navn, faktisk husker jeg navn på de jeg gikk på barneskolen med . Over 20 stk, men det var stort sett de samme hele tiden. Husker også fødselsdatoene deres. Har alltid vært flau over at jeg husker slikt, så jeg har ikke sagt det til noen. Koder og slikt sitter stort sett spikret, det samme med språk. Er det dette som kalles klisterhjerne? Men jeg var dårlig i matte og denslags på skolen! Anonymkode: 084b5...bbb TS. Altså var det over 20 stk i klassen* Anonymkode: 084b5...bbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå