Gå til innhold

Jeg kan ikke leve med øyne som ikke fungerer... hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for alle som tar seg tid til å skrive gode råd 🧡

Dette problemet begynte for flere måneder side. Jeg flyttet inn i huset hvor jeg nå bor. Kan det være noe med huset?

Dersom det er sopp eller annet i huset, hvordan vet man det? For det lukter ikke.

Har lagt merke til at vinduene på alle rom er fuktige. Altså at det er vann / dogg med dråper på innsiden av vinduene. Da er i allefall ikke tørr luft.

Anonymkode: c8bf6...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette problemet begynte for flere måneder side. Jeg flyttet inn i huset hvor jeg nå bor. Kan det være noe med huset?

Dersom det er sopp eller annet i huset, hvordan vet man det? For det lukter ikke.

Har lagt merke til at vinduene på alle rom er fuktige. Altså at det er vann / dogg med dråper på innsiden av vinduene. Da er i allefall ikke tørr luft.

Da er det fuktig, du kan ha et fukt problem og dermed sopp/mugg. Lufter du mye? Eller har du i allefall god lufting mens du sover?

Anonymkode: 881ed...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har øyne som renner med sminke og uten. Bruker øyne krem, men den svir for nå er huden så utrolig sår.

Øyelokk er hovet og sår. Øyekroken god og sår... og sitter her og tørker, hver andre minutt veske som renner.

Hva er dette...

Prøv å ikke bruke krem eller sminke rundt øynene i noen dager og se om det blir bedre.

Anonymkode: ae63f...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Vinduene skal ikke være fuktige på innsiden. Ville sjekket huset for sopp. Det kan gjøre en skikkelig syk.

Anonymkode: de8a9...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva skjer om du drar bort en helg? Blir du bedre da?

Anonymkode: a604b...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva skjer om du drar bort en helg? Blir du bedre da?

Anonymkode: a604b...f82

Det har jeg ikke testet ut. Men, jeg er mye ute og kjører. Øye problemet følger uansett meg dagen igjennom om jeg ikke er hjemme.

Jeg leier eldre hus. Kjelleren er liten og av lukket fra resten av huset. Egen dør utenfor. Men det lukter ikke sopp. Ikke er der spor av det heller. Kanskje vinduene er fuktig fordi de er gamle og det er litt hus kaldt.

For når jeg fyrer så blir det varmt og da forsvinner den fra vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket synet i det siste? Jeg har ikke så veldig dårlig syn og kan fint være uten briller, men øyene blir trøtte og da får jeg rennende øyner som deg. Går over med ganske fort hvis jeg bruker briller. 

Ellers tror jeg også på dårlig innemiljø.  

Anonymkode: a55f0...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du er fortvilet over øynene dine. Det kan være lurt å oppsøke en annen øyelege for en second opinion. De kan kanskje gi deg nye perspektiver eller prøve andre behandlingsmetoder. Du kan også vurdere å sjekke om det er noe i miljøet ditt som kan påvirke øynene, som allergener eller luftkvalitet. Ta vare på deg selv og hold håpet oppe! 🌸❤️

Anonymkode: 87220...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt helt å bruke linser, sminke og krem. Vask kun med lunkent vann på klut, morgen og kveld. Test ut Zyrec antihistaminer for å utelukke allergi. Dette hjalp meg.

Anonymkode: a02b1...4f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg lurer på om det er noe enten med huset eller området hvor jeg bor. For har ikke hatt slike problemer tidligere...

Kanskje det er fukt i kjelleren 

Jeg har vært eksponert for muggsopp før, og vet av erfaring at det påvirker også øyne. Leier du bolig, eller eier du? 
Den beste måten å finne ut om det er huset, er å bo hos venner/familie en stund, for å se om symptomer letter.

Kjellere har ofte fukt, og dette kan komme opp i konstruksjonen og gi muggsopp i huset. Selv om det ikke synes, kan det være skjult bak tapet osv. 

Anonymkode: 14252...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det har jeg ikke testet ut. Men, jeg er mye ute og kjører. Øye problemet følger uansett meg dagen igjennom om jeg ikke er hjemme.

Jeg leier eldre hus. Kjelleren er liten og av lukket fra resten av huset. Egen dør utenfor. Men det lukter ikke sopp. Ikke er der spor av det heller. Kanskje vinduene er fuktig fordi de er gamle og det er litt hus kaldt.

For når jeg fyrer så blir det varmt og da forsvinner den fra vinduet.

Pass på at når du fyrer, at du lufter litt godt også, all denne fukta som er inne fordamper og da må den ut. Håper du finner ut av det, høres ille ut. Klem 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Så nå at problemet oppstod etter du flyttet inn i nytt hus, og at du har dugg på vinduer.  Da kan jeg garantere deg at det er inneklimaet som gir deg disse symptomene. Dette er mye verre enn tørr luft, muggsopp er helsefarlig.

Dugg på vindu kommer av flere ting, kondens, for lite ventilasjon, fuktinnsig fra grunnen, etc. Når du har så kraftige symptomer, så har det etablert seg muggsopp. Dette vil ikke forsvinne med å lufte, skadd materiale må utbedres. Vinduene kan også være gamle og dårlige og må byttes ut. Hvordan ser det ut i selve vinduet, er det svarte merker? Er det lufteventiler på vinduer eller vegger? Hva slags ventilasjon er det på badet, er det luke, vifte, eller avtrekk som konstant går (dette sjekker du ved å holde hånden under). Gammelt hus?

Hvis du leier denne boligen, så må du varsle huseier umiddelbart. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Så nå at problemet oppstod etter du flyttet inn i nytt hus, og at du har dugg på vinduer.  Da kan jeg garantere deg at det er inneklimaet som gir deg disse symptomene. Dette er mye verre enn tørr luft, muggsopp er helsefarlig.

Dugg på vindu kommer av flere ting, kondens, for lite ventilasjon, fuktinnsig fra grunnen, etc. Når du har så kraftige symptomer, så har det etablert seg muggsopp. Dette vil ikke forsvinne med å lufte, skadd materiale må utbedres. Vinduene kan også være gamle og dårlige og må byttes ut. Hvordan ser det ut i selve vinduet, er det svarte merker? Er det lufteventiler på vinduer eller vegger? Hva slags ventilasjon er det på badet, er det luke, vifte, eller avtrekk som konstant går (dette sjekker du ved å holde hånden under). Gammelt hus?

Hvis du leier denne boligen, så må du varsle huseier umiddelbart. 

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive og til alle andre 🧡

Jeg bor i ett gammelt hus. Leier. Det er liksom 60 talls stil. Men jeg lukter ikke sopp. Kjeller er helt avstengt fra huset oppe. Men ja mistenker at det kan være huset.

Jeg har nå bestilt time hos øye klinikken i Oslo slik som noen anbefaler. Håper veldig på hjelp.

Jo, jeg vet at jeg har dårlig syn. Jeg bruker ikke briller eller linser. Bruker kun øye salve kjøpt på apoteket. Sitter her mer morgen kaffe og vaselin på huden rundt øyne. Vakkert 🌼

Tusen takk for råd. Åpen for andre som har opplevd lignende 🧡

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i ett gammelt hus. Leier. Det er liksom 60 talls stil. Men jeg lukter ikke sopp. Kjeller er helt avstengt fra huset oppe. Men ja mistenker at det kan være huset.

Jeg har nå bestilt time hos øye klinikken i Oslo slik som noen anbefaler. Håper veldig på hjelp.

Jo, jeg vet at jeg har dårlig syn. Jeg bruker ikke briller eller linser. Bruker kun øye salve kjøpt på apoteket. Sitter her mer morgen kaffe og vaselin på huden rundt øyne. Vakkert 🌼

❤️

Om du vet du har dårlig syn, kan det være så anstrengende for øynene at de renner av den grunn? Ikke bare altså, tenker den innelufta må ha litt og si også, men ja. At det kan være en del av det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Allergi mot hva? Har forsøkt krem og dråper mot allergi, men ingen effekt...

Hvilke tabletter ?

Ofte holder ikke bare dråper, i værste perioden her på sommeren må jeg både ta tabletter og øyedråper. Min vennine har allergi hele året og står på både dråper og tabletter. Du bør også sjekke boligen du bor i ang fukt/mugg osv eller støvallergi. Noen leger selv øyeleger er ikke alltid dem beste, så en annen tipset om en i Oslo så prøv det om mulig. 

Anonymkode: c6b4d...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Muggsopp lukter ikke alltid. Det at kjelleren er avstengt betyr ikke at fukt ikke kan vandre opp konstruksjonen. Men nå kan fukten komme innenfra huset av andre årsaker. 

Har du noen du kan bo hos i noen dager? Da ser du fort om du merker bedring. For det er lite vits i å dra til leger og få kremer/salver på sikt, du kan ikke bo et sted med mugg. At du har dugg på alle vinduene er ikke tegn på at inneklimaet er bra. Hvordan er det med lufteventiler slik jeg spurte om, kan du sjekke det i hvert rom? Er det krypkjeller eller vanlig kjeller/sokkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slutt helt å bruke linser, sminke og krem. Vask kun med lunkent vann på klut, morgen og kveld. Test ut Zyrec antihistaminer for å utelukke allergi. Dette hjalp meg.

Anonymkode: a02b1...4f2

Vann tørker ut! Blephaclean er bedre hvis man skal vaske/tørke flere ganger om dagen. Og det må man hvis det er mye puss ellers blir det fort sår på hornhinnene.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Muggsopp lukter ikke alltid. Det at kjelleren er avstengt betyr ikke at fukt ikke kan vandre opp konstruksjonen. Men nå kan fukten komme innenfra huset av andre årsaker. 

Har du noen du kan bo hos i noen dager? Da ser du fort om du merker bedring. For det er lite vits i å dra til leger og få kremer/salver på sikt, du kan ikke bo et sted med mugg. At du har dugg på alle vinduene er ikke tegn på at inneklimaet er bra. Hvordan er det med lufteventiler slik jeg spurte om, kan du sjekke det i hvert rom? Er det krypkjeller eller vanlig kjeller/sokkel?

Jeg tror jeg ser svarte prikker bort over vinduer.... der det er fukt. Svart sopp. På flere rom.. Kan de være andre steder og?

Hva gjør jeg om jeg må flytte med det samme? Mister all depositum siden jeg har 3 mnd oppsigelse...

Nei, huff. Dette ble vanskelig. Eier vil sikkert nekte for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...