Gå til innhold

Avlive katt - skikkelig dilemma

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en katt på 11 år som siste årene har slitt med forkalkninger i ryggen. Har gått daglig på smertestillende på grunn av dette de siste 6-7mnd. Begynner å merke noen endringer i kattene adferd nå, og fikk derfor røntget ryggen på nytt for å se om forkalkningene hadde blitt verre. Det viste noe forverring men ikke mye - forkalkninger i hofteparti og på begge skuldre foran. 

så kommer det grusomme dilemmaet vi har - bør katten avlives så han ikke lider? 

problemet med katter er jo at de ikke viser smerte, så det eneste vi har å gå etter er røntgenbilder, at katten daglig nå gjør fra seg utenfor kassa og trekker seg unna når sønnen vår på 7 år er i nærheten + at han har kronisk forstoppelse. Ut over dette oppfører katten seg normalt, vil ha kos, spiser og hopper opp/ned normale steder. 

helt grusomt å skulle ta et valg ut i fra dette. Vi ønsker jo selvfølgelig ikke å avlive, men vi vil helle ikke være de som piner dyr over lang tid kun fordi vi er glad i katten… 

dere kattemennesker der ute - hvordan hadde dere tolket situasjonen?  

Anonymkode: d485c...469

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hørtes ut som at katten burde få slippe 

Anonymkode: 0ca8a...5a1

Enig

Anonymkode: 16077...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at dette er et vanskelig dilemma for dere. Som kattemennesker er det viktig å ta hensyn til kattens livskvalitet. Hvis katten opplever smerte og har problemer med å fungere normalt i hverdagen, kan det være verdt å vurdere avliving for å unngå lidelse. Det kan være lurt å diskutere situasjonen med en veterinær for å få deres profesjonelle mening og råd. Ta gjerne også tid til å snakke med andre katteiere som har vært i lignende situasjoner for å høre om deres erfaringer. Husk at dere tar avgjørelsen ut fra kjærlighet og omsorg for katten.

Anonymkode: 525f2...41e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har veterinæren foreslått Solensia? Var katt har forkalkninger i rygg og hofte og har fått dette månedlig i et drøyt år nå. Hun er mye mindre smertepreget nå enn da hun gikk på Onsior/metacam. Det er heller ikke skadelig for nyrene. Det koster jo selvfølgelig litt, men vi får dekket en hel del på forsikringen etter egenandelen på 3000. Det er ikke sikkert at han responderer like godt som det vår gjør, og det høres jo ut som at han ikke har det noe bra, men det kan hende han er en kandidat for Solensia. 

Endret av Gogglebox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min (halvsiameser) er 17,5 år og jeg merker ikke noe spessielt på henne så det kan være individuelt åssen er kattens fysiske form ? Han hopper opp og ned noe som ville merkes på hofter og diverse når han gjør dette kommer det eventuelle lyder fra han ? om han bør få slippe er jo ett spørsmål men ellers er den i god form ? trist sånt blir det verre så må dere jo la han få slippe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi har en katt på 11 år som siste årene har slitt med forkalkninger i ryggen. Har gått daglig på smertestillende på grunn av dette de siste 6-7mnd. Begynner å merke noen endringer i kattene adferd nå, og fikk derfor røntget ryggen på nytt for å se om forkalkningene hadde blitt verre. Det viste noe forverring men ikke mye - forkalkninger i hofteparti og på begge skuldre foran. 

så kommer det grusomme dilemmaet vi har - bør katten avlives så han ikke lider? 

problemet med katter er jo at de ikke viser smerte, så det eneste vi har å gå etter er røntgenbilder, at katten daglig nå gjør fra seg utenfor kassa og trekker seg unna når sønnen vår på 7 år er i nærheten + at han har kronisk forstoppelse. Ut over dette oppfører katten seg normalt, vil ha kos, spiser og hopper opp/ned normale steder. 

helt grusomt å skulle ta et valg ut i fra dette. Vi ønsker jo selvfølgelig ikke å avlive, men vi vil helle ikke være de som piner dyr over lang tid kun fordi vi er glad i katten… 

dere kattemennesker der ute - hvordan hadde dere tolket situasjonen?  

Anonymkode: d485c...469

Hva er dilemmaet her?? Bruk hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har seg slik at vi må ta det vanskelige valget for dyrene våre.

Jeg måtte selv la min katt slippe, kun 6,5 år gammel. Han ble syk, og det var veldig tydelig fra veterinærens side at joda det var ting vi kunne prøve, men at det ikke så bra ut. Ikke minst ville det nok selv med forsikring blitt mange ti tusner med kroner som jeg rett og slett ikke hadde. Jeg har selvsagt penger satt til sides, men alle har sine begrensninger. 

Da ble det avlivning. Noe av det aller værste jeg noen gang har måtte gjøre her i livet. Det er nå 2 år siden, og jeg kjenner enda på sorgen, for jeg hadde et skikkelig dypt bånd med katten, og kjennes ut som jeg har mistet en del av meg selv.

Men jeg tok valget for han. For å la han slippe å måtte gjennomgå alt mulig for at han kanskje med en liten sjanse kunne blitt bedre. 

Noen ganger må vi tenke hvor mye blir for mye? 

En ting jeg trøster meg med; det sies at vi får kun x antall dyr i livet vårt, og at gamle sjeler kommer tilbake i ny form. Jeg tror ikke egentlig på et liv etter døden, men kjenner trøst i å tenke at jeg kanskje får koseklumpen min tilbake en dag 💙

Anonymkode: 1f685...07f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier veterinæren? Tror det er lettere for han/hun å gi deg et godt svar ifht de rådene du får her... veterinæren har jo sett katten og har nødvendig kunnskap.

Anonymkode: d2564...722

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (14 timer siden):

Katten min (halvsiameser) er 17,5 år og jeg merker ikke noe spessielt på henne så det kan være individuelt åssen er kattens fysiske form ? Han hopper opp og ned noe som ville merkes på hofter og diverse når han gjør dette kommer det eventuelle lyder fra han ? om han bør få slippe er jo ett spørsmål men ellers er den i god form ? trist sånt blir det verre så må dere jo la han få slippe 

Hva har katten din med saken å gjøre?!

Anonymkode: d287f...599

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville snakket med dyrelegen om dette, og gjort det de anbefaler. Skjønner at dette er ekstremt vondt for dere ts❤️

Anonymkode: d3b35...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anser det som min aller viktigste oppgave som katteeier, å si stopp før det går for langt. Min eldste er 8 år nå, og han har gitt meg så mye glede i de årene, at jeg mener den største måte jeg kan gjengjelde det på er å la han få slippe når han viser tydelige tegn på å ikke ha det bra til tross for medisin.

En eldre katt som må gå på smertestillende hver dag, som stadig blir verre, som er forstoppet, og blir urenslig, da hadde det i min mening vært på overtid...

Ja, det er fryktelig vondt ta den avgjørelsen. Trøsten min etter jeg måtte ta avgjørelsen sist, er at dyret hadde det fint til siste slutt, og slapp ha det vondt. Det er fortsatt vondt, men for meg var det en trøst i det også.

Anonymkode: 7175c...7bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronisk forstoppet

unngår mennesker 

gjør fra seg utenfor doen 

Må bruke smertestillende hver dag 

forverret sykdom 

endringer i adferd 

syns i grunn ikke det er så mye å lure på. Katten har det ikke bra, det finnes grenser for hvor langt man skal la det gå, og dette er en av de vonde avgjørelsene vi som eiere må ta. 

Anonymkode: 78672...16d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som at det kanskje er på tide å la katten slippe ja. Bestill time til avlivning noen dager frem i tid og bruk de siste dagene på å tilbringe mye tid med pusen. Gi kos, vær sammen med den og la den få spise og gjøre som den vil.
Det er vondt å avlive et kjæledyr, men når de ikke lenger har god livskvalitet må man bare innse at det er tid for å la dem slippe.

Jeg hadde en nesten 15 år gammel katt som var i ganske god form for alderen, men som plutselig begynte å blø fra munnen og fikk en helt forferdelig ånde. Veterinæren trodde det var en betent tann, ga meg resept på smertestillende og betennelsesdempende til pusen, og satte opp time ei uke etter. Jeg var kjempenervøs før timen da jeg var redd katten skulle dø under narkose (på grunn av alder), og brukte litt ekstra tid med pusen dagene før timen. Det var jeg veldig glad for i ettertid, da det viste seg å være en blødende svulst i munnen. Veterinæren anbefalte avlivning, så jeg måtte ta en brå avgjørelse og dro rett til veterinæren for å si farvel til pusen som fremdeles lå i narkose. Jeg følte meg som en bøddel og hadde faktisk nesten dårlig samvittighet for at jeg hadde "lovet" henne at dette skulle gå bra før hun ble lagt i narkose. Teit, ja jeg vet, men sånn er det. I ettertid har jeg fått samlet tankene og innsett at det ikke var noen annen utvei. Katten var jo alvorlig syk, hadde smerter og kunne ikke ha levd videre med en svulst i munnen. Det hadde vært mye mer slemt av meg å ikke avlive.

Jeg ønsker deg alt godt og håper du klarer å ta en god avgjørelse for pusen din. Husk at du ikke er slem som avliver en katt med smerter og ubehag, du gjør den en tjeneste. Prøv å ha det i bakhodet uansett hvor vondt og trist det er.

Anonymkode: aba81...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at dette er veldig vanskelig for dere, men som utenforstående fremstår det ikke som et dilemma i det hele tatt. 

Best å la den få slippe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...