AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #1 Skrevet 4. november 2023 Min mor nærmer seg 70. Hun er ikke lik seg selv. Den rause, snille, hjelpsomme og åpne moren min som jeg alltid har kjent er på en måte helt borte. Jeg har trodd jeg har fornærmet henne på grunn av den avvisende væremåten, men tror kanskje det er alderen. Det startet omtrent i det hun ble pensjonist og det jeg merket meg var følgende: - Hun smakker om at alt var bedre før/ hennes generasjon er best - Hun snakker utelukkende om seg selv og til og med når det absolutt ikke passer seg. Hun kan for eksempel highjacke en samtale med min søster som nettopp har meddelt særdeles dårlig nytt - Hun ringer ikke -Hun gratulerer ikke med merkedager - Hun føler seg berettiget og skal ikke lenger hjelpe barn og barnebarn, men motta hjelp. - Hennes barnebarn fikk ikke bruke varmt va n da hun var på besøk sist fordi strømmen er for dyr. Jentungen hadde reist for første gang alene for å besøke henne. Dette sa hun etter å ha snakket om sitt 3. opphold i Spania for året og om alt hun hadde kjøpt til tross for kronekursen. Anonymkode: d7f00...5c3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #2 Skrevet 4. november 2023 Det høres ut som du har lagt merke til noen endringer hos moren din. Det kan være at alderen spiller en rolle i endringene du har observert. Det kan være lurt å snakke med henne åpent og ærlig om dine bekymringer og følelser. Kanskje det er noe annet som påvirker henne, og det kan være nyttig å få en forståelse for hva som skjer. Anonymkode: 9ad39...960 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #3 Skrevet 4. november 2023 Kan være at hun er blitt dement? Ta kontakt med fastlegen til din mor om du er bekymret for personlighetsforandringer. Fastlegen kan hjelpe. Anonymkode: 222c4...07f 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #4 Skrevet 4. november 2023 Det jeg merket var at alt var skummelt. Skummelt når vi skulle reise bort eller gjøre noe annet enn den vanlige tralten. Utrolig slitsomt er det. Skummelt om det sitter en mørkhudet på bussen osv Min mor er fortsatt veldig snill da og vet ikke hva godt hun skal gjøre for oss. Kanskje din begynner å bli dement. Anonymkode: 8188c...189
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #5 Skrevet 4. november 2023 Uff, stakkars deg 😓 Det er kjipt ja, har lurt på det samme. Men her er det far, ikke mor. Det er nærliggende å tro at har noe med alder å gjøre. De søker omsorg for de blir mer sårbare, men de glemmer samtidig at de er våre foreldre. Anonymkode: 704a3...301
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #6 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min mor nærmer seg 70. Hun er ikke lik seg selv. Den rause, snille, hjelpsomme og åpne moren min som jeg alltid har kjent er på en måte helt borte. Jeg har trodd jeg har fornærmet henne på grunn av den avvisende væremåten, men tror kanskje det er alderen. Det startet omtrent i det hun ble pensjonist og det jeg merket meg var følgende: - Hun smakker om at alt var bedre før/ hennes generasjon er best - Hun snakker utelukkende om seg selv og til og med når det absolutt ikke passer seg. Hun kan for eksempel highjacke en samtale med min søster som nettopp har meddelt særdeles dårlig nytt - Hun ringer ikke -Hun gratulerer ikke med merkedager - Hun føler seg berettiget og skal ikke lenger hjelpe barn og barnebarn, men motta hjelp. - Hennes barnebarn fikk ikke bruke varmt va n da hun var på besøk sist fordi strømmen er for dyr. Jentungen hadde reist for første gang alene for å besøke henne. Dette sa hun etter å ha snakket om sitt 3. opphold i Spania for året og om alt hun hadde kjøpt til tross for kronekursen. Anonymkode: d7f00...5c3 Mamma er ikke så gammel, men hun har endret atferd og begynt å lukte som mormor lukta. Lukter godt altså, men skjønner ikke hvordan. Anonymkode: 0252d...cd8 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #7 Skrevet 5. november 2023 Vel, moren min er 93 og det eneste av dette hun gjør er at hun ikke ringer. Hun hører for dårlig til å snakke i telefonen. Så da tekster eller mailer hun istedenfor. Anonymkode: 6f66b...ab8 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #8 Skrevet 5. november 2023 Det at de begynner kun å snakke om seg selv er sinnsykt slitsomt. Anonymkode: f7639...995 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #9 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mamma er ikke så gammel, men hun har endret atferd og begynt å lukte som mormor lukta. Lukter godt altså, men skjønner ikke hvordan. Anonymkode: 0252d...cd8 Jeg leste en forskningsartikkel denne uka som skrev hvordan svettesammensetningen endrer seg gjennom livet. Jo eldre man blir jo mer svetter man ut omega6, som så brytes ned i klær/friluft, og at det det dette molekylet som har denne lukta vi forbinder med gamle folk. Så gamle folk har en spesiell lukt, grunnet et molekyl i svetten. 😊 Anonymkode: 99b1a...5a5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #10 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Min mor nærmer seg 70. Hun er ikke lik seg selv. Den rause, snille, hjelpsomme og åpne moren min som jeg alltid har kjent er på en måte helt borte. Jeg har trodd jeg har fornærmet henne på grunn av den avvisende væremåten, men tror kanskje det er alderen. Det startet omtrent i det hun ble pensjonist og det jeg merket meg var følgende: - Hun smakker om at alt var bedre før/ hennes generasjon er best - Hun snakker utelukkende om seg selv og til og med når det absolutt ikke passer seg. Hun kan for eksempel highjacke en samtale med min søster som nettopp har meddelt særdeles dårlig nytt - Hun ringer ikke -Hun gratulerer ikke med merkedager - Hun føler seg berettiget og skal ikke lenger hjelpe barn og barnebarn, men motta hjelp. - Hennes barnebarn fikk ikke bruke varmt va n da hun var på besøk sist fordi strømmen er for dyr. Jentungen hadde reist for første gang alene for å besøke henne. Dette sa hun etter å ha snakket om sitt 3. opphold i Spania for året og om alt hun hadde kjøpt til tross for kronekursen. Anonymkode: d7f00...5c3 I dette tilfellet, ville jeg hatt demens bak i hodet. Min mor 73 har også forandret seg, men hun er klar over forandringene, og de går ikke på personlighet og vilje, men evne, pga sykdom og aldring. Hun følger med og er interessert Anonymkode: 40ff7...45e
Anononyma Skrevet 5. november 2023 #11 Skrevet 5. november 2023 Min mor er også nylig rundet 70 og jeg merker så stor forskjell at jeg er på nippet til å mistenke demens. Praten går mye om seg og sitt og hun gjør merkelige sammenligninger. Jeg fortalte at jeg hadde fått streptokokkinfeksjon og har ligget med over 39 i feber i nesten en uke. Svaret var «huff ja, jeg har vært litt forkjølet jeg også». Hun husker «ingenting» fra min barndom, og når jeg tar opp ting som «husker du ditten, eller vet du om datten» (ting som er åpenbare som jeg vet at hun vet) mener hun enten det er feil eller at hun ikke husker. Det er leit når de blir gamle og begynner å forandre seg. Føler med deg ts ❤️ Må nok bare følge med og forsøke finne gode løsninger for livets høst 🍂 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #12 Skrevet 5. november 2023 Min mor er 85 og helt klar i hodet, men da jeg mistet min mann opplevde jeg henne som annerledes. Fra å ringe flere ganger i uken, ringte hun maks én gang i uken og da sa hun til meg; "det går vel ganske greit, gjør det ikke?", mens jeg satt i sjokk og sorg etter å ha mistet min livsledsager gjennom mange år. Snakket deretter lenge om vaksinering, pensjonistklubben og hunden deres. Anonymkode: b00bc...d62 1
Mandagsunge Skrevet 5. november 2023 #13 Skrevet 5. november 2023 Når eg såg at ho var krokrygga. No er ho ikkje bikka 70 og er elles klår og har same personlegheit som før. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #14 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det at de begynner kun å snakke om seg selv er sinnsykt slitsomt. Anonymkode: f7639...995 Ja, min mor har bare blitt verre og verre de siste årene. Nesten et kunststykke av henne å klare å dreie samtaler om alle mulige temaer tilbake på seg selv. Skjønner at jeg må gi beskjed, jeg vet bare ikke hvordan. Nå unngår jeg henne mest mulig. Anonymkode: e837f...e93 1
Tusjpenn Skrevet 5. november 2023 #15 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det at de begynner kun å snakke om seg selv er sinnsykt slitsomt. Anonymkode: f7639...995 Herregud ja!! Man kan stå i det verste stresset og de spør aldri hvordan det går. Hater det.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #16 Skrevet 5. november 2023 Tusjpenn skrev (2 minutter siden): Herregud ja!! Man kan stå i det verste stresset og de spør aldri hvordan det går. Hater det. Grøsser av tanken om jeg også blir slik når jeg blir gammel. Lurer på å skrive et brev til meg selv til fremtiden og minne meg på hvordan jeg ikke skal bli som en eldre mor. Anonymkode: e837f...e93 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #17 Skrevet 5. november 2023 TS, noen av tingene du har lagt merke til er tidlige tegn på demens. Det kan selvfølgelig være andre ting også, som depresjon, men hun er såpass «ung» at noe av det du nevner er mere vanlig p gjøre mye senere i livet. En enkel test du kan gjøre fir å sjekke dette er klokketesten. Skriv ut klokkeskive uten viser og be henne plassere viserne på forrkjellige tidspunkt. For eksempel 16:20. Hvis hun sliter så kan det være et tegn. Har selv mor på 70 med kognitiv svikt på grunn av medisiner, og det er ikke enkelt. Å godta at min gode, snille mor som jeg hadde fine daglige samtaler med er borte er en stor sorg 🙁 Anonymkode: 1ea9f...715
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå