AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #1 Skrevet 4. november 2023 Startet med tørrhoste og tung pust for fire uker siden. Andpusten av ingenting. Har astma, men merker minimalt til den når jeg ikke har luftveisinfeksjoner eller er i nærheten av ting jeg er allergisk mot (for eksempel katt). Var hos legen fredag for tre uker siden. Hosten var begynt å bli løsere da. Fortsatt tungt å puste. Fikk forstøver, men ikke noe annet. Tirsdagen etter fikk jeg feber, så da dro jeg til fastlegekontoret (men ikke min fastlege). Crp på 52, så fikk antibiotika. Fortsatt hoste og tung pust. Feberen varte i tre-fire dager, så ga den seg, før tempen igjen steg til akkurat feber siste dag av antibiotikakuren (varte en uke). Bestilte derfor ny time hos fastlegen igjen tirsdagen etter. Fastlegen konstaterte at det var MYE lyder på lungene, at jeg var veldig tett (det visste jeg jo), og lurte om jeg var komfortabel med å være hjemme eller om jeg burde legges inn. Jeg insisterte på å være hjemme. Fikk sterkere astmamedisiner og kortisontabletter i en uke. Crp hadde sunket til 38. Var sykemeldt til tirsdag denne uken, men hadde ikke sjans til å gå på jobb da. Fikk forlenget sykemeldingen ut denne uka. Hoster fortsatt masse, surkler og piper. Føler meg bedre når jeg sitter i ro da, i det minste. Prøvde meg i noen klesbutikker med tenåringsdatteren i dag, helt utslitt og tom etter kort tid, enda vi gikk i snegletempo. Var ekstremt glad de stedene det var stoler utenfor prøverommene så jeg kunne sitte mens hun var der inne. Ikke at jeg normalt er i ekstrem toppform, men dette her er ekstremt andre veien. Nå er jeg lei. Men aner ikke om det er noen vits i å gå til legen igjen. Det er vel ikke mer å sjekke? Familien holder på å bli smårar av all hostingen min, og jeg har ligget på eget rom i ukesvis for å ikke holde mannen våken om natta. Jeg er skikkelig sliten, og det er fortsatt tyngre å puste enn normalt (men ikke så ille som det var på det verste, nå er det verst når jeg er i aktivitet, om det så bare er vanlig gange). Skal liksom på jobb på mandag, jobber på barneskole og er avhengig av både kropp og stemme. Kan jo ikke være borte mer, men jeg er jo faktisk ikke i jobbform heller. Har tatt flere covid-tester, alle negative. Noen som har hanglet like mye i det siste som kan si noe om hvor lenge det satt i eller hvordan de fikk det til å gå over? Orker ikke være sånn som dette veldig mye lenger. Anonymkode: 72e98...e16
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #2 Skrevet 4. november 2023 Selvfølgelig kan du være lengre vekke! Bestill hastetime på mandag og få fornyet sykemeldingen! om natten kan du prøve å bygge opp hodeenden, enten ved å ha bøker under beina eller en ekstra hodepute. Anonymkode: 27c4e...f3c
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #3 Skrevet 4. november 2023 Det er en del som har lignende for tiden. Men hos deg tenker jeg legene burde tatt prøver for å ha sett hvilken type bakterier du hadde, i hvert fall da du ikke ble bedre av første antibiotikakur! Du kan ikke på jobb mandag, og det vet du selv også. Du risikerer å bli veldig mye dårligere, og da kan du bikke over i utmattelse eller ME-lignende tilstand, og det ønsker hverken du eller arbeidsgiver! Lege mandag morgen! Varsle sjefen i helgen, slik at de er forberedt. Anonymkode: 913e2...556 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #4 Skrevet 4. november 2023 Du må jo forlenge sykemeldingen. Har du feber nå? Anonymkode: 524e8...1dc
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #5 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Selvfølgelig kan du være lengre vekke! Bestill hastetime på mandag og få fornyet sykemeldingen! om natten kan du prøve å bygge opp hodeenden, enten ved å ha bøker under beina eller en ekstra hodepute. Anonymkode: 27c4e...f3c Men hvorfor skal man bli så utmattet av dette? Når hosten og luftveiene sitter i, men ikke noe annet.... Har puter, takk for tipset! Har også Cosylan, men føler det blir feil å ta det for mye når det er ting nedi systemet som helt tydelig bør opp. Akkurat etter at jeg har hostet opp en del er det alltid litt enklere å puste. Anonymkode: 72e98...e16
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #6 Skrevet 4. november 2023 Selvfølgelig skal du til lege igjen. Han bør henvise videre til spesialist. Anonymkode: ed5e0...13f 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #7 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er en del som har lignende for tiden. Men hos deg tenker jeg legene burde tatt prøver for å ha sett hvilken type bakterier du hadde, i hvert fall da du ikke ble bedre av første antibiotikakur! Du kan ikke på jobb mandag, og det vet du selv også. Du risikerer å bli veldig mye dårligere, og da kan du bikke over i utmattelse eller ME-lignende tilstand, og det ønsker hverken du eller arbeidsgiver! Lege mandag morgen! Varsle sjefen i helgen, slik at de er forberedt. Anonymkode: 913e2...556 Jeg har to venninner med ME, og akkurat på shoppingen i dag slo tanken meg faktisk. At jeg kanskje følte meg noe lignende som de av og til gjør.... Det satte et lite støkk i meg, skal innrømme det. Legen min er ikke der på mandag, men hun er der på tirsdag.... Og jeg vil helst til egen fastlege kjenner jeg. Men jeg kan vel sikkert ringe også tilbakedaterer de eventuelt sykemeldingen.... Men det sitter bare så ekstremt langt inne. Samtidig er det skikkelig pyton å komme tilbake på jobb og maks gå for halv maskin, det er jo bare irriterende for alle parter..... Anonymkode: 72e98...e16
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #8 Skrevet 4. november 2023 Hehe. Høres kjent ut! Har og astma, og har vært syk i ca 4 uker! Men virker som jeg har hatt bedre effekt av medisiner og antibiotika enn deg. Sitter bare igjen med hoste nå. Mannen min har og flytta rom pga hoste. Hjelper ikke steroidtablettene? Høres ikke ut som du har hatt god nok effekt av antibiotikaen. Det er jo ikke sikkert at det er bakterier med en CRP på 50-tallet. Min var langt over 100. Ville uansett dratt til legen og bedt om en dyrkning for å se hvilken bakterie det evt er snakk om, og fått riktig antibiotika. Det er utrolig slitsomt å ikke bli bedre. God bedring Anonymkode: 9cee8...709
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #9 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du må jo forlenge sykemeldingen. Har du feber nå? Anonymkode: 524e8...1dc Nei, har ikke hatt feber på over en uke nå. Hender den ligger på 37,6-37,7, men ikke noe mer enn det. Anonymkode: 72e98...e16
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #10 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hehe. Høres kjent ut! Har og astma, og har vært syk i ca 4 uker! Men virker som jeg har hatt bedre effekt av medisiner og antibiotika enn deg. Sitter bare igjen med hoste nå. Mannen min har og flytta rom pga hoste. Hjelper ikke steroidtablettene? Høres ikke ut som du har hatt god nok effekt av antibiotikaen. Det er jo ikke sikkert at det er bakterier med en CRP på 50-tallet. Min var langt over 100. Ville uansett dratt til legen og bedt om en dyrkning for å se hvilken bakterie det evt er snakk om, og fått riktig antibiotika. Det er utrolig slitsomt å ikke bli bedre. God bedring Anonymkode: 9cee8...709 Tusen takk! Misforstå meg rett, men nesten litt godt å høre at vi er flere, selv om jeg ikke unner noen å være i så sjaber form. Mulig Prednisolonen hjalp litt, ferdig med den kuren nå. Har skikkelig løs, rallende hoste. Hosten i seg selv er ekstremt slitsomt, men jeg er nesten mer "overrasket" over hvor sliten jeg blir av å gjøre minimalt. Anonymkode: 72e98...e16
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #11 Skrevet 4. november 2023 Det høres veldig ut som hvordan jeg har det når jeg har bronkitt. Jeg har også astma. Jeg hadde kronisk bronkitt i over to år gjennom ungdomsskolen, da kunne jeg knapt nok bevege meg over kjøkkengulvet engang uten å bli utmatta. De andre gangene har det bare vart i 3-6 uker, jeg må ihvertfall bare vente det ut når jeg blir slik og ikke ta det for hardt. Det tar meg alltid noen mnd å bli helt normal igjen i pusten, kunne ta opp trening og slikt. Anonymkode: 81348...671
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #12 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Selvfølgelig skal du til lege igjen. Han bør henvise videre til spesialist. Anonymkode: ed5e0...13f Men sånne ting som dette kan vel sikkert sitte i litt ekstra lenge uten at det er behov for spesialist? Anonymkode: 72e98...e16
anonymous87 Skrevet 4. november 2023 #13 Skrevet 4. november 2023 Jeg har også hatt det ganske likt i ca 1 mnd! Begynte med tørrhoste og dårlig form(kvalm, svimmel + litt feber), ble helt slått ut i ca 1 uke og hadde masse slim og lyder og knitrelyder i lungene. Pluss plager i bihulene. Gaaaanske sikker på jeg hadde halsbetennelse. jeg ble litt bedre etter 1 og 1/2 uke, men har ikke følt meg helt frisk siden og har hatt slim og lyder fra lungene. Nå ca 1 mnd senere ble jeg helt slått ut igjen… Bihulene er sprengt, har øreverk og helt utmattet. Jeg er såååå drittlei av at det henger så sinnsykt i. Har hanglet med sykdom i ca 1/2 år med litt pauser innimellom. Så forstår deg godt Jeg har ikke gått til legen da..
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #14 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Startet med tørrhoste og tung pust for fire uker siden. Andpusten av ingenting. Har astma, men merker minimalt til den når jeg ikke har luftveisinfeksjoner eller er i nærheten av ting jeg er allergisk mot (for eksempel katt). Var hos legen fredag for tre uker siden. Hosten var begynt å bli løsere da. Fortsatt tungt å puste. Fikk forstøver, men ikke noe annet. Tirsdagen etter fikk jeg feber, så da dro jeg til fastlegekontoret (men ikke min fastlege). Crp på 52, så fikk antibiotika. Fortsatt hoste og tung pust. Feberen varte i tre-fire dager, så ga den seg, før tempen igjen steg til akkurat feber siste dag av antibiotikakuren (varte en uke). Bestilte derfor ny time hos fastlegen igjen tirsdagen etter. Fastlegen konstaterte at det var MYE lyder på lungene, at jeg var veldig tett (det visste jeg jo), og lurte om jeg var komfortabel med å være hjemme eller om jeg burde legges inn. Jeg insisterte på å være hjemme. Fikk sterkere astmamedisiner og kortisontabletter i en uke. Crp hadde sunket til 38. Var sykemeldt til tirsdag denne uken, men hadde ikke sjans til å gå på jobb da. Fikk forlenget sykemeldingen ut denne uka. Hoster fortsatt masse, surkler og piper. Føler meg bedre når jeg sitter i ro da, i det minste. Prøvde meg i noen klesbutikker med tenåringsdatteren i dag, helt utslitt og tom etter kort tid, enda vi gikk i snegletempo. Var ekstremt glad de stedene det var stoler utenfor prøverommene så jeg kunne sitte mens hun var der inne. Ikke at jeg normalt er i ekstrem toppform, men dette her er ekstremt andre veien. Nå er jeg lei. Men aner ikke om det er noen vits i å gå til legen igjen. Det er vel ikke mer å sjekke? Familien holder på å bli smårar av all hostingen min, og jeg har ligget på eget rom i ukesvis for å ikke holde mannen våken om natta. Jeg er skikkelig sliten, og det er fortsatt tyngre å puste enn normalt (men ikke så ille som det var på det verste, nå er det verst når jeg er i aktivitet, om det så bare er vanlig gange). Skal liksom på jobb på mandag, jobber på barneskole og er avhengig av både kropp og stemme. Kan jo ikke være borte mer, men jeg er jo faktisk ikke i jobbform heller. Har tatt flere covid-tester, alle negative. Noen som har hanglet like mye i det siste som kan si noe om hvor lenge det satt i eller hvordan de fikk det til å gå over? Orker ikke være sånn som dette veldig mye lenger. Anonymkode: 72e98...e16 Jeg hadde virus. Tett i pusten og generelt ikke i form. Ble litt bedre etter 3 uker. Da gikk det over i bakterielt og fikk feber. Hadde litt småfeber før det også. 4 uker sengeliggende. Men tørrhosten har jeg fortsatt. Dette startet ca 10 august. Men får noen skikkelige kuler med tørrhoste fortsatt Anonymkode: cdb13...dc6
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #15 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men hvorfor skal man bli så utmattet av dette? Når hosten og luftveiene sitter i, men ikke noe annet.... Har puter, takk for tipset! Har også Cosylan, men føler det blir feil å ta det for mye når det er ting nedi systemet som helt tydelig bør opp. Akkurat etter at jeg har hostet opp en del er det alltid litt enklere å puste. Anonymkode: 72e98...e16 Utmattet: fordi kroppen jobber hardt med noe. Lungebetennelse? Har du hørt om slimmobilisering? Det er en egen pusteteknikk for å løsne slim og å få det oppover i lungene og ut, uten mye hosting. Det har hjulpet meg en del. Masse gode tanker til deg❤ Hilsen en annen med astma Anonymkode: a8c14...41c
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #16 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det høres veldig ut som hvordan jeg har det når jeg har bronkitt. Jeg har også astma. Jeg hadde kronisk bronkitt i over to år gjennom ungdomsskolen, da kunne jeg knapt nok bevege meg over kjøkkengulvet engang uten å bli utmatta. De andre gangene har det bare vart i 3-6 uker, jeg må ihvertfall bare vente det ut når jeg blir slik og ikke ta det for hardt. Det tar meg alltid noen mnd å bli helt normal igjen i pusten, kunne ta opp trening og slikt. Anonymkode: 81348...671 Ja, jeg har vært inne på tanken om bronkitt... Men jeg har ikke hatt det før (som jeg vet om), så jeg vet ikke helt hvordan det er. Er litt redd for at det kan bli verre om jeg pusher meg, ja... Samtidig som jeg føler at det jo er på tide å skjerpe seg her.... Anonymkode: 72e98...e16
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #17 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk! Misforstå meg rett, men nesten litt godt å høre at vi er flere, selv om jeg ikke unner noen å være i så sjaber form. Mulig Prednisolonen hjalp litt, ferdig med den kuren nå. Har skikkelig løs, rallende hoste. Hosten i seg selv er ekstremt slitsomt, men jeg er nesten mer "overrasket" over hvor sliten jeg blir av å gjøre minimalt. Anonymkode: 72e98...e16 Ja, deilig å vite at man ikke er alene om det, særlig astmaen. Hater slimhosten. Føler jeg drukner i mitt eget slim. Jeg blir og helt utmatta. Det er nok en kombinasjon av at man puster dårlig, blir utslitt av å hoste og at man sover veldig dårlig. Men det er nok mest det at man ikke får puste. Jeg må ta pause etter å ha gått opp en etasje. Det kan hende du trenger en lengre prednisolonkur, spesielt hvis du fortsatt føler deg så dårlig. Du tar nok ikke skade av å dra tilbake til legen uansett. Hadde nok selv bestilt en hastetime på mandag hvis formen ikke er bedre. Anonymkode: 9cee8...709
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #18 Skrevet 4. november 2023 anonymous87 skrev (4 minutter siden): Jeg har også hatt det ganske likt i ca 1 mnd! Begynte med tørrhoste og dårlig form(kvalm, svimmel + litt feber), ble helt slått ut i ca 1 uke og hadde masse slim og lyder og knitrelyder i lungene. Pluss plager i bihulene. Gaaaanske sikker på jeg hadde halsbetennelse. jeg ble litt bedre etter 1 og 1/2 uke, men har ikke følt meg helt frisk siden og har hatt slim og lyder fra lungene. Nå ca 1 mnd senere ble jeg helt slått ut igjen… Bihulene er sprengt, har øreverk og helt utmattet. Jeg er såååå drittlei av at det henger så sinnsykt i. Har hanglet med sykdom i ca 1/2 år med litt pauser innimellom. Så forstår deg godt Jeg har ikke gått til legen da.. Jeg måtte rett og slett til legen fordi jeg ikke hadde flere egenmeldingsdager, og dessuten lurte jeg jo på om det fantes noen løsning... Kanskje du også burde tatt en tur, sånn i tilfelle? Anonymkode: 72e98...e16
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #19 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde virus. Tett i pusten og generelt ikke i form. Ble litt bedre etter 3 uker. Da gikk det over i bakterielt og fikk feber. Hadde litt småfeber før det også. 4 uker sengeliggende. Men tørrhosten har jeg fortsatt. Dette startet ca 10 august. Men får noen skikkelige kuler med tørrhoste fortsatt Anonymkode: cdb13...dc6 Jeg går og venter på at hosten skal "tørke opp" og bli tørrhoste igjen, men jeg høres jo ut som en kols-pasient på 90 som fortsatt røyker 60 om dagen.... Håper du er bedre nå! Anonymkode: 72e98...e16
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #20 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, deilig å vite at man ikke er alene om det, særlig astmaen. Hater slimhosten. Føler jeg drukner i mitt eget slim. Jeg blir og helt utmatta. Det er nok en kombinasjon av at man puster dårlig, blir utslitt av å hoste og at man sover veldig dårlig. Men det er nok mest det at man ikke får puste. Jeg må ta pause etter å ha gått opp en etasje. Det kan hende du trenger en lengre prednisolonkur, spesielt hvis du fortsatt føler deg så dårlig. Du tar nok ikke skade av å dra tilbake til legen uansett. Hadde nok selv bestilt en hastetime på mandag hvis formen ikke er bedre. Anonymkode: 9cee8...709 Er akkurat sånn jeg føler det også, at av og til når jeg hoster så føles det som om det surkler så jeg skal drukne... Har faktisk tenkt akkurat det... Hadde en ukes Prednisolonkur fra tirsdag til tirsdag (ferdig nå tirsdag 31.), 30 mg..... Er ikke SÅ glad i å gå på det, men hvis det er det som skal til, så må jeg jo bare. Anonymkode: 72e98...e16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå