Lindus123 Skrevet 4. november 2023 #1 Skrevet 4. november 2023 Jeg har akkurat fått vite at jeg har «celle forandringer av usikker betydning» etter en celleprøve. Jeg er 27 år, med samboer og hus og kunne godt tenke oss barn. Men jeg er voksenlærling med to år igjen av lærlingtiden som jeg i utgangspunktet ønsker å fullføre før vi fikk barn. Men etter resultatet på celleprøven er jeg usikker på om jeg tar sjansen på å vente til jeg er ferdig med læretiden. Dette er min første celleprøve, så vi vet ikke hvor lenge HPV viruset og forandringene har vært der. Og føler jeg sjanser litt med fruktbarheten min her. Vet at man ikke kan garantere at det ikke vil utarte seg til å bli kreft når det er celle forandringer, men er sjansen såpass liten at jeg kan vente med barn med god samvittighet? Eller burde vi tenke tanken på å få barn nå, så vi ikke gir fra oss sjansen for å få barn senere ? Hilsen rådvill, redd 27 åring.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #2 Skrevet 4. november 2023 Jeg forstår at du er rådvill og redd etter å ha fått resultatet på celleprøven. Det er viktig å ta hensyn til din egen helse og fruktbarhet når du vurderer å få barn. Jeg anbefaler å snakke med legen din for å få mer informasjon om risikoen og mulighetene du har. De kan gi deg den beste veiledningen basert på din situasjon. Ta vare på deg selv og søk støtte fra dine nærmeste. Alt vil ordne seg! Anonymkode: ec621...46c 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #3 Skrevet 4. november 2023 Veldig liten påvirkning. Pust. Celleforandringer er helt vanlig. Anonymkode: 894b0...53b
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #4 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Veldig liten påvirkning. Pust. Celleforandringer er helt vanlig. Anonymkode: 894b0...53b La legen avgjøre dette. Anonymkode: cad34...293 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #5 Skrevet 4. november 2023 Du må be om en time hos gynekologen, helst sammen med mannen din, hvor dere får vite hva resultatene betyr for deg /dere. Celleforandringer kan jo være så mye, så råd du får her på nett kan være helt gale for deg og din situasjon. Før dere kommer til legen så snakk sammen om ønsker for fremtiden; vil dere ha ett barn eller mange barn, har han en ok inntekt hvis dere velger å få barn før du har tjent opp rett til permisjon med lønn, er et liv uten barn et ok liv, eller er barn så viktig at utdanning må komme i annen rekke osv. Hvis du har høy risiko for alvorlig sykdom, så er ikke utdanning, inntekt og økonomisk sikkerhet (rett til sykepenger osv) irrelevant, så det å gjøre ferdig utdanningen er en del av dette bildet. Du må også få en plan for hvor ofte du skal følges opp med kontroller. Men det er legen som kan gi råd ut fra din helsesituasjon. Anonymkode: fae81...772
Topsi Skrevet 4. november 2023 #6 Skrevet 4. november 2023 Jeg ville valgt å få barn nå hvis jeg var deg. Celleforandringer trenger ikke flere til noe mer, men de kan gjøre det, noen må fjerne deler av livmorhalsen,andre får videre spredning. Læretiden kan du alltids ta senere
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #7 Skrevet 4. november 2023 Hva skrev legen om videre oppfølging da? Jeg hadde celleforandringer og måtte til ny kontroll etter seks mnd. Dette var mens vi prøvde å få barn. Ventet de seks månedene før vi prøvde videre. Anonymkode: 5d7e6...132
Lindus123 Skrevet 4. november 2023 Forfatter #8 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva skrev legen om videre oppfølging da? Jeg hadde celleforandringer og måtte til ny kontroll etter seks mnd. Dette var mens vi prøvde å få barn. Ventet de seks månedene før vi prøvde videre. Anonymkode: 5d7e6...132 12 måneder til ny kontroll 🤞🏼
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #9 Skrevet 4. november 2023 Har hatt celleforandringer selv, og måtte koniseres. Det er ikke sikkert det er noe stor grunn til bekymring. Anonymkode: a245b...329
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #10 Skrevet 4. november 2023 Det er VELDIG liten sjanse for at dette vil påvirke fruktbarheten din. Anonymkode: 894b0...53b
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #11 Skrevet 4. november 2023 Jeg har hatt celleforandringer i mange år og forsøker å få barn. Viruset går ikke bort hos meg, men det har heller ikke blitt grove forandringer, og dermed ingen konsiering så langt. Jeg følger gynekologens anbefaling om sjekk hver 6. måned, men jeg kan ikke sette prøving på vent i åresvis så lenge viruset er godt sjekket. Er forresten langtidsprøver, så anbefaler alle som vet de vil ha barn å ikke vente. Det er ekstremt tungt å slite med å få barn. Anonymkode: 1a6dd...75e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå