AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #1 Skrevet 4. november 2023 Jeg har en retriever unghund på 7 måneder, som jeg aktiviserer daglig med ca tre turer (to korte og en på ca 1 time). Vi trener sitt, bli, ligg og innkalling. Utover det synes jeg det er vanskelig å vite hva man skal trene på. Synes det er så mange ulike råd der ute. Noen som har tips til hvordan ha det gøy med hunden på tur uten bare å snuse og gå rundt? Vår hund får ikke kaste pinne og lignende. Hører gjerne om noen har forslag. Hunden er en retrieverblanding - aktiv hund. Anonymkode: a7382...935
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #2 Skrevet 4. november 2023 Nosework og spor. Jeg kan ta med q-tips med lukt av diverse oljer på (hundene har lært at de skal søke etter disse), binde de fast til noe i løpet av turen, gjemme q-tipsen og be de søke. Du kan også ta med en pølse i en tråd i lomma. Bind fast hunden på en passende plass i løpet av turen (gjerne hvor det er trær), slep pølsen etter deg og lag et spor den kan følge. Kutt opp masse små godbiter og sleng de en plass med litt høyt gress/ulendt terreng som han kan søke etter. Bind han fast og øv på at han skal ta de vanlige kommandoene på avstand. Begynn mens du står rett foran han, og ta ett og ett skritt bakover og be han sitte for hvert skritt (kast en godbit når han klarer det. Det gjør at han reiser seg for å ta godbiten, og da kan du ta enda et skritt unna og be ham sitte). Leker mens dere går: Klar, ferdig, GÅ! Lær hunden at på "GÅ!" vil du kaste en godbit foran dere på bakken. Men (og denne er flott for impulskontrollen), mens du sier "klar, ferdig", så må han gå ved siden av deg. Han får ikke løpe frem før du sier "gå". Denne er også grei om hunden blir veeeldig opptatt av noe annet på turen. Da kan du si "klaaar...", og han bør snu fokuset rett over på deg og gå med deg i forventning om godbiten som snart kommer. "Hit" leken. Når dere går, rop plutselig "Hit!" og skift retning/løp bakover. Han får godbit og skryt når han tar deg igjen. Flott kontakttrening. Du blir uberegnelig, og han må holde et øye med deg i tilfelle du plutselig skifter retning. Øv på kommandoer han kan mens dere går, så han f.eks stopper og setter seg når du stopper, går når du går, stopper og setter seg når du stopper. Be om ligg, bli, gå unna, gå tilbake, be om sitt, også går dere videre. Litt rallylydighet-aktig trening mens dere går. Det øker kontakten og samarbeid på tur. Anonymkode: 877cc...28f 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #3 Skrevet 4. november 2023 Har hatt retriever og de er jo veldig flinke til å springe etter ball, pinner osv. Men skal du trene hodet mere er det søk som gjelder. Sett den i sitt, gå forskjellige steder og lat som om du legger objektet ned fx bak et tre osv. (feks med en pinne den kjenner og har lekt med) gå tilbake, stå ved siden av hunden, si søk samtidig som du fører hånden frem. Og vips så er nesesøket i gang:) Den elsker det. Den skal komme tilbake til deg med byttet. Gjør det gradvis vanskeligere. Anonymkode: 336f1...db9 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #4 Skrevet 4. november 2023 Det høres ut som du allerede gjør mye bra aktivisering med retriever unghunden din. For å ha det gøy på tur kan du prøve å introdusere leker som ikke involverer kasting av pinner. Du kan bruke interaktive leker som fyller med godbiter, eller prøve sporlek der du gjemmer godbiter eller leker for hunden din å finne. Du kan også prøve å lære hunden din nye triks eller utfordre den med en agilitybane. Husk å tilpasse aktivitetene til hundens alder og fysiske evner. Ha det gøy med hunden din! Anonymkode: 7577f...0d2 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #5 Skrevet 5. november 2023 Forsett med ro og miljøtrening fra valpeperioden, det glemte vi og det angrer man fort på! Anonymkode: 91923...b91
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #6 Skrevet 5. november 2023 Har ikke retriever, men legger nå inn aktiviteter turene likevel. Som noen har nevnt, spor og søk er en mulighet.Når det er guffent vær og vi ikke vil gå langt og lenge hender det jeg slenger enneve tørrfôr ut i skogen og lar hunden søke, så får den ekstra hjernetrim. Jeg liker å gjøre mye "turagility" så mye opp og ned, touch, step etc på murer, steiner og alt mulig man finner i skogen. I tillegg trener jeg alltid på litt nyttige kommandoer som #til siden, stop, vent, bli, rundt, tilbake, gå bak,gå foran etcetc". Anonymkode: 70f59...8b1
Kokosmakron Skrevet 5. november 2023 #7 Skrevet 5. november 2023 Kommer ikke helt frem om det er en blanding av ulike retrieverraser eller om det er en retriever blandet med noe annet, men hvis det er snev av retrieveregenskaper i den vil jeg anbefale på det varmeste å sette deg inn i retrieverjakt og bruke det som aktivisering. Det ligger masse grunnlydighet i retrieverjakt, det gir fysisk og mental stimuli, og den får brukt de egenskapene retrievere er avlet for. Det er kjempegøy, og min erfaring er at det styrker samarbeidet og båndet mellom hund og eier. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #8 Skrevet 9. november 2023 Tusen takk for mange gode svar! Beklager at jeg ikke har fått svart før. Dette var til veldig god hjelp! Takk ❤️ ts. Anonymkode: a7382...935
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå