Gå til innhold

Problemer med styre i (veldig lite) sameie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har flyttet inn et bittelite sameie med 4 enheter og har bodd her en stund. Styreleder ble nok kastet litt inn rollen da hen ble boende da de tre andre enhetene skiftet eiere (eldre folk som flyttet av naturlige årsaker). Problemet er at vedkommende på den ene siden ikke gjør stort, og på den annen side virker uvillig til å gi fra seg rollen. Hen lager ikke regnskap og virker ikke som hen mener dette er nødvendig i det hele tatt, følger ikke opp vedlikeholdsarbeid og følger selv ikke normale ordensregler.

Jeg ønsker å foreslå at vi tar et valg om styreleder, og jeg kan godt stille selv. Men hvordan skal jeg gå frem? Jeg ønsker ikke å såre denne personens følelser eller være typisk styre-hespetre, men jeg mener at vi må ha ting som regnskap, skikkelige vedtekter og en vedlikeholdsplan. De andre beboerne er passive og mye hjemmefra. Setter pris på gode råd...

Anonymkode: 6ed66...8c8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle blir innkalt minst en gang i året til styremøte. Og da kan alle som får innkalling foreslå saker til agenda. Det er en frist for dette, hvis det gjøres riktig..Kommer det Ingen saker er det styret sine normale gjennomgåing av sine saker som økonomi/budsjett som gås igjennom. Angående ny styreleder blir det da avstemning. 

Anonymkode: 82847...065

Skrevet

Forstår ikke at folk tør å bosette seg i slike små borettslag og sameier, blir ofte mye tull på grunn av vanskelige beboere og lite man kan gjøre for man er så få om det og flertallet bestemmer.  Lykke til iallfall, håper de andre beboerne er fornuftige og ikke lager noe trøbbel. Vanskelig å få solgt slike steder og siden man raskt ser hvor dysfunksjonelt det er. 

Har to venner som bor slik og hos de begge er det klart og tydelig fra utsiden at de ikke er enige i sameiet for å si det slik.

Hvis man først skal bor slik så må man velge større borettslag og sameier slik at sjansen er større for at det blir styrt skikkelig.

Anonymkode: d8f9e...cee

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det høres ut som en utfordrende situasjon. Først kan du prøve å ha en uformell samtale med styrelederen og uttrykke dine bekymringer og forslag til forbedringer. Kanskje hen ikke er klar over hvor viktig regnskap, vedtekter og vedlikeholdsplaner er for sameiet. Hvis det ikke gir resultater, kan du foreslå å ha et sameiemøte der dere kan diskutere og stemme på en ny styreleder. Vær ærlig og respektfull i kommunikasjonen, og fokuser på felles mål for sameiet. Lykke til!

Anonymkode: 57e2c...f7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forstår ikke at folk tør å bosette seg i slike små borettslag og sameier, blir ofte mye tull på grunn av vanskelige beboere og lite man kan gjøre for man er så få om det og flertallet bestemmer.  Lykke til iallfall, håper de andre beboerne er fornuftige og ikke lager noe trøbbel. Vanskelig å få solgt slike steder og siden man raskt ser hvor dysfunksjonelt det er. 

Har to venner som bor slik og hos de begge er det klart og tydelig fra utsiden at de ikke er enige i sameiet for å si det slik.

Hvis man først skal bor slik så må man velge større borettslag og sameier slik at sjansen er større for at det blir styrt skikkelig.

Anonymkode: d8f9e...cee

Enig, det er oppskriften på katastrofe (og krig). Men for sent for TS, dessverre.

Anonymkode: 5536b...907

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
13 hours ago, AnonymBruker said:

Enig, det er oppskriften på katastrofe (og krig). Men for sent for TS, dessverre.

Anonymkode: 5536b...907

Det er ikke så ille her -- faktisk har dette historisk vært et godt drevet sameie med vedlikehold, bytte av tak/kledning, osv. Problemet er nok at det ble stor utskiftning av beboere på samme tid, og at den som flyttet inn først bare ble styreleder uten å vite noe særlig om hva det innebærer. Vedkommende er velmenende, men også en "fri sjel" som nok mener at en del ting bare er unødvendige formaliteter. Jeg er mildt sagt helt motsatt type, men ønsker å opprettholde et godt naboskap samtidig som det formelle og praktiske er på plass...

(Og, det er jeg som er TS, ja)

Endret av Gjerdesmett
  • Liker 2
Skrevet

Her synes jeg at du enkelt kan gå på styremøte og kreve  at det blir laget et regnskap alle kan få se, og at ting er tilgjengelige for sameierne. Vi har en side på dropbox hvor alle har tilgang. Det burde være enkelt å få med de to andre på at alt er i orden, og at vedtekter og ordensregler er på plass. Pass bare på å ikke være for krass, men på tilbudssiden. Da sier folk sjeldent nei.

Anonymkode: 9d726...b00

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke ha en slask til styreleder som vil komme til (i verste dall) å drive det nedenom og ned.

Anonymkode: a2324...464

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...