Gå til innhold

100 i puls når jeg står og 80 når jeg sitter, hva er pulsen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid stått, men dog vært helt i ro når jeg har telt hvilepuls. I dag testet jeg sittende og den var lavere enn den pleier. Så forsøkte jeg igjen mens jeg stod stille og avslappet og den økte på nytt med 20 bank i minuttet. Så satt jeg meg og den gikk ned igjen. Hvilke puls skal jeg ta utgangspunkt i som min normalpuls da jeg går og står mer enn jeg sitter?

Anonymkode: edd73...422

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er normalt at det en lavere når vi slapper av.  Puls skal tas sittende når man har vært rolig en stund.

Skrevet

Korrekt hvilepuls skal måles like etter man har våknet, mens man fortsatt ligger. Evt etter å ha slappet av (liggende) en god stund :)

Skrevet

Ok, takk :) Så man kan si at min hvilepuls er 80 da den ligger der når jeg sitter? Har alltid tenkt 100 fordi jeg alltid har målt stående (dog helt i ro)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, takk :) Så man kan si at min hvilepuls er 80 da den ligger der når jeg sitter? Har alltid tenkt 100 fordi jeg alltid har målt stående (dog helt i ro)

Den er nok enda lavere enn 80 også :) Du skal være helt avslappet når du måler den. 

Anonymkode: de5e9...623

• Nyttig 1
Skrevet

Nå satte jeg meg akkurat ned og pulsen min er på 78. Men hvilepulsen min er 63. Har pulsklokke.

Anonymkode: df484...19e

• Liker 1
Skrevet

Blir du ofte svimmel og/eller kvalm når du reiser deg? Ikke at jeg har peiling på om dette gjelder deg på noen som helst måte, men har du hørt om POTS? 

Ser noen skriver det er normalt at pulsen øker når man er oppreist. SÅ normalt er det ikke, og det største hovedkriteriet for POTS diagnose, er at pulsen øker med min. 30 når man reiser seg fra hvilende stilling, og holder seg like høy eller høyere de neste 10 minuttene. 

Bare en liten digresjon, men kanskje noe å vurdere, dersom du ofte har opplevd slik pulsøkning og lurt på hvorfor 😉

Anonymkode: 8d4b2...b2b

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir du ofte svimmel og/eller kvalm når du reiser deg? Ikke at jeg har peiling på om dette gjelder deg på noen som helst måte, men har du hørt om POTS? 

Ser noen skriver det er normalt at pulsen øker når man er oppreist. SÅ normalt er det ikke, og det største hovedkriteriet for POTS diagnose, er at pulsen øker med min. 30 når man reiser seg fra hvilende stilling, og holder seg like høy eller høyere de neste 10 minuttene. 

Bare en liten digresjon, men kanskje noe å vurdere, dersom du ofte har opplevd slik pulsøkning og lurt på hvorfor 😉

Anonymkode: 8d4b2...b2b

Googlet og det var interessant fordi jeg sliter med skjelvinger også. Blir aldri kvalm av å reise meg men kan bli svimmel. Er bare når jeg sitter i ro jeg ikke er plaget med hjertebank, er derfor jeg har drevet å målt i det siste. Kan jo nevne dette ved neste legebesøk :)  

Skrevet

Hvilepulsen min er nå på 80 og har sittet/ligget i sofaen i hele kveld. Den har vært høy lenge, vet ikke hvorfor. 

Anonymkode: 9de54...0c0

Skrevet

Hvis du vanligvis står og beveger deg mer enn du sitter, kan det være lurt å ta utgangspunkt i pulsen du har når du står som din normalpuls. Det er viktig å merke seg at pulsvariasjoner kan være normale og påvirkes av aktivitet, kroppsstilling og andre faktorer.

Anonymkode: 3d7fb...24f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...