Gå til innhold

Snømåking som leietager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste den andre tråden om leietakere og måking, og vil først si at selvsagt måker jeg min egen trapp og foran huset jeg bor i.

Men jeg leier et helt rekkehus og vi fire i rekkehusene har også en ganske stor felles plass både foran husene og foran garasjen. Naboene mine måker ikke i det hele tatt. Er det da riktig at jeg skal måke hele den felles plassen og foran garasjene helt alene? Huseier mener jeg kan leie en traktor som kommer og måker, men altså at det er jeg som skal betale. 

Jeg ville tenkt at det er naturlig at han som huseier betaler dette sammen med de andre tre som eier rekkehusene her. Hva mener dere?

Det er et ganske stort område. Da jeg flyttet inn sa han bare at det ikke kom til å bli et problem og at en av naboene kom til å gå over med snøfreseren sin (som han ikke har gjort, siden den visstnok er ødelagt). 

Anonymkode: 52b00...56d

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva står det i kontrakten?, er det ikke spesifisert noe så er det utleier som er ansvarlig.

Anonymkode: 57f1e...7db

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, det er ikke ditt ansvar alene! Måk din del og foran din garasje men ikke gjør det for de andre!

Anonymkode: 9feaa...c3c

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet

Måk det du bruker. Ikke resten.

• Liker 9
Skrevet

Enig. Måk din egen del og la de andre ta sitt. Selvfølgelig skal du ikke måke for 4 hus?!

Anonymkode: 6ebb4...5f3

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva står det i kontrakten?, er det ikke spesifisert noe så er det utleier som er ansvarlig.

Det står ingenting i kontrakten.

Nei, det er ikke ditt ansvar alene! Måk din del og foran din garasje men ikke gjør det for de andre!

Anonymkode: 9feaa...c3c

Problemet er at for å få bilen ut må jeg måke foran de andres garasje også, siden min garasje er innerst. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig. Måk din egen del og la de andre ta sitt. Selvfølgelig skal du ikke måke for 4 hus?!

Ja, men når de ikke gjør det? Vet ikke om de jobber, virker som de venter med å gå ut og kjøre ut til jeg har måkt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Problemet er at for å få bilen ut må jeg måke foran de andres garasje også, siden min garasje er innerst. 

Ja, da lager du vognspor ved å kaste snø til siden (altså flytt litt på naboens snø inne på deres område). Så kanskje de skjønner at de må måke de også?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Da jeg flyttet inn spurte jeg spesifikt om snømåking siden jeg er mye plaget med ryggen og har problemer med sånt. Det var jeg veldig tydelig på til huseier. Men likevel er det altså meg som ender med all jobben.

ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har de andre bil? 

Anonymkode: e8535...ca8

Skrevet

Jeg tror dette er et vanlig problem i rekkehus. Er de andre i rekkehusene i det hele tatt villige til å spleise på traktormåking? Om de ikke er det, så er du like langt. 

Anonymkode: e6edd...8bf

• Liker 7
Skrevet

Kjøp deg bil med 4WD, så slipper du problemet med de andre.

• Liker 4
Skrevet

Kan du ta buss til jobb en dag for så å sjekke om det er måkt når du kommer hjem? Kanskje ingen bruker bil og tenker da at de ikke gidder å måke. Måker ikke du, måker ingen? Hva om du måker vei for deg selv slik at de får en kanr foran utgangen ved huset....måker de bort den eller går de kun over? Om de måker noe, så blir de jo plaget av snøen de også, så da burde alle måke like mye. Merkelig at de ikke skjønner det selv.

Anonymkode: 888eb...dc5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det dr i alle fall ikke huseier sitt ansvar. Det er ditt ig naboene dine sitt. 

Anonymkode: a9b28...5d0

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når det ikke står i kontrakten at leietager er ansvarlig for ting som snømåking og plenklipping så er det utleieren sitt ansvar.

Det kommer under husleieloven § 5-3.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har de andre bil? 

Anonymkode: e8535...ca8

Ja. Og søppelkassene står på fellesplassen så den må måkes for ellers blir ikke søpla tømt. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tror dette er et vanlig problem i rekkehus. Er de andre i rekkehusene i det hele tatt villige til å spleise på traktormåking? Om de ikke er det, så er du like langt. 

Nei, de vil ikke det, ifølge huseier. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor er det ikke de som eier boligene sitt ansvar? Jeg måker som sagt min del. Har til nå tatt alt, men synes ikke det er rett. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når det ikke står i kontrakten at leietager er ansvarlig for ting som snømåking og plenklipping så er det utleieren sitt ansvar.

Det kommer under husleieloven § 5-3.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Det står jo ingenting om snømåking og plenklipping der?

«Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.» 

Hva betyr det?

• Liker 2
Skrevet
Einus skrev (27 minutter siden):

Kjøp deg bil med 4WD, så slipper du problemet med de andre.

Kan jeg bare kjøre over all løssnøen da?

• Nyttig 3
Skrevet

Når de andre ikke vil betale for måking, så skal jo i hvert fall ikke din huseier betale for måking for alle heller. Da har du ikke så mange valg. Enten måke selv og stå i det, konfrontere de andre som bor der om at de må måke sin del, eller flytte…

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...