AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #1 Skrevet 4. november 2023 Jeg er blitt alene med barn og pga arbeidsledighet har jeg i forbindelse med dette søkt om overgangsstønad (Iflg min inntekt skulle denne ligge på rundt 11000 kr i mnd før skatt). Jeg har nå fått avslag med begrunnelse at jeg tidligere har mottatt stønad til barnetilsyn i 3 år (har ett voksent barn fra før). Stemmer virkelig dette? Anonymkode: c4148...191
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #2 Skrevet 4. november 2023 ja, det er begrenset hvor mye du kan få. Har du fått før får du ikke igjen, tidprespektivet er irrelevant. Anonymkode: f6403...4ca 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #3 Skrevet 4. november 2023 Men jeg har aldri fått overgangsstønad (hadde for høy inntekt da), kun stønad til barnetilsyn som er en helt annen søknad. Anonymkode: c4148...191
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #4 Skrevet 4. november 2023 Hvis du har fått et barn til med samme mann så kan du ikke få ny runde overgangsstønad i hvert fall. Anonymkode: ba620...2ed
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #5 Skrevet 4. november 2023 "Forskrift om stønad til enslig mor eller far § 6 andre ledd – Tidsrom som regnes som stønadstid etter § 15-8 første ledd" ...... "Etter forskriftens andre ledd skal alle tidsrom som en enslig mor eller far har fått utbetalt overgangsstønad for, regnes som stønadstid. Selv om det ikke blir utbetalt overgangsstønad, løper stønadstiden etter lovens § 15-8 første ledd dersom det blir utbetalt andre løpende ytelser etter folketrygdloven kapittel 15." https://lovdata.no/nav/rundskriv/r15-00#ref/lov/1997-02-28-19/§15-8 Barneilsyn er en stønad under kapittel 15, dermed løper stønadstiden selv om du ikke mottar overgangsstønad. Vedtaket er helt rett, og for et nytt barn får man kun stønad til barnet har rett på barnehageplass... Anonymkode: 87d1c...511 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #6 Skrevet 4. november 2023 Ser ut til at eneste løsningen her er å komme seg i jobb ts. Dessuten, jo lavere inntekt du har, jo mer betaler vel far i bidrag? Anonymkode: 60b8f...d68 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #7 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (På 4.11.2023 den 20.57): Hvis du har fått et barn til med samme mann så kan du ikke få ny runde overgangsstønad i hvert fall. Anonymkode: ba620...2ed Forskjellig far. Mitt eldste barn er myndig og det er 16 år siden jeg fikk stønad til barnetilsyn. Anonymkode: c4148...191
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #8 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (På 4.11.2023 den 22.16): Ser ut til at eneste løsningen her er å komme seg i jobb ts. Dessuten, jo lavere inntekt du har, jo mer betaler vel far i bidrag? Anonymkode: 60b8f...d68 Jeg prøver alt jeg kan å få en jobb men er dessverre ikke lett her jeg bor nå. Far betaler bidrag men er basert på begge sin inntekt så det utgjør ikke mer enn noen tusen i mnd. Anonymkode: c4148...191 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #9 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg prøver alt jeg kan å få en jobb men er dessverre ikke lett her jeg bor nå. Far betaler bidrag men er basert på begge sin inntekt så det utgjør ikke mer enn noen tusen i mnd. Anonymkode: c4148...191 Bidraget skal jo ikke forsørge deg, men være med på å forsørge barnet. Du må nok bite i det sure eplet å komme deg i jobb. Hvis det ikke er noe særlig med jobber der du bor, så må du utvide horisonten, å søke litt lenger unna å regne med å få litt reisevei. Kanskje far kan hjelpe til i hente/ levere situasjonen. Også kan du passe på å jobbe mye når barnet er hos far. Hvor mye/ lite får du forresten i bidrag? Anonymkode: 60b8f...d68 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #10 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bidraget skal jo ikke forsørge deg, men være med på å forsørge barnet. Du må nok bite i det sure eplet å komme deg i jobb. Hvis det ikke er noe særlig med jobber der du bor, så må du utvide horisonten, å søke litt lenger unna å regne med å få litt reisevei. Kanskje far kan hjelpe til i hente/ levere situasjonen. Også kan du passe på å jobbe mye når barnet er hos far. Hvor mye/ lite får du forresten i bidrag? Anonymkode: 60b8f...d68 2000 i bidrag. Jeg søker på jobber som ikke er i nærheten også, jeg er villig til å ta alt. Jeg er egentlig bare overrasket over at en stønad til barnetilsyn jeg fikk for så mange år siden skal ha en innvirkning på overgangsstønad, som er en seperat søknad, som jeg aldri har mottatt. Anonymkode: c4148...191 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #11 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 2000 i bidrag. Jeg søker på jobber som ikke er i nærheten også, jeg er villig til å ta alt. Jeg er egentlig bare overrasket over at en stønad til barnetilsyn jeg fikk for så mange år siden skal ha en innvirkning på overgangsstønad, som er en seperat søknad, som jeg aldri har mottatt. Anonymkode: c4148...191 Det går for det samme om man har mottatt stønad til barnetilsyn eller overgangsstønad. Forsåvidt enig med deg når det er så mange år siden, men det er slik lovverket er. Anonymkode: ca11a...dd9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå