Gå til innhold

Begynner å bli fortvilet, jeg har et nesten voksent barn som ikke spiser..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hn er snart 18 år, og kan gå hele dager uten å spise noe annet enn snop, chips og dritt! Det er ikke jeg som kjøper inn, men hn bruker egne penger på det. Hn spiser ikke frokost, av og til middag og ikke på kvelden.

Jeg prøver å tilrettelegge, jeg vrir hjernen min for å komme med forslag til mat, men får bare nei.

Hn har adhd, angst, selektiv mutisme og lærevansker, men hn forstår jo alt, og jeg kan ikke tvinge mat ned i halsen på hn.

Hn går på skole, men uten mat så fungerer jo hjernen mindre, men uansett hva jeg sier og prøver på, så når jeg ikke inn. Og nå er jeg nesten fortvilet og lei..

Anonymkode: 9246e...766

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

uten å spise noe annet enn snop, chips og dritt!

men da spiser han jo. Selv i snop og junkfood finnes det ene og andre vitaminet. 

Anonymkode: 6b4cc...864

• Liker 4
Skrevet

Er h*n utredet for autisme? Adhd, selektiv mutisme, lærevansker og problemer med spising/picky eating/spiser bare bestemte matvarer er alt sammen vanlig ved autisme.

Anonymkode: f7942...2dd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Få ungdommen med til fastlegen og få sjekket vitamin, jern.... lagrene før vedkommende fyller 18år, så får hn ta de nødvendige tilskudd hn trenger for at kroppen ikke skal begynne å tære på skjelettet for å fungere.

Så får en bare håpe hn tar til vett og skjønner at mat er viktig for helsen etter hvert.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

men da spiser han jo. Selv i snop og junkfood finnes det ene og andre vitaminet. 

Anonymkode: 6b4cc...864

Hadde hn spist en burger så hadde jeg blitt glad, men hn spiser sjelden junkfood da det er et stykke unna. Det er seriøst bare snop, chips, kjeks ol. Og sjokomelk og monster til drikke..

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er h*n utredet for autisme? Adhd, selektiv mutisme, lærevansker og problemer med spising/picky eating/spiser bare bestemte matvarer er alt sammen vanlig ved autisme.

Anonymkode: f7942...2dd

Nei, det har aldri vært snakk om det, så jeg har ikke tenkt så mye på akkurat autisme. Kanskje lese litt om det?

Mt3 skrev (2 minutter siden):

Få ungdommen med til fastlegen og få sjekket vitamin, jern.... lagrene før vedkommende fyller 18år, så får hn ta de nødvendige tilskudd hn trenger for at kroppen ikke skal begynne å tære på skjelettet for å fungere.

Så får en bare håpe hn tar til vett og skjønner at mat er viktig for helsen etter hvert.

Hn har mangler, og går allerede på tilskudd, når hn gidder å ta dem.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg forstår at du er bekymret for barnet ditt og at det kan være utfordrende å få hn til å spise riktig. Det høres ut som om hn har en kompleks situasjon med ADHD, angst og lærevansker. Det kan være lurt å snakke med en spesialist, som en ernæringsfysiolog eller psykolog, som kan gi råd og veiledning om hvordan du kan hjelpe barnet ditt med å utvikle sunne spisevaner. Det er viktig å huske at du gjør ditt beste som forelder, og at det kan ta tid å finne løsninger. Vær tålmodig og søk hjelp fra fagpersoner som kan støtte dere.

Anonymkode: fa5ff...861

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sammenhengen mellom mat og psykisk helse. Podkast Anette Drangland, leger om livet.

Anonymkode: 4d330...626

Skrevet

Det høres ut som om barnet ditt har en del problemer, hvilke oppfølging får det/dere? Kan du be de om råd og hjelp angående dette? 

Anonymkode: 11c5f...685

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår at du er bekymret for barnet ditt og at det kan være utfordrende å få hn til å spise riktig. Det høres ut som om hn har en kompleks situasjon med ADHD, angst og lærevansker. Det kan være lurt å snakke med en spesialist, som en ernæringsfysiolog eller psykolog, som kan gi råd og veiledning om hvordan du kan hjelpe barnet ditt med å utvikle sunne spisevaner. Det er viktig å huske at du gjør ditt beste som forelder, og at det kan ta tid å finne løsninger. Vær tålmodig og søk hjelp fra fagpersoner som kan støtte dere.

Så fint svar💛

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hn er snart 18 år, og kan gå hele dager uten å spise noe annet enn snop, chips og dritt! Det er ikke jeg som kjøper inn, men hn bruker egne penger på det. Hn spiser ikke frokost, av og til middag og ikke på kvelden.

Jeg prøver å tilrettelegge, jeg vrir hjernen min for å komme med forslag til mat, men får bare nei.

Hn har adhd, angst, selektiv mutisme og lærevansker, men hn forstår jo alt, og jeg kan ikke tvinge mat ned i halsen på hn.

Hn går på skole, men uten mat så fungerer jo hjernen mindre, men uansett hva jeg sier og prøver på, så når jeg ikke inn. Og nå er jeg nesten fortvilet og lei..

Hva med å bestille en runde med spiseteam via BUP før hun blir 18år.

Anonymkode: 9cb8f...ffa

Skrevet
21 minutter siden, Laters said:

Så fint svar💛

Tusen takk!💛

Skrevet
Mt3 skrev (7 timer siden):

Man kan ikke tvinge en 17 åring til å gå til legen.

Anonymkode: 651fa...64b

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, Laters said:

Så fint 

11 hours ago, AnonymBruker said:

Dette svaret lukter AI lang vei

Anonymkode: dc752...4a8

• Liker 7
Skrevet

Jeg ville gitt vitaminer og evt annet tilskudd og slått meg til ro med det.

Det er bedre å vinne noen små kamper enn å tape hele krigen.

Skrevet
Laters skrev (10 timer siden):

Så fint svar💛

Tuller du? Det er AI som svarer.

• Liker 3
Skrevet

Autisme og adhd blir verre av dårlige matvaner. Samme med angst og depresjon. Hun er voksen, på tide å fortelle henne hvordan kosthold påvirker kroppen. Det handler ikke bare om vekt, det handler om å mate hjernen slik at hun beholder et skarpt og klartenkt hode. Det handler om å mate produksjon av gode stoffer i kroppen som gir økt serotonin og dopamin og som gir mer glede.

Dette kan potensielt forklare hvorfor vi ser en økning i ADHD og autisme diagnoser. Mulig at visse kosthold hos gravid mor og som baby og barn påvirker disse symptomene negativt. (Selvsagt er det noe økning grunnet økt bevissthet, men det er mulig at det er miljøfaktorer som spiller inn også)

Vær oppmerksom på at jeg sier ikke at man kan bli frisk med bra kosthold, når skaden allerede er der er det nok for sent for å bli frisk. Men symptomene kan lindres. Og de blir verre med dårlig kosthold

https://www.everydayhealth.com/adhd/gut-health-and-adhd-is-there-a-link/

Anonymkode: c9fbe...1e4

Skrevet

Helt ærlig så det vel ikke så mye man kan gjøre for å få en 17 åring til å spise noe det ikke vil. Ville forsøkt å få hen til å ta multivitamin og D-vitamin tabletter og ellers kanskje la dette ligge litt. Veldig mye fokus kan skape mye motstand. Hvis hen på et tidspunkt klager over noe, smerter, trøtthet, konsentrasjon, så kan du benytte sjansen til å snakke om kosthold. Sannsynligvis blir dette bedre med alder.

Anonymkode: ec5aa...1b3

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Rotemor said:

Tuller du? Det er AI som svarer.

Og det sier vel i så fall en del om KG at det er det mest oppegående svaret. 

Anonymkode: c1854...19b

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med helsevesenet, muligens privat. Klinikker eller andre, jeg tror ikke "fornuft" er noe å satse på. Ikke informasjon heller. Problemet er dypt psykologisk og emosjonelt. Jeg har ikke oversikt over steder som driver med slikt men sikkert greit å sjekke på google. Eller be fastlegen sende henvisning til noen.. BUP etc. 

Anonymkode: cd9ff...503

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...