AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #1 Skrevet 4. november 2023 Min mann har gått bort og de siste årene før han døde var han på aap. Det ble søkt om uføretrygd men han døde før vedtaket ble innvilget. Tre dager etter at han var gått bort stoppet nav utbetalingene hans og jeg er derfor veldig overrasket over at nav fortsatt ringer og sender han meldinger på Altinn som de mener han skal gå inn å lese. Jeg har tilgang til hans telefon og har sett at de siste ukene etter at han døde har nav ringt flere ganger, i tillegg sendt meldinger om at han må gå inn på Altinn eller digipost å lese de siste papirene. Jeg ringte nav og lurte på hvorfor de holdt på å kontakte brukere som de har fått beskjed om ikke lever lenger, og da sa damen at det er fordi at de ikke har internt datasystem. Når de får beskjed fra Folkeregisteret om at en bruker har gått bort, så kommer det med engang inn på den avdelingen som har med ytelser a gjøre, men avdelingene som har med andre ting ikke får noe beskjed. Vi lever i 2023 og det er helt skandaløst at nav ikke klarer å oppgradere datasystemet sitt, i tillegg er det belastende for oss pårørende. Anonymkode: 22dff...487 2
Baktusen Skrevet 4. november 2023 #2 Skrevet 4. november 2023 Høres veldig spesielt ut. Jeg jobber med pensjon, og i systemet vi jobber med kommer mennesker automatisk opp som død dersom skatteetaten har registrert dødsfall. I noen tilfeller hvor vi skal innvilge en ytelse tilbake i tid så kan det være vi tar kontakt med pårørende. Har forståelse for at det kan være vanskelig. Men etter lovverket er jeg forpliktet til å innvilge en pensjon tilbake i tid, dersom personen har søkt og mulighet for innvilgelse. Da vil det gå mot dødsboet.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #3 Skrevet 4. november 2023 Baktusen skrev (4 minutter siden): Høres veldig spesielt ut. Jeg jobber med pensjon, og i systemet vi jobber med kommer mennesker automatisk opp som død dersom skatteetaten har registrert dødsfall. I noen tilfeller hvor vi skal innvilge en ytelse tilbake i tid så kan det være vi tar kontakt med pårørende. Har forståelse for at det kan være vanskelig. Men etter lovverket er jeg forpliktet til å innvilge en pensjon tilbake i tid, dersom personen har søkt og mulighet for innvilgelse. Da vil det gå mot dødsboet. De ringer på hans telefon og sender meldinger. Jeg ringte nav for et par dager siden og spurte hva de holdt på med, og sa jeg ønsket å vite hva disse telefonene og meldingene dreier seg om, og fikk da beskjed om at jeg ikke fikk vite noe for det var konfidensielt. Jeg sa at jeg er bobestyrer og nærmeste pårørende og fikk beskjed om at jeg måtte sende de en kopi av skifteattest for å få tilgang til hans opplysninger. Jeg visste ikke at nav skulle ha en kopi av skifteattesten Ts Anonymkode: 22dff...487
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #4 Skrevet 4. november 2023 Systemene til nav snakker ikke sammen. Der er mange systemet de jobber i, men der er null kommunikasjon mellom de. Anonymkode: 5132a...5b0 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #5 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Systemene til nav snakker ikke sammen. Der er mange systemet de jobber i, men der er null kommunikasjon mellom de. Anonymkode: 5132a...5b0 Er ikke det helt på trynet i 2023? Ts Anonymkode: 22dff...487
Baktusen Skrevet 5. november 2023 #6 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (På 4.11.2023 den 22.56): De ringer på hans telefon og sender meldinger. Jeg ringte nav for et par dager siden og spurte hva de holdt på med, og sa jeg ønsket å vite hva disse telefonene og meldingene dreier seg om, og fikk da beskjed om at jeg ikke fikk vite noe for det var konfidensielt. Jeg sa at jeg er bobestyrer og nærmeste pårørende og fikk beskjed om at jeg måtte sende de en kopi av skifteattest for å få tilgang til hans opplysninger. Jeg visste ikke at nav skulle ha en kopi av skifteattesten Ts Anonymkode: 22dff...487 Skifteattesten er for å få dokumentert hvem som eventuelt skal ha en etterbetaling. Ikke alle systemene i NAV er like oppdatert som systemet jeg arbeider i. Kan tyde på at det ikke er like effektivt på andre ytelser, dessverre. Det er litt vanskelig det der, vi har jo ikke lyst å betale mer skatt i dette landet. Ergo er det færre midler til stillinger i nav. Da blir køene verre, mer sykemeldinger og overarbeidet ansatte, og systemene er ikke like gode.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #7 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (På 5.11.2023 den 0.26): Er ikke det helt på trynet i 2023? Ts Anonymkode: 22dff...487 Tja. Det er veldig dyrt og arbeidskrevende å bytte ut store, spesiallagde it-systemer. Det blir jo gjort, men NAV må be om bevilgning via starsbudsjettet….tar tid. Anonymkode: 894b0...d2a 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #8 Skrevet 6. november 2023 https://frifagbevegelse.no/debatt/navs-itprosjekt-er-et-godt-eksempel-pa-at-vedum-hadde-rett-6.490.936532.75b94e12ca Anonymkode: 6e6a6...b34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå