AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #1 Del Skrevet 4. november 2023 Var uheldig og fikk disse fluene i hus i august. Har nå kjempet mot de i over to måneder, det har blitt bedre, men klarer ikke bli kvitt de helvetes krekene, prøvd alt. Er det noen som har noe tips som faktisk virker i virkeligheten? Er det noe håp, jeg er helt fortvilet her. Anonymkode: 27209...e0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
barleymill Skrevet 4. november 2023 #2 Del Skrevet 4. november 2023 Prøvde kjærringråd og det fungerte for meg. ha edikk i en skål eller noe. Ta oppi et par dråper med zalo. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #3 Del Skrevet 4. november 2023 Første spørsmål er jo om det er bananfluer. Er de i planter? Bananfluer blir borte med zalo-feller hvis du fjerner akt av frukt etc som står fremme. En god rens av sluket er også lurt. Trips eller andre blomsterdyr.. Det er en verre kamp.. Anonymkode: c0d5e...b4d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #4 Del Skrevet 4. november 2023 Når jeg har fått bananfluer i hus (hadde brått en stor invasjon i august), er jeg kvitt de 1-2 uker senere etter å ha rengjort alle steder de kan kose seg, og satt fram et par skåler med vann, litt eplecidereddikk og noen dråper zalo. Så da er jeg enig med den over, er du sikker på at det er bananfluer? Anonymkode: a3a74...7ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #5 Del Skrevet 4. november 2023 Vi hadde hele huset fullt, det eneste som hjalp var da søsteren min og mannen min kom på besøk. Vi brukte nesten kvelden på å drepe fluene. Var vel 4 voksne til sammen. Det funket faktisk! Problemet var helt borte innen to dager etter "massakren" 😆 Anonymkode: 72e76...3e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #6 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi hadde hele huset fullt, det eneste som hjalp var da søsteren min og mannen hennes kom på besøk. Vi brukte nesten kvelden på å drepe fluene. Var vel 4 voksne til sammen. Det funket faktisk! Problemet var helt borte innen to dager etter "massakren" 😆 Anonymkode: 72e76...3e5 😆 Anonymkode: 72e76...3e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 4. november 2023 #7 Del Skrevet 4. november 2023 (endret) Få tak i et engangs drikkebeger i klar plast fra f.eks McDonalds. Disse har gjerne en kuppelformet topp/lokk med et lite hull i midten for sugerør. Bland 50/50 vann og Heinz eplecidereddik og noen få dråper Zalo. Fyll opp kun nederste delen av begeret, ca. 1/5 av begeret. Den kuppelformede toppen funker som en silo hvor gassen hoper seg opp og tar raskere knekken på bananfluene slik at de faller i koma og blir statistikk. Funker som bare fy denne, men sørg for ikke å ha så mye annet stående som kan trekke fluene vekk fra fellen, evnt. sett opp 2 feller. Den må få stå i fred i flere uker, dette er ikke gjort over natten. Hadde vel nesten 150 fluer i min felle en gang. Siden den gang for flere år siden har jeg ikke hatt problemer med bananfluer. Tipper at romtemperaturen har en del å si for hvor godt disse fluene trives. Nå har jeg et relativt kaldt kjøkken. Aldri over 20 grader, mer sånn ca. 15 grader. Overflatefett fra matlaging er veldig spennende for bananfluer, så husk å rengjøre ofte. Endret 4. november 2023 av ThereGoesBob Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #8 Del Skrevet 4. november 2023 Jeg har prøvd alle varianter av eddikfeller, ingen av de virker. men oppi kaffen, teen og vannet mitt skal de. Og vanskelig å lage mat hjemme. Har kastet husplanetene jeg har. Rengjort såklart. Helt kokende vann i alle sluk over lengre tid, prøvd eteriske oljer, prøvd klor, har nå teipet igjen luftehullene i vaskene, teipet igjen dusjen et døgn, og har nå propp i både kjøkken- og badevask hele tiden når de ikke brukes. Har fluepapir, de tar litt, og kverker alle jeg ser. Som sagt, har blitt bedre, men får de ikke vekk. Anonymkode: 27209...e0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #9 Del Skrevet 4. november 2023 Kjøp en kaktus som spiser fluer eller to. De funker og er kule. Anonymkode: 210b4...af7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 4. november 2023 #10 Del Skrevet 4. november 2023 Hvis det er sånne fluer som bor i jorda i blomsterkrukkene, så kan du bruke limfeller. Fåes på Clas Ohlson, Jernia, Jula etc. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #11 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har prøvd alle varianter av eddikfeller, ingen av de virker. men oppi kaffen, teen og vannet mitt skal de. Og vanskelig å lage mat hjemme. Har kastet husplanetene jeg har. Rengjort såklart. Helt kokende vann i alle sluk over lengre tid, prøvd eteriske oljer, prøvd klor, har nå teipet igjen luftehullene i vaskene, teipet igjen dusjen et døgn, og har nå propp i både kjøkken- og badevask hele tiden når de ikke brukes. Har fluepapir, de tar litt, og kverker alle jeg ser. Som sagt, har blitt bedre, men får de ikke vekk. Anonymkode: 27209...e0c Kanskje du kan prøve å mobilisere venner eller familie til en "drepekveld?" Som jeg nevnte over her var det det eneste som tok knekken på fluene. Alle mulige kjerringråd hjalp ikke hos oss Anonymkode: 72e76...3e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #12 Del Skrevet 4. november 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har prøvd alle varianter av eddikfeller, ingen av de virker. men oppi kaffen, teen og vannet mitt skal de. Og vanskelig å lage mat hjemme. Har kastet husplanetene jeg har. Rengjort såklart. Helt kokende vann i alle sluk over lengre tid, prøvd eteriske oljer, prøvd klor, har nå teipet igjen luftehullene i vaskene, teipet igjen dusjen et døgn, og har nå propp i både kjøkken- og badevask hele tiden når de ikke brukes. Har fluepapir, de tar litt, og kverker alle jeg ser. Som sagt, har blitt bedre, men får de ikke vekk. Anonymkode: 27209...e0c Du har nok et bol et sted... Enten gjemt et sted under skap etc, eller inni veggene.. De må reprodusere seg et sted. Anonymkode: c0d5e...b4d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #13 Del Skrevet 4. november 2023 Bananfluer elsker gjørende frukt og går etter CO2 produksjonen fra gjæring. Jeg har stor suksess med en slump eplesider og et par dråper zalo i en "felle". Så forer jeg sideren med litt sukker et par ganger i uka for å få gjøring. Umiddelbart borte. Anonymkode: f7b0b...55d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #14 Del Skrevet 4. november 2023 Tipper det er hærmygg du har, ikke bananflue, hærmygg er mest vanlig og også vanskeligst å bli kvitt. De bor ofte i blomsterjord men også kan de formere seg i sluk , så hell en skvett klorin i alle slik / vasker hvertfall hver andre dag, vann planter sjeldne, evt kast planten dersom du ser det er veldig mye i jorda om du begynner grafse i den. Tøm søppel ofte og rengjør søppeldunk, også steder de formerer seg i. Anonymkode: 7b1e5...22d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #15 Del Skrevet 4. november 2023 Jeg sverger til sånne eddikfeller, men har også bittelitt sukker oppi i tillegg til de andre ingrediensene. Det tar ikke lange tiden før fellene er full av små fluer. Men hvis man ikke finner "bolet" der nye fluer blir til og får fjernet det, så er man jo like langt. Anonymkode: 969b8...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #16 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har nok et bol et sted... Enten gjemt et sted under skap etc, eller inni veggene.. De må reprodusere seg et sted. Anonymkode: c0d5e...b4d Ingen bol i veggen, de går etter ting som gjærer. Anonymkode: 0a056...a48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #17 Del Skrevet 4. november 2023 Tar 50/50 med vann og hvitvinseddik i et glass. Tilsetter en dråpe eller to med zalo. Setter et par glass ulike steder på kjøkkenet. Ruller igjen posen med matavfall mellom hver gang jeg kaster noe. Skyller ølbokser og vinflasker. Anonymkode: 569c1...156 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #18 Del Skrevet 4. november 2023 Just now, AnonymBruker said: Ingen bol i veggen, de går etter ting som gjærer. Anonymkode: 0a056...a48 Det kan være en død mus.. Anonymkode: c0d5e...b4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipaa Skrevet 4. november 2023 #19 Del Skrevet 4. november 2023 Ingen bananfluer går på planter, de liker matrester. Rengjør sluket godt på kjøkkenet, jevnlig, ikke ha frukt liggende på kjøkkenbenken. Jeg bruker bare ha et glass på benken, fylle det med eplecidereddik og par dråper zalo. La dette stå. Kan også sette opp noen limfeller, de gule fra Biltema,oppi glasset igjen. Funker fett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 4. november 2023 #20 Del Skrevet 4. november 2023 Klorin i alle sluk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå