Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gift med en fin mann. Han gir meg rom til å være. Han er snill og støttende.

Men... Han har også med seg litt bagasje. Han har adhd/asberger (heter ikke det lenger, jeg vet..) som igjen fører med seg at han havner i depresjoner. Jeg visste ikke om dette når vi ble sammen som 18åringer, men elsker han nok til å ha valgt det samme igjen uansett. 

Problemet er bare at jeg er så uendelig sliten. Vi har 3 barn mellom 9 og 15år. (2 av de har adhd) og alt som følger med.

Jeg har ansvar for alt. Min mann kan fint gjøre ting. Men jeg må be han. Han ser ingen ting selv.  Som typisk for mange damer står all logistikk på meg.. alt fra helse, mat, fritid, skole og høytid.

Når jeg prøver å snakke om det.. går han ofte i forsvar og sier at han kjører jo ungene og gjør alt han får beskjed om. Det jeg ikke får han til å forstå at det er ansvaret som blir overveldende.  At jeg feks må kunne stole på at han også sjekker ukeplan eller tar opp middag. 

Er det noen som har noen råd om hvordan vi kan kommunisere her?

Jeg vet også nok om adhd til at jeg forstår at det ikke gjør saken lettere ;)

Anonymkode: 60cb3...0c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen råd til deg, men høres tungt ut. Høres akkurat ut som min ex-mann. (Han har adhd men har ikke autisme diagnose, men her er overbevist om at han er på spekteret). Vi var overalt for å få hjelp. Par og individuell terapi. Han skjønte aldri. Jeg sleit meg ut. Han ble etterhvert så frustrert på meg og lei at jeg ble lei meg. Skjønte ikke at det var vondt når han ikke tok ansvar, ikke holdt avtaler og kun gikk i forsvar og motangrep i samtaler. Vi er skilt nå.

Anonymkode: 563eb...caa

Skrevet

Jeg tenker med en gang rutiner. Kan du få deg en oversikt over alt som går under en "rutine"? som er faste ting som gjøres til faste tider/dager. Lage deg en liste (til han) over ting han skal gjøre da og da, en liste som da ikke endrer seg, men er fast daglig/ukentlig. Listen burde da inneholde alt du kan lesse over på han. Hensikten blir at du da kan overlate disse oppgave til han og du slipper å tenke på det. En ektra innsats nå som gjør det lettere for deg. Du har prøvd å snakke om det, men når forståelsen ikke er der så prøv å tenk nytt. Alarm på telefon hans hver dag som minner han på å sjekke ukeplan feks

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvilken hjelp får han for adhd da? Har han fått tatt mestringskurs for asperger/autismen? 

Min bror med asperger har mobilalarmer for ca. alt i livet. Han er ofte avhengig av å få "tildelt oppgaver" enten det er på jobb eller i familien men hvis det er faste rutiner har han kontroll selv. 

Anonymkode: 20680...579

• Liker 2
Skrevet

Om det ikke fungerer at dere begge "følger med" på alt, kan han ta alt med noen helt konkrete ansvarsområder?

For eksempel at han har alt med maten? Planlegger, handler og lager?

Alt med bil? Lager seg alarmer for service, EU-kontroll og dekkskift og sørger for at det blir gjort?

Eller alt med et av barna som ikke er selvgående: Følge med på ukeplaner, lekser, utviklingssamtaler, oppfølging av eventuell medisin, legebesøk og fritidsaktiviteter? 

Har han noe å gå på med mestring av sin ADHD? Bruker han alarmer og har systemer for å huske sine egne ting, kan han bruke disse mestringsstrategiene til å ta ansvar for felles ting også. Mangler han mestringsstrategier for å holde kontroll på egne ting også, må han kanskje starte med å teste ut hva som kan fungere.

Anonymkode: 025ad...67e

• Liker 1
Skrevet

Men tildel han noe ansvar da?

Ting som middag inngår jo i en hverdagsrutine, så det burde jo være innafor?

At ting som ikke følger en fastsatt rutine, som å følge opp skole, planlegge jul osv kan være vanskeligere, det skjønner jeg.

Men hva om dere utformer sjekklister?

For bursdag, jul og slike ting som har konkrete oppgaver, og kommer på nytt hvert år.

Om han gjerne gjør ting bare han får beskjed, så tenker jeg en ‘rutinebeskrivelse’ eller sjekkliste for - ‘hva trengs når vi inviterer til barnebursdag’ burde funke?

‘Hva må gjøres når vi reiser på tur’

’Hva må gjøres til 17.mai’

Litt jobb å lage selvfølgelig, og en skulle jo ønsket at partner fikset helt selv. Men når han både ønsker å bidra og gjør det når han blir satt i gang, så tenker jeg at dere har rom for å få til bedre fordeling, med litt tilrettelegging. :)

Anonymkode: b0c61...cd3

• Liker 2
Skrevet

Det høres ut som du har mye på ditt bord, og det er forståelig at du føler deg sliten. Kommunikasjon er nøkkelen i ethvert forhold, spesielt når det kommer til fordeling av ansvar. Prøv å ha en åpen og ærlig samtale med mannen din, der du uttrykker dine behov og bekymringer på en rolig måte. Forsøk å fokusere på "vi" og finne løsninger sammen. Kanskje dere kan lage en felles ukeplan eller fordele oppgaver mer jevnt? Det kan også være nyttig å søke råd fra en terapeut som kan hjelpe dere med å forbedre kommunikasjonen og finne balanse i forholdet. Husk at dere begge fortjener å føle dere støttet og avlastet. Lykke til! 💕

Anonymkode: 38e16...b93

Skrevet

Dette er ikke adhd/autisme. Dette er en typisk manneting

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...