AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #1 Del Skrevet 4. november 2023 Snøen er her og jeg har piggfrie vinterdekk. Men spørsmålet er; hvor trygt er det egentlig? Ser artikler om ulykker støtt og stadig, folk som kjører av veien. Noen ganger står det at de kjørte med sommerdekk.. men hvor mange kjører av veien med vinterdekk? Hvor vanlig er det? Er det bare idioter som kjører av med vinterdekk, de som råkjører 20-40 km/t over fartsgrensen, eller er det normal kjøring også? Ja, jeg vet, kjør etter forholdene. Har kjørt i 3 år nå, og synes fortsatt vinteren er veldig utrygt og usikkert. Det som er verst er at jeg føler andre presser meg oppe i 60 km/t i en svingete vei som ligger i skyggene, altså hvor det er stor fare for blankis midt i en sving. Selv om at resten av veien er godt saltet og ren til tross for full vinter og snø. Jeg ville ha ligget i alle fall i 50 i de svingene, men føler de andre kjører som en tulling. Nå er dette med fart generelt vanskelig, for 98% kjører for fort føles det ut som. Ligger du i fartsgrensen så blir du hatet av alle du møter. Du må ligge minst 10 over for å bli likt på veien, og slik kjøring er i alle fall ikke trygt på vinteren. Så det å kjør etter forholdene er så vanskelig når alle andre på veien er dumme og villig til å risikere sitt og andres liv. Anonymkode: 740ab...4df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #2 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Noen ganger står det at de kjørte med sommerdekk.. men hvor mange kjører av veien med vinterdekk? Sommerdekk er åpenbart farligere å kjøre med på vinteren enn vinterdekk, det er også ulovlig uansett mønsterdybden. Så har du ulovlige vinterdekk, som selvsagt heller ikke er noe særlig, og lovlige vinterdekk med og uten pigg. Da er det kvaliteten på dekket som teller. Google noen dekktester, så ser du. Anonymkode: a40e8...504 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #3 Del Skrevet 4. november 2023 Bor i Indre Troms. Tror de fleste kjører piggdekk her. Lite ulykker. Stort sett utenlandske trailere uten kjettinger som lager ulykker Anonymkode: 3caf0...8e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #4 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sommerdekk er åpenbart farligere å kjøre med på vinteren enn vinterdekk, det er også ulovlig uansett mønsterdybden. Så har du ulovlige vinterdekk, som selvsagt heller ikke er noe særlig, og lovlige vinterdekk med og uten pigg. Da er det kvaliteten på dekket som teller. Google noen dekktester, så ser du. Anonymkode: a40e8...504 Så de som kjører av kan ha dårlige dekk? Med gode vinterdekk, så er man trygg? Mine dekk er gode og 2 år gamle. Anonymkode: 740ab...4df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #5 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så de som kjører av kan ha dårlige dekk? Med gode vinterdekk, så er man trygg? Mine dekk er gode og 2 år gamle. Anonymkode: 740ab...4df Her jeg bor ser vi ofte byfolk med vinterdekk som har sklidd av veien på tur til hytta. Skjer sikkert ukentlig hele vinteren. Her kjører alle med pigg da, bortsett fra disse hyttefolka. Anonymkode: f81ad...6f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KnekkeBørre Skrevet 4. november 2023 #6 Del Skrevet 4. november 2023 Flisespikkeri incoming.. Det er ikke direkte ulovlig å ikke ha vinterdekk. Det er ikke påbudt med vinterdekk på biler under 3500kg generelt, men du er likevel pålagt å sørge for at du er riktig skodd til enhver tid, så pålegget kansellerer i grunn loven her.. Men at det er ulovlig, er en feil påstand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #7 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her jeg bor ser vi ofte byfolk med vinterdekk som har sklidd av veien på tur til hytta. Skjer sikkert ukentlig hele vinteren. Her kjører alle med pigg da, bortsett fra disse hyttefolka. Anonymkode: f81ad...6f4 Hadde det ikke vært for piggdekkgebyret så hadde jeg hatt piggdekk Anonymkode: 740ab...4df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #8 Del Skrevet 4. november 2023 Dekk er én faktor. En annen er kjørekunnskpene til sjåføren, bilens systemer enda en faktor. Det er ikke BARE dekkene som avgjør. Men det er tryggere med nye vinterdekk enn ganle sommerdekk på snø, selvfølgelig. Og du - drit i de som vil kjøre fortere. Kjør inn på en bussholdeplass og slipp dem foran deg. Anonymkode: eaa9f...cb6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #9 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde det ikke vært for piggdekkgebyret så hadde jeg hatt piggdekk Anonymkode: 740ab...4df Ja der er det alle jeg trekker opp fra grøfta sier også. Er det veldig dyrt, siden det ser ut til å lønne seg over reparasjon på bil som har kjørt utfor? Anonymkode: f81ad...6f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #10 Del Skrevet 4. november 2023 Mange med elbil som kjører med sterk regenerering kan få seg en overraskelse i glatte svinger også. Anonymkode: f893f...b7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #11 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Så de som kjører av kan ha dårlige dekk? Med gode vinterdekk, så er man trygg? Mine dekk er gode og 2 år gamle. Anonymkode: 740ab...4df Det er alltid en viss risiko. Det du kan gjøre er å redusere risikoen ved å kjøre forsiktig, ha bra bil/dekk, lære deg å beherske bilen når den slipper, motstå presset fra andre kjørende til å kjøre i en hastighet du er ukomfortabel med. Anonymkode: e3d62...a21 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #12 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mange med elbil som kjører med sterk regenerering kan få seg en overraskelse i glatte svinger også. Anonymkode: f893f...b7d Etter at vi gikk over til elbil måtte jeg lære meg å kjøre på glatta på nytt. Men har skrudd av 1-pedalskjøring nå og er litt mer obs på at bilen er sykt tung bak! nå går det bedre 😂 men var gøy å prøve seg frem!!! Anonymkode: eaa9f...cb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #13 Del Skrevet 4. november 2023 Jeg har kjørt piggfritt hele tiden, funker som bare det. Som ellers MÅ man kjøre etter vær og føre. Hjelper ikke om du har aldri så gode dekk om du ikke klarer å lese føret du kjører på. Anonymkode: 314a3...6be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 4. november 2023 #14 Del Skrevet 4. november 2023 Tenker det har noe med bilene også, og så klart at mange forstår ikke at man skal senke farten ved dårlige vinterveier. Elbilene vi har kjørt er svært dårlig på vinterføre (vi har eid en del og eier fortsatt el bil),savner diesel bilen vår på vinteren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #15 Del Skrevet 4. november 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Det som er verst er at jeg føler andre presser meg oppe i 60 km/t i en svingete vei som ligger i skyggene, altså hvor det er stor fare for blankis midt i en sving. Selv om at resten av veien er godt saltet og ren til tross for full vinter og snø. Jeg ville ha ligget i alle fall i 50 i de svingene, men føler de andre kjører som en tulling. Nå er dette med fart generelt vanskelig, for 98% kjører for fort føles det ut som. Ligger du i fartsgrensen så blir du hatet av alle du møter. Du må ligge minst 10 over for å bli likt på veien, og slik kjøring er i alle fall ikke trygt på vinteren Her må du jobbe med din egen innstilling. Du må ikke kjøre fortere selv om de bak presser. De får heller kjøre forbi. Trenger du virkelig å bli likt av andre bilister? Så lenge du ikke sinker trafikken gjør du ingenting galt. Anonymkode: 11440...515 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #16 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Her må du jobbe med din egen innstilling. Du må ikke kjøre fortere selv om de bak presser. De får heller kjøre forbi. Trenger du virkelig å bli likt av andre bilister? Så lenge du ikke sinker trafikken gjør du ingenting galt. Anonymkode: 11440...515 Ikke misforstå. Jeg kjører etter forholdene og fartsgrensen, selv om at jeg tviler på meg selv og mine egne valg. Jeg nekter å få bot på grunn av andre. For når du blir stoppet så hjelper det ikke å skylde på de andre. Der jeg kjører daglig så er det kontroll flere ganger i uken. Den strekningen med svinger er bare på noen meter og der kjører jeg i den farten som er trygg. Problemet er at jeg tviler på meg selv, fordi alle andre kjører som tullinger. Om sommeren så tviler jeg ikke på meg selv, for da er det trygt å kjøre etter fartsgrensen. Det er om vinteren at tvilen kommer. For så mange råkjører selv om vinteren. Anonymkode: 740ab...4df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå