Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spiser dere sushi når dere er gravid?

Anonymkode: bdb1c...5c1

Skrevet

Gjorde det, men unngikk tunfisk 

Anonymkode: 10793...c08

• Liker 1
Skrevet

Om kokt eller stekt, går det fint.

Anonymkode: 89857...2a5

Skrevet

Ja. 

Anonymkode: 43eef...070

Skrevet

Fra Helse-Norge 

Fisk, sushi og annen sjømat

Fisk og sjømat inneholder flere viktige næringsstoffer. Helsedirektoratet gir kostråd om fisk og annen sjømat. Fisk og sjømat kan imidlertid også inneholde mikroorganismer eller fremmedstoffer som kan være skadelig for fosteret. Derfor gis det noen spesielle råd for gravide.

• Unngå rakfisk når du er gravid, på grunn av skadelige bakterier.
  • Du kan spise gravet og røkt fisk, men slik fisk bør spises godt innenfor holdbarhetsdato.
  • Du kan spise sushi når du er gravid, så sant den er laget av fersk fisk, men unngå fiskeslagene på listen under.

Fisk og sjømat du bør unngå på grunn av fremmedstoffer/miljøgifter:

• selkjøtt
  • blåkveite over tre kilo
  • ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo
  • all ferskvannsfisk fra selvfangst
  • eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er trygt
  • fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel rognleverpostei
  • brunmat i krabbe, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell

Anonymkode: 10e6a...ad0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det går fint rått også i Norge. 

Anonymkode: 26b7c...0c7

• Liker 2
Skrevet

Jeg spurte ikke om det er trygt, for det har jeg fårstått at det er.. lurer bare på om dere spiser det?

Skrevet

Jeg hadde nok ikke klart å ta risikoen med rå fisk. Jeg vet at det er sagt at det går fint. Men jeg vet også at mange kan enkelt slurve med hygiene og stoler faktisk ikke 100% på å bestille rå fisk 😅

Men sushi har mange varmebehandlet godbiter 😋

Anonymkode: e2279...7ad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg spurte ikke om det er trygt, for det har jeg fårstått at det er.. lurer bare på om dere spiser det?

Ja, spiste masse sushi 😍 

Anonymkode: adf9a...7c4

Skrevet

Jeg hadde skikkelige cravings etter sushi gjennom hele graviditeten 😂 ble litt ja 

Anonymkode: 62129...7a3

Skrevet

Nei, tok ikke sjansen.

Anonymkode: 15687...123

Skrevet

Jeg spiste så mye sushi med førstemann (kvalm hele svangerskapet, en av få ting jeg aldri kastet opp) at det er merkelig at han ikke ble født med finner 😂

Spiste en del med nestemann også.

Anonymkode: 6d976...bbd

Skrevet

Ja, men bare skalldyrsushi 

Anonymkode: c8bbf...690

Skrevet

Ja absolutt. Unngjekk tunfisk og kveite pga størrelsen på fisken, men med mitt begrensa inntak hadde sikkert det også gått fint. 

Anonymkode: e1d81...f86

Skrevet

Ja spiser sushi en del, men bare på "finere" steder hvor jeg stoler på hygiene, og kun med laks og scampi.

Anonymkode: 85168...e89

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg spiste det ofte. Typ annenhver uke. 

Anonymkode: 26b7c...0c7

Skrevet

Ja, de gjør det i Japan, så ser ikke problemet så lenge sushien lukter ferskt. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg spiste sushi når jeg var gravid. Men det er viktig å være forsiktig og velge sushi som er laget av ferske, trygge ingredienser. Unngå rå fisk og velg heller kokt eller stekt fisk. Det er også lurt å velge sushi fra pålitelige restauranter med god hygienepraksis. Husk alltid å snakke med legen din for å få personlig råd basert på din graviditet.

Anonymkode: 8f0e6...6f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Slutt å uttale deg om ting du tydeligvis ikke har peiling på. Hvor vanskelig er det å lese de offisielle kostholdsrådene. Sushi går fint. Hold deg unna fisk med tungmetaller som tunfisk

Anonymkode: 58f49...e39

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, jeg spiste sushi når jeg var gravid. Men det er viktig å være forsiktig og velge sushi som er laget av ferske, trygge ingredienser. Unngå rå fisk og velg heller kokt eller stekt fisk. Det er også lurt å velge sushi fra pålitelige restauranter med god hygienepraksis. Husk alltid å snakke med legen din for å få personlig råd basert på din graviditet.

Anonymkode: 8f0e6...6f1

Man kan da helt fint spise rå fisk. 

Anonymkode: 62129...7a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...