AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #1 Skrevet 4. november 2023 Hei! Tittelen sier det meste. Er per nå i 100% stilling, men pga alvorlig psykisk og fysisk sykdom går det mot sykemelding. Ser meg nødt til å si opp jobben, da denne stillingen forverrer min tilstand. Spørsmålet er da, har man rett på sykepenger som arbeidsledig? Anonymkode: 41a60...bf0
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #2 Skrevet 4. november 2023 Hva skal du være sykemeldt fra om du ikke har jobb? Anonymkode: 66153...6eb 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #3 Skrevet 4. november 2023 Hvis du sier opp jobben får du ikke sykepenger nei…… Anonymkode: d2adf...586 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #4 Skrevet 4. november 2023 Du sier selvfølgelig ikke opp stillingen uten noe å gå til. Ta sykmelding og fokuser på deg selv. Anonymkode: 12ed6...e2d 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #5 Skrevet 4. november 2023 Hør med lege om du kan friskmeldes til arbeidsformidling, men helst bør du finne en annen jobb mens du fortsatt er i jobb. Høres ut som det er denne jobben som gjør deg dårlig og ikke jobb generelt. Anonymkode: be38f...22d
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #6 Skrevet 4. november 2023 Trodde kanskje dette gjaldt for alle. Men mulig jeg tar feil her. Er veldig usikker! https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/sykepenger/#:~:text=Sykepenger ved arbeidsledighet,ikke i de 80 ukene. Sykepenger ved arbeidsledighet Du har også rett på sykepenger dersom du er arbeidsledig. Du får da samme beløp som om du mottar dagpenger. Du har rett til dagpenger i inntil 80 uker, men den tiden du er sykmeldt medregnes ikke i de 80 ukene. Har du som arbeidstaker deltidsarbeid og mottar dagpenger for samme tidsrom, ytes det sykepenger for både arbeidsinntekten og dagpengene. Anonymkode: 41a60...bf0
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #7 Skrevet 4. november 2023 Ikke si opp jobben pga sykdom. Gå sykemeldt til maks dato å så over på ev aap. La jobben si deg opp hvis det går så langt. Anonymkode: 96c6f...037 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #8 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hør med lege om du kan friskmeldes til arbeidsformidling, men helst bør du finne en annen jobb mens du fortsatt er i jobb. Høres ut som det er denne jobben som gjør deg dårlig og ikke jobb generelt. Anonymkode: be38f...22d Takk for svar! Jeg er usikker på om det er denne jobben eller jobb generelt. Har schizofreni, og er vanskelig å kombinere med jobb hittil. Anonymkode: 41a60...bf0 1
Hareena Skrevet 4. november 2023 #9 Skrevet 4. november 2023 Ja, man kan være sykmeldt uten arbeidsforhold. Du bør likevel tenke deg godt om før du sier opp jobben i en sykemeldingsperiode (uten å gå inn i nytt arbeidsforhold.) Så lenge du er ansatt er du inkludert i bedriftens forsikringsordninger og du opptjener tjenestepensjon. Det kan jo hende det går mot avslutning av arbeidsforholdet uansett, men det kan være litt forhastet å si opp selv når man er syk. 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #10 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei! Tittelen sier det meste. Er per nå i 100% stilling, men pga alvorlig psykisk og fysisk sykdom går det mot sykemelding. Ser meg nødt til å si opp jobben, da denne stillingen forverrer min tilstand. Spørsmålet er da, har man rett på sykepenger som arbeidsledig? Anonymkode: 41a60...bf0 Aldri si opp stillingen grunnet sykdom.. Du mister en masse rettigheter.. Anonymkode: 5b525...4d0 6 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #11 Skrevet 4. november 2023 Her var det vanvittig mye synsing. JA, du kan være sykmeldt uten arbeidsforhold. For rett til sykepenger må man være i arbeid 4 uker uniddelbart forut for sykmeldingen, men å si opp arbeidet underveis vil ikke ha noe å si i forhold til dine rettigheter hos NAV. Du blir da fulgt opp som sykmeldt som skal skaffe arbeid og kan få hjelp av NAV til dette, i stede for som ordinær arbeidstaker med dialogmøter med arbeidsgiver og NAV. Eventuelt friskmelding til arbeidsformidling med opptil 12 uker sykepenger som friskmeldt arbeidssøker dersom det er helsen som gjør at du må si opp jobben. Som sykmeldt med arbeidsforhold er det arbeidsgiver som har hovedansvaret for oppfølgingen, mens sier du opp atbeidsforholdet vil det være NAV som har hovedansvaret. Hva som er rett for deg, er det bare du som vet. Om du ikke ser at du kan gå tilbake i jobben, ser jeg personlig ikke noen grunn til å ikke si opp. Da kan du få ryddet vekk det presset du føler rundt å ha en arbeidsgiver som du uansett ikke skal tilbake til. Hva angår rettigheter gjennom arbeidsgiver må du se på. Kanskje kan man ha forsikringsordninger slik som KLP eller SPK som dekker en liten del av inntektstapet dersom du går over på AAP. Her er det bare du som vet hva som er best for deg. Om det ikke kjennes verdt å ha arbeidsforholdet og de forpliktelser det medfører så kan det være rett å avslutte det. Dersom det gir deg en trygghet kan det være ok å beholde det en stund til. Det er uansett viktig at du forteller NAV hva som er målet ditt og hva du trenger hjelp til, uavhengig av arbeidsforhold. Bare slik kan de hjelpe deg, og de kan ikke tvinge deg til å si opp noen jobb (bare komme med anbefalinger). Anonymkode: 27cea...295
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #12 Skrevet 4. november 2023 Det er forskjell på om du sier opp selv eller om du blir sagt opp med tanke på hvilke rettigheter du har. Undersøk eller snakk med f.eks NAV før du gjør noe drastisk. Anonymkode: acfb9...068
Mt3 Skrevet 4. november 2023 #13 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hei! Tittelen sier det meste. Er per nå i 100% stilling, men pga alvorlig psykisk og fysisk sykdom går det mot sykemelding. Ser meg nødt til å si opp jobben, da denne stillingen forverrer min tilstand. Spørsmålet er da, har man rett på sykepenger som arbeidsledig? Anonymkode: 41a60...bf0 Om du sier opp jobben så får du jo en periode på 18uker der du risikerer å bli uten lønn og dagpenger om du ikke hadde gyldig grunn til å si opp jobben. Med din diagnose så er det muligens en annen og bedre kategori de kan putte deg i enn dagpenger og aktivt arbeidssøkende. Så vil mye heller diskutert saken med legen din så dere kan komme til en bedre løsning. Du kan sykemelde deg fra nåværende jobb og si helt ærlig til arbeidsgiver at du ikke ser for deg at du klarer å komme tilbake i jobb der, da kan de ansette en ny person selv om du kun er sykemeldt. Så kan du bruke perioden du er sykemeldt til å tenke om det finnes noen jobb du kunne fungert i, eller du, arbeidsgiver og lege kan bli enige i at det er bedre for deg å søke om ufør også heller prøve å finne jobb som kan fungere ut i fra en uførhetsgrad. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Trodde kanskje dette gjaldt for alle. Men mulig jeg tar feil her. Er veldig usikker! https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/sykepenger/#:~:text=Sykepenger ved arbeidsledighet,ikke i de 80 ukene. Sykepenger ved arbeidsledighet Du har også rett på sykepenger dersom du er arbeidsledig. Du får da samme beløp som om du mottar dagpenger. Du har rett til dagpenger i inntil 80 uker, men den tiden du er sykmeldt medregnes ikke i de 80 ukene. Har du som arbeidstaker deltidsarbeid og mottar dagpenger for samme tidsrom, ytes det sykepenger for både arbeidsinntekten og dagpengene. Anonymkode: 41a60...bf0 Om du allerede var arbeidsledig så kan du såklart også som arbeidsledig bli sykemeldt, det blir jo da bare proforma for å vise at du i en periode ikke kan være aktiv jobbsøker og er ute av stand til å ta jobber/oppdrag du får tilbud om. Du vil ikke få sykemelding fra dag 1 om du selv sier opp jobben og søker dagpenger/arbeidsledighetstrygd. Om en skifter jobb så må en f.eks ha jobbet i 4 uker før en har opparbeidet seg rett til sykepenger.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #14 Skrevet 4. november 2023 Ja, det går an. Ble sykmeldt fra en jobb og sa opp, og beholdt sykepengene. Anonymkode: 4f79b...33f
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #15 Skrevet 4. november 2023 Før du eventuelt gjør det så sjekk hvilke forsikringer du har. Jeg er sykemeldt, og har heldigvis toppforsikring gjennom jobben som gjør at jeg slipper ventetid og betaler kun en liten egenandel, det er gull verdt. Anonymkode: 2d525...170
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #16 Skrevet 4. november 2023 Mt3 skrev (4 timer siden): Om du sier opp jobben så får du jo en periode på 18uker der du risikerer å bli uten lønn og dagpenger om du ikke hadde gyldig grunn til å si opp jobben. Med din diagnose så er det muligens en annen og bedre kategori de kan putte deg i enn dagpenger og aktivt arbeidssøkende. Så vil mye heller diskutert saken med legen din så dere kan komme til en bedre løsning. Du kan sykemelde deg fra nåværende jobb og si helt ærlig til arbeidsgiver at du ikke ser for deg at du klarer å komme tilbake i jobb der, da kan de ansette en ny person selv om du kun er sykemeldt. Så kan du bruke perioden du er sykemeldt til å tenke om det finnes noen jobb du kunne fungert i, eller du, arbeidsgiver og lege kan bli enige i at det er bedre for deg å søke om ufør også heller prøve å finne jobb som kan fungere ut i fra en uførhetsgrad. Om du allerede var arbeidsledig så kan du såklart også som arbeidsledig bli sykemeldt, det blir jo da bare proforma for å vise at du i en periode ikke kan være aktiv jobbsøker og er ute av stand til å ta jobber/oppdrag du får tilbud om. Du vil ikke få sykemelding fra dag 1 om du selv sier opp jobben og søker dagpenger/arbeidsledighetstrygd. Om en skifter jobb så må en f.eks ha jobbet i 4 uker før en har opparbeidet seg rett til sykepenger. Hvis man får skriv fra lege at man må si opp jobben pga helsen kan man få dagpenger fra dag 1. Jeg gjorde det. Ble sykmeldt et par måneder senere da og gikk over på sykepenger. Anonymkode: 241ce...e6b
Mt3 Skrevet 5. november 2023 #17 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis man får skriv fra lege at man må si opp jobben pga helsen kan man få dagpenger fra dag 1. Jeg gjorde det. Ble sykmeldt et par måneder senere da og gikk over på sykepenger. Anonymkode: 241ce...e6b Ja, men da sa du opp med gyldig grunn. Det skrev jeg jo også i innlegget, at om en IKKE har GYLDIG grunn risikerer å gå opptil 18uker uten penger.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #18 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (På 4.11.2023 den 12.34): Ikke si opp jobben pga sykdom. Gå sykemeldt til maks dato å så over på ev aap. La jobben si deg opp hvis det går så langt. Anonymkode: 96c6f...037 Dette er riktig. Du har rett på sykepenger selv om du sier opp jobben. Men du har rettigheter knyttet til arbeidsforhold, det kan i mange tilfeller være muligheter til omplassering til andre oppgaver, helsen din kan endre deg med riktig behandling også videre. Anonymkode: e4fc6...1a0
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #19 Skrevet 5. november 2023 On 11/4/2023 at 12:31 PM, AnonymBruker said: Hvis du sier opp jobben får du ikke sykepenger nei…… Anonymkode: d2adf...586 Ah, den på kg obligatoriske "hakke peiling, men svarer lell". Anonymkode: 58447...404 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #20 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (På 4.11.2023 den 12.33): Du sier selvfølgelig ikke opp stillingen uten noe å gå til. Ta sykmelding og fokuser på deg selv. Anonymkode: 12ed6...e2d Dette. Du sier jo selvfølgelig ikke opp stillingen din! Da jeg ble langtidssyk pga fysisk sykdom som ikke var forentlig med jobben jeg hadde, sa jeg jo ikke opp jobben. Ble sykemeldt i et år, før jeg gikk over på aap (og da ble arbeidsforholdet avsluttet). Ikke finn på å si opp jobben. Anonymkode: 3f8d0...511
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå