Gå til innhold

Økonomiske prioritering i disse tider, sparing Vs gjeld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er best å gjøre nå i disse tider, betale ned mest mulig boliglån eller spare mest mulig buffer? Blir stressa av alt man leser ang økonomi om dagen. 

Bekymret for fremtiden. Vi er en småbarnsfamilie, tjener samlet ca 1 mill. Har 1.5 mill i boliglån. 70 k på sparing. 

Anonymkode: 12e97...4a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alltid en buffer først. Begyn med å ha 50 000 som mål. Disse pengene setter du på hlyrente konto og rører ikke.

Så tar du fatt på gjeld. Prioriter gjelden med høyest rente. 

Etter du er nede på et behagelig gjendsnivå, feks 50% så kan du vurdere sparing i fond.

• Liker 2
Skrevet
Rucula skrev (6 minutter siden):

Alltid en buffer først. Begyn med å ha 50 000 som mål. Disse pengene setter du på hlyrente konto og rører ikke.

Så tar du fatt på gjeld. Prioriter gjelden med høyest rente. 

Etter du er nede på et behagelig gjendsnivå, feks 50% så kan du vurdere sparing i fond.

Har buffer på 70 000.har kun boliglån. Bør vi da heller betale ekstra på lånet nå, eller spare opp mere buffer? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har buffer på 70 000.har kun boliglån. Bør vi da heller betale ekstra på lånet nå, eller spare opp mere buffer? 

70 i buffer bør vel holde en stund. Kanskje øke til 100 

Jeg vet ikke hvor mye huset er verdt. Hvis huset er verdt 1.8 ville jeg betalt ned.

Er huset verdt 5, så ville ueg heller spart i fond eller rentefond

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har for første gang satt i gang med litt sparing for p få oss en buffer som vi tror vi trenger nå. Før holdt det liksom med buffer i lønna, men nå med så høye utgifter gjør det ikke det. Så etter bufferen er spart blir det å betale ned gjeld

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du får 4% på sparekonto og betaler 5.5% rente ville jeg ha betalt ned gjeld 

Anonymkode: d7e93...cb1

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Anbefalt buffer er 3 × månedslønn. Jeg ville i alle fall spart opp 2 mnds lønninger før jeg ville betalt mer på huslån

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
tussi84 skrev (12 minutter siden):

Anbefalt buffer er 3 × månedslønn. Jeg ville i alle fall spart opp 2 mnds lønninger før jeg ville betalt mer på huslån

Vet du hvorfor de mener at man skal ha så mye? For oss vil det si nesten 250.000, det er jo vanvittig mye penger for å ha i buffer. 

Endret av Forvirret23
Skrevet
Forvirret23 skrev (Akkurat nå):

Vet du hvorfor du mener at man skal ha så mye? For oss vil det si nesten 250.000, det er jo vanvittig mye penger for å ha i buffer. 

Det synes jeg også. Samtidig så tenker jeg at man kan vel nesten ikke spare for mye nå. Feks om vi brått må ha ny bil så har jeg ikke lyst på nytt billån med høye renter. Men synes det er vanskelig å prioritere. Vil bli kvitt lån, men om det skjer ting som gjør at vi må låne mer fordi vi ikke har nok sparepenger så er jo det surt også. 

Skrevet

Hvor mange måneder er 70k for dere? Altså faste livsnødvendige utgifter. 

Jeg ville betalt mer ned på gjeld nå. Vi har en god buffer, og betaler ekstra på boliglånet hver måned. Blir ferdige om 9 år i stedet for 26, og tenk litt på hvor mange hundretusener det er i ren rente.

Anonymkode: b437d...636

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det synes jeg også. Samtidig så tenker jeg at man kan vel nesten ikke spare for mye nå. Feks om vi brått må ha ny bil så har jeg ikke lyst på nytt billån med høye renter. Men synes det er vanskelig å prioritere. Vil bli kvitt lån, men om det skjer ting som gjør at vi må låne mer fordi vi ikke har nok sparepenger så er jo det surt også. 

Vi har billån og helt enig med deg. Betaler mye renter der nå og det er neste prioritert hos oss etter vi har spart opp oss en liten buffer.

Skrevet

250 000 i buffer med den inflasjonen som er nå er ikke smart. Pengene taper verdi for hvert år de står på konto. 

Anonymkode: d7e93...cb1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

2-3x månedlønn som buffer, etter det så betaler du ned gjeld. Den koster deg mest sannsynlig mangt mer enn du sparer med renter/fond i mnd.

Anonymkode: 5d66b...9a6

Skrevet
Forvirret23 skrev (8 minutter siden):

Vet du hvorfor du mener at man skal ha så mye? For oss vil det si nesten 250.000, det er jo vanvittig mye penger for å ha i buffer. 

Da har dere vel høye utgifter også?

Ha evt nok til å dekke nødvendige utgifter for 3 måneder da.

Har dere utgifter i forhold til lønn vil dere være ekstra sårbare om en skulle bli syk eller skadd, og det blir krøll med sykepenger/forsikringsutbetalinger.

Anonymkode: e4ad6...cbf

• Liker 1
Skrevet
tussi84 skrev (17 minutter siden):

For oss er tre ganger månedslønn 300 000 kr. Vår to år gamle bil er verdt mindre enn det. Vi bor i borettslag og jeg ser ikke hvordan vi skulle kunne få uforutsette utgifter på det nivået. Vi har også kun 25 % belåningsgrad på huset og klarer oss fint på én inntekt, dersom én av oss skulle blitt permittert eller arbeidsledig. 

Så det er sikkert et godt råd for mange, men man bør skjele til resten av konteksten rundt. 😊

Anonymkode: 83cc6...01d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har dere utgifter i forhold til lønn vil dere være ekstra sårbare om en skulle bli syk eller skadd, og det blir krøll med sykepenger/forsikringsutbetalinger.

Ikke meg du siterte, men vi har høy lønn og lavt forbruk. Har stort sett klart å holde oss på gammelt forbruksnivå etter hvert som vi har gått mye opp i lønn.

Vi har begge arbeidsgivere som forskutterer sykepenger og gode ufør/død-forsikringer via jobb. 

Worst case må vi ta penger midlertidig ut av barnas fondssparing (vi sparer barnetrygden, så det er ikke barnas penger). 

Anonymkode: 83cc6...01d

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hva er best å gjøre nå i disse tider, betale ned mest mulig boliglån eller spare mest mulig buffer? Blir stressa av alt man leser ang økonomi om dagen. 

Bekymret for fremtiden. Vi er en småbarnsfamilie, tjener samlet ca 1 mill. Har 1.5 mill i boliglån. 70 k på sparing. 

Ville betalt ned boliglånet så raskt som mulig. Rentene skal fortsette å stige.

Anonymkode: fa522...08a

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det har vi helt klart også ja, men det høres mye ut å ha så mye stående på kontoen. 
Vi er heldige vi blir ikke redusert i lønn ved sykemelding pga vi får forskuttert fra arbeidsgiver, men helt klart bli vi syke og havner på aap eller lignende kan det virkelig bli tøft. 

Skrevet

Trinn til god økonomi for vanlige lønnsmottakere som har tenkt å forbli det:

1. prioritet, reduser forbruk, selg det du ikke trenger osv osv

2. prioritet, betal regninger før de går til inkasso og namskvinner og namsmenn med alt det innebærer av ekstra avgifter, fakturagebyrer, salærer, morarenter og andre grådige ord de skurkene har sugd av eget bryst

3. prioritet, høye renter: betal all gjeld med "mafiarenter", forbrukslån, kredittkort der rentene har begynt å løpe, avbetaling der betingelsene er dårlige

4. prioritet, buffer: ha 2-3 måneders utbetalt nettolønn på en sparekonto som bare skal røres når det virkelig trengs, type ødelagt kjøpeskap, bilverksted, uventet nødvendig tannlege og sånt

5. prioritet, nedbetal billån med medium rente

6. prioritet, nedbetal ekstra boliglån, når du bikker 80% eller 60% restlån kan du også ofte forhandle lavere rente med banken (du kan forhandle når som helst, men noen banker har sånne prosentgrenser med lavere rente), be evt om rentetilbud fra andre banker og vurder å flytt lånet

7. prioritet, sparing på sparekonto og i fond eller aksjer, bland gjerne litt i alt av disse, balaser beløpene avhengig av hvor risikokomfortabel du er og hvor lenge det er til pensjon, unge bør muligens ta høyere risiko, akkurat nå virker økonomien å være i nedgang og rentene øker så nå har sparekonto blitt mer aktuelt igjen, når det snur vet ingen, pass på å velg riktig kontotype for de sparepenger på konto, bankenes standardkontoer/lønnskontoer har rente ned mot 0% mens ved å opprette egne sparekontoer og flytte mesteparten dit får man kanskje 4% eller mer

Anonymkode: 4f031...cd2

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

At man har høy inntekt betyr ikke at man har høye utgifter. Mange holder forbruket nede selv om lønna går opp, oss inkludert. Derfor kan vi fortsatt spare og betale ned boliglån kjappere.

Derfor jeg sier at man må se på faktisk forbruk på livsnødvendige ting (tak over hodet, strøm, mat) og så gange det med f.eks 3 (3 måneder), det tallet kan være veldig ulikt fra 3 mnd inntekt. 

Anonymkode: b437d...636

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...