Gå til innhold

Hvor mye strømutgifter er det på en 60 kvm eldre blokkleiilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe min første bolig. Noen borettslagsleiligheter har fyring og varmtvann inkludert. Andre har dette ekskludert og man må betale for elektrisk oppvarming. Nå kommer det sikkert an på hvor varmt man vil ha det inne ect., men;

hvor høye utgifter i per måned kan jeg regne med å betale til varmtvann og strøm? Er det dumt å kjøpe en leilighet i 1.etasje fordi den krever mer oppvarming? Bør jeg gå for minst 2.etasje? 

Anonymkode: 8d00e...853

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer selvsagt an på hvor stor leiligheten er og om det er en eller flere som skal bo der. 
Når det gjelder der det er inkludert, er det viktig å få med seg om dette avregnes eller bare fordeles etter eierbrøk. I sistnevnte  tilfelle vil man betale for gjennomsnittsforbruk. Det kan bli dyrt dersom man har lavt forbruk selv.

Skrevet

Det skal stå årlig strømforbruk i prospektet. Da kan du regne det ut.

Anonymkode: 05409...399

• Liker 3
Skrevet

I enkelte borettslag betaler de i første etg lavere husleie pga høyere utgifter til oppvarming pga kald kjeller under. 

Anonymkode: df900...14c

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er det eneste som kan hjelpe deg; forventet årlig strømforbruk for leiligheten du ser på.

Alt annet blir bare svada og tøys. I tillegg kommer jo strømprisen også - og den varierer jo. Så du må finne forventet årlig strømforbruk, og så finne strømprisen for området du vil kjøpe i. Og så kommer nettleie osv på toppen… 

Anonymkode: f948c...ed0

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville valgt 1etasje. Ca 8000 kw i året har jeg.Et varier på strømprisene. Regningen er fra 500-600 til 1200 vinterstid 

Anonymkode: 8119d...355

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville valgt 1etasje. Ca 8000 kw i året har jeg.Et varier på strømprisene. Regningen er fra 500-600 til 1200 vinterstid 

1etasje er litt kaldere. Men det er fint å bo i 1da slipper du trapper å ha noen under deg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vil du ha det lunere og varmere bør du ha en leilighet under deg, over deg og på begge sider. 
Men så er det et en avveiing her. Om dette er snakk om en eldre borettslagsleilighet er det sikkert ikke heis der. Da blir 1. etasje mye enklere med tanke på bæring av møbler og materialer til evt oppussing. 

Anonymkode: 765a6...997

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så fint du trives i 1. etasje! Tenkte på at det er et pluss, men så begynte jeg å frykte kald bolig og strømregningen. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vil du ha det lunere og varmere bør du ha en leilighet under deg, over deg og på begge sider. 
Men så er det et en avveiing her. Om dette er snakk om en eldre borettslagsleilighet er det sikkert ikke heis der. Da blir 1. etasje mye enklere med tanke på bæring av møbler og materialer til evt oppussing. 

Anonymkode: 765a6...997

Godt poeng dette med bæring av møbler og materialer. Hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Tenkte bare på all bringen opp trappene som jeg ville sluppet i det daglige. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

I enkelte borettslag betaler de i første etg lavere husleie pga høyere utgifter til oppvarming pga kald kjeller under. 

Anonymkode: df900...14c

Aha, det visste jeg ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Takk! Da skal jeg se etter det i prospektet. 

Skrevet

Det er bare én strømutgift.

Anonymkode: 7b275...1e3

Skrevet
Brunello skrev (43 minutter siden):

Det kommer selvsagt an på hvor stor leiligheten er og om det er en eller flere som skal bo der. 
Når det gjelder der det er inkludert, er det viktig å få med seg om dette avregnes eller bare fordeles etter eierbrøk. I sistnevnte  tilfelle vil man betale for gjennomsnittsforbruk. Det kan bli dyrt dersom man har lavt forbruk selv.

Tusen takk. Dette visste jeg ikke. Et godt spørsmål at notere meg til megler, hvis det ikke står i prospektet da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er bare én strømutgift.

Anonymkode: 7b275...1e3

Kommer fyring, strøm og varmtvann på en utgift? Grunnen til at jeg sikkert virker uopplyst er fordi jeg har leid i alle år med strøm, fyring og varmtvann inkludert i husleia. Så dette har jeg egentlig ikke forholdt meg til tidligere. 

Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Vi har i teorien inkludert oppvarming (fjernvarme) i felleskostnadene (det er det som står i boligannonsene), men realiteten er at det er en forskuddsbetaling på noen hundrelapper i måneden. På slutten av sesongen kommer det oppgjør om man skylder eller får tilbake penger. Så ikke alle steder hvor det står oppvarming inkludert betyr at man betaler for et gjennomsnittsforbruk uten å få igjen om man har lavt forbruk. 

Anonymkode: bacf5...44e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi har i teorien inkludert oppvarming (fjernvarme) i felleskostnadene (det er det som står i boligannonsene), men realiteten er at det er en forskuddsbetaling på noen hundrelapper i måneden. På slutten av sesongen kommer det oppgjør om man skylder eller får tilbake penger. Så ikke alle steder hvor det står oppvarming inkludert betyr at man betaler for et gjennomsnittsforbruk uten å få igjen om man har lavt forbruk. 

Derfor kommentaren om at det er viktig å merke seg om det avregnes.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer fyring, strøm og varmtvann på en utgift? Grunnen til at jeg sikkert virker uopplyst er fordi jeg har leid i alle år med strøm, fyring og varmtvann inkludert i husleia. Så dette har jeg egentlig ikke forholdt meg til tidligere. 

Det spørs litt. Her kommer fyring som en egen utgift fordi det er fjernvarme. Fyring med strøm kommer på strømregningen. Varmtvann går på strømregningen her, men andre kommuner kan ha egen vannmåler og regner dette separat. Det får du sikkert sjekket ut på kommunens nettside. 

• Nyttig 1
Skrevet

I snitt vil du ligge på ca 1000-1500kr pr mnd avhengig av oppvarming og strømpris der du bor.

Jeg har 50kvm, bruker ikke strømovner til oppvarming. Ligger på ca 900kr i snitt gjennom året.

Anonymkode: 6180f...dc4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

I snitt vil du ligge på ca 1000-1500kr pr mnd avhengig av oppvarming og strømpris der du bor.

Jeg har 50kvm, bruker ikke strømovner til oppvarming. Ligger på ca 900kr i snitt gjennom året.

Anonymkode: 6180f...dc4

Takk, fint med et estimat fra andre i lignende boliger. Hva bruker du til oppvarming? TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...