AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #41 Skrevet 4. november 2023 solsolsol skrev (15 minutter siden): Her jeg bor er det såååå lite katter tilgjengelig. Hadde jeg fått tak i hokatt ville jeg ventet med å kastrere. Når noen en sjelden gang har kattunger blir de solgt etter at annonsen har vært ute i tre minutter. For min del er jeg over hodet ikke interessert i å betale 15000 for rasekatt. Dyrebeskyttelsen har katter til adopsjon en sjelden gang, men aldri katter som kan funke med barn feks. Så ja, selv om det er problemer med for mange katter noen steder er det ikke sånn i hele landet. Man kan fint ta vare på kattene sine uten å kastrere første året. Hvis man vet helt sikkert at det er lite katter å få tak i, og at det i tillegg er lite katter inne hos dyrebeskyttelsen o.l., så er det ikke nødvendigvis verken uansvarlig eller helt forferdelig å la katten sin få et kull eller to, så lenge man setter seg litt inn i kattens behov ved drektighet og fødsel, og kattungenes behov når de kommer. Gi kattungene en best mulig start på livet, sørg for å sosialisere dem godt og selg dem ferdig grunnvaksinert og chippet til en pris som dekker dette. Og selvfølgelig ta hensyn til at kattemoren ikke får for mange eller for tette kull, og at den "pensjoneres" som avlskatt før den blir for gammel. Problemet er bare at mange påstår at det er umulig å få tak i katt i deres området, når greia egentlig er at det er umulig å få tak i akkurat en sånn kattunge de vil ha (farge, pelslengde o.l.), til lav nok pris og helst ikke dyrebeskyttelsen e.l. Sistnevnte ofte grunnet diverse myter og rykter som ikke stemmer (kattungene er for ville, kattungene må være innekatt osv osv). Jeg tror bare mange har litt for høye forventninger til at man bare kan bestille seg en bestemt type kattunge og få den nesten på dagen, når det ofte er snakk om å måtte lete og vente lenge før man finner en kattunge som passer i familien. Anonymkode: 6921e...e4c 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #42 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tviler på at staten gjør noen grep i vår levetid, katter er ikke viktig nok.. En gang fikk vi vite at mattilsynet skulle drepe en kattekoloni samme dag som det skjedde. Noen av våre dro ut dit, og da sto det noen med en løvblåser og skremte kattene ut fra der de gjemte seg, også sto det en politimann og skjøt dem når de kom frem. Og dette var da deres løsning på problemet. Enkelt og greit. Vi fikk stoppet dem, men da hadde de allerede drept rundt 20 katter, vi samlet inn resten, som var noen og 20. Det er sykt og kvalmt! Anonymkode: d6036...63b Som katteelsker så synes jeg overhodet ikke dette er optimal måte å avlive katter på, men så lenge politimannen var trent godt nok med våpen og traff godt så kattene døde momentant, så er det fremdeles høvelig innafor human avlivning. Fælt å si det, men å avlive dyr med våpen er lov så lenge den som håndterer våpnet er våpenkyndig. Det mest optimale er jo at det offentlige punger ut for å fange inn kattene i en koloni, kastrere dem (og eventuelt behandle skader og sykdommer) og sette dem ut igjen når de er ferdig kastrert og grodd. Da unngår man at kolonien øker, og den dør etterhvert ut naturlig. Det burde i tillegg være påbud om å chippe kattunger man setter til verden, og registrere dem på nye eiere når kattungene selges eller gis bort. Det er litt vanskeligere å dumpe en katt som er merket i ens eget navn. Anonymkode: 6921e...e4c
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #43 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så bra, men de fleste kattunger fra dyrebeskyttelsen er helt tamme. Og hvorfor er det så viktig å skaffe kattunge? Hvorfor ikke voksen? Anonymkode: 3e1bd...d00 Disse kom fra en koloni. Det var over hundre dyr. Generasjoner av ville katter. Vil ha kattunge fordi jeg vil forme den til å bli fleksibel. Feks ønsker jeg å ha dem med meg på hytta og til mine foreldre. Det er lettere å forme en kattunge. TS Anonymkode: baafa...066 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #44 Skrevet 4. november 2023 Topsi skrev (6 timer siden): Vi i dyrevernorganisasjoner får inn mange drektige katter der kattungene wr født hos oss og er friske og tamme. Og ofte er vi avhengig av å få ut kattene for at vi skal kunne ta inn nye Det er ingen tilgjengelig nå. Jeg har fulgt med en stund nå. Jeg har ganske tett kommunikasjon med dyrebeskyttelsen her vi bor. I kveld hentet jeg meg en omplasseringskattunge. 3 timer siden den kom i hus og den ligger på brystet mitt og maler så mye at hele katten durer ❤️ Anonymkode: baafa...066 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #45 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor er du da på leit etter gratis kattunge hos folk som har slitt hus? Du vet at forskjellige organisasjoner selger kattunger som er chippet, kastrert og vaksinerte? Syns heller du kan pelle den fisefine nesa de dit i stedet. Anonymkode: 349ec...bb6 Gratis? hvor står ordet gratis, Jeg kjøpte en omplasseringskatt i dag for 3300 kr! Hadde ikke engang fått ormekur Anonymkode: baafa...066
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #46 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns dette var litt av noen slutninger å ta. Man kan velge å ha et kull for så å sterilisere uten at man er ressurssvak. Anonymkode: d02a8...eb2 Nix Anonymkode: baafa...066 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #47 Skrevet 4. november 2023 Katten er betalt (over 3000 kr) og hentet. En trygg, leken og nyskjerrig katt på 15 uker. Jeg er veldig fornøyd. Katten bodde i en 10 kvd leilighet uten noen leker, midt i en stor trafikert by med veier på alle kanter. Ikke et optimalt sted å ha katt, for å si det forsiktig Hun ligger nå i sofaen og maler høyt! Anonymkode: baafa...066 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #48 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er på leting etter en kattunge til familien og har gransket finn.no nøye en periode. Det som går igjen er folk med ukastrerte katter som lar kattene formere seg vilt. De vaksinerer ikke, de chipper ikke, de kastrerer ikke... de har gjerne slitne, skittne hus. i dag skal jeg dra å se på en katt i en ufattelig sliten leilighet hos en person som må omplassere fordi det vist ikke var lov med katt i borettslaget. Hvorfor sjekket du ikke det på forhånd??? For ordens skyld: katten vil bli vaksinert, chippet og kastrert. Forsikring og topp kvalitet for er en selvfølge. Anonymkode: baafa...066 Blir selv irritert av slike personer. Her selv bare adoptert fra dyrebeskyttelsen. Da ville jeg heller adoptert kattunge. Det ligger på 1500,- og er med chipping og sterilisering. Anonymkode: e41df...c28 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #49 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kjøp fra dyrebeskyttelsen. Da bidrar du i det minste til noe positivt. Kjøper man kattunge fra idioter som ikke kastrerer, får de muligheten til å si: «jeg trenger ikke å kastrere. Vi får alltid gitt fra oss kattungene!» Anonymkode: 3e1bd...d00 Dyrebeskyttelsen er noe dritt. De har så mange patetiske og urimelige regler. Jeg kontaktet FOD og to til. Jeg skulle ha innekatt i 2-3 år før den kunne ut. Men nei, det tillot de ikke. Det å slippe de ute midt i sentrum i en storby, rett ved E6. Det tillot de. 🙄 Anonymkode: 106f0...8d1 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #50 Skrevet 4. november 2023 Jeg har mange års fartstid i en Dyrevernsorganisasjon, og det største tipset jeg har til folk er å adoptere av organisasjoner. Dyret blir kastrert, chippet, vaksinert og helsesjekket. Jeg vet mange føler de må redde "gratis kattene" hvis ikke blir dem dumpet/drept osv, men å hente en kattunge utgjør ingen forskjell i det lengre løp. Avlingen fortsetter bare fordi eier ikke har råd til å kastrere. Ser også en trend at folk tar betalt for kattungene, uten at det følger med så mye som en ormekur eller helsesjekk. I saker som vi går inn i krever vi at dyrene som blir igjen hos eier skal kastreres, ofte lages det egne avtaler med eier uten betalingsmidler. Mattilsynet involveres i mange saker også, men de er dessverre overarbeidet. Vi ser så ufattelig mange tragiske situasjoner rundt om! Hus dekket i møkk, dyr som bor tettpakket på et lite område, sterkt innavlede dyr osv. Og det hele starter med et fåtall dyr, som dem ikke har råd eller lyst til å kastrere, og vipps er det stappfult av skye dyr som ingen har kontroll over. Jeg har stått i hus hvor det bokstavelig talt vrimla rundt beina, hvor man nærmest kunne spa dem inn i bur og frakte dem rett til dyrlegen for avliving. For dem var så sterkt innavla at livet uansett ville vært kort og smertefult. Vi snakker deformerte kjever, manglende/ underutviklede øyne, deformerte bein/skjelett. Vært hos folk som sier de pleier å skyte katter en gang i året, men bestanden vokser seg bare opp igjen. Kattene sitter naturlig nok ikke i kø og venter på å bli skutt, så de får bare tatt et fåtall av gangen. Det er så vanvittig mange slike plasser, dere skulle bare vist. Anonymkode: 1bcb3...f08 2 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #51 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som katteelsker så synes jeg overhodet ikke dette er optimal måte å avlive katter på, men så lenge politimannen var trent godt nok med våpen og traff godt så kattene døde momentant, så er det fremdeles høvelig innafor human avlivning. Fælt å si det, men å avlive dyr med våpen er lov så lenge den som håndterer våpnet er våpenkyndig. Det mest optimale er jo at det offentlige punger ut for å fange inn kattene i en koloni, kastrere dem (og eventuelt behandle skader og sykdommer) og sette dem ut igjen når de er ferdig kastrert og grodd. Da unngår man at kolonien øker, og den dør etterhvert ut naturlig. Det burde i tillegg være påbud om å chippe kattunger man setter til verden, og registrere dem på nye eiere når kattungene selges eller gis bort. Det er litt vanskeligere å dumpe en katt som er merket i ens eget navn. Anonymkode: 6921e...e4c Bare nei, ingenting av dette er riktig. Anonymkode: d6036...63b 1
Kalikalinka Skrevet 4. november 2023 #52 Skrevet 4. november 2023 Så nylig noen idioter på Finn som solgte 7 kattunger for 5000 kr stykket. Kattungene var gatemix og utelukkende et resultat av at de ikke har giddet å kastrere hunnkatten sin, og altså lar en ukastrert katt gå ute. Hva var inkludert i de 5000? INGENTING. Disse drittfolka skal dermed bare ha 35.000 gratis kroner på bekostning av god dyrevelferd. 8
Rucula Skrevet 4. november 2023 #53 Skrevet 4. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hva er poenget med innlegget? Henge ut folk? Anonymkode: e3327...ce6 Hvorfor forsvarer du sånne folk? Endret 4. november 2023 av Rucula 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #54 Skrevet 5. november 2023 solsolsol skrev (13 timer siden): Her jeg bor er det såååå lite katter tilgjengelig. Hadde jeg fått tak i hokatt ville jeg ventet med å kastrere. Når noen en sjelden gang har kattunger blir de solgt etter at annonsen har vært ute i tre minutter. For min del er jeg over hodet ikke interessert i å betale 15000 for rasekatt. Dyrebeskyttelsen har katter til adopsjon en sjelden gang, men aldri katter som kan funke med barn feks. Så ja, selv om det er problemer med for mange katter noen steder er det ikke sånn i hele landet. Man kan fint ta vare på kattene sine uten å kastrere første året. Helt fantastisk at det er lite katter tilgjengelig! Det er slik det burde være! Da kan man heller betale, reise langt og virkelig vise at man vil ha dyret. Ingen hever på øyebrynet å måtte betale 15-30.000 for en hund, da kan man fint betale slikt for en katt også. Helt nydelig om det blir slik i hele Norge Anonymkode: 3e1bd...d00 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #55 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (På 4.11.2023 den 13.44): Vi har akkuratt hatt 2 katter fra dyrebeskyttelsen. Vi var fosterhjem for kattunger. Planen var å beholde disse. Men vi fikk dem bare ikke tamme. Og vi ville gjerne ha katter som kan koses. hilsen TS ps: fosterhjemskattene har det fint i nye hjem Anonymkode: baafa...066 Det er ingen garanti at en «ny» kattunge vil bli kosekatt heller. Anonymkode: 12476...c04 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #56 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er ingen garanti at en «ny» kattunge vil bli kosekatt heller. Anonymkode: 12476...c04 Den har vært i hus i 2 dager og den er så kosete!!! Den ligger på fanget mitt hele tiden og løper etter meg. Den er leken, kosete og trygg! Den går fint med barna. Virkelig fantastisk! Jeg skal love deg et hav forskjell på villkatter og denne. Anonymkode: baafa...066
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #57 Skrevet 6. november 2023 Ja, det er et stort problem. Det er alt for mange kattunger og ikke nok hjem til de. Anonymkode: 33507...1f7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #58 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (På 4.11.2023 den 16.47): Jeg vaksinerer ikke mine katter. Jeg har 3. Jeg er i 50-årene, og det er de siste 15 årene det har blitt ekstremt fokus på vaksiner til katt. Dette er selvsagt så klinikkene skal ha enda en inntjeningsmetode. Jeg har hatt katter fra jeg var 7 år, de har gått ute, og aldri vært syke. Jeg støtter selvsagt kastrering og chip. Nå er de 3 kattene mine blitt innekatter, og da er det ihvertfall ingen grunn til vaksine. Anonymkode: 27289...143 Innekatter trenger nok ikke vaksine, Vær likevel obs på at viruset også smitter indirekte og overlever lenge utenfor kattekroppen. Er man maks uheldig kan man tråkke i noe jord med rester etter dritt og få det med seg inn i huset under skoen f.eks. Lite sannsynlig, men uansett, kattepest er ekstremt smittsomt og tar livet av mange katter. Alle katter som går ute bør vaksines, selv om det "alltid gikk bra før" Jeg er veldig uenig med deg i at dyrleger vaksinerer kun for å tjene penger. Anonymkode: 33507...1f7 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #59 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Innekatter trenger nok ikke vaksine, Vær likevel obs på at viruset også smitter indirekte og overlever lenge utenfor kattekroppen. Er man maks uheldig kan man tråkke i noe jord med rester etter dritt og få det med seg inn i huset under skoen f.eks. Lite sannsynlig, men uansett, kattepest er ekstremt smittsomt og tar livet av mange katter. Alle katter som går ute bør vaksines, selv om det "alltid gikk bra før" Jeg er veldig uenig med deg i at dyrleger vaksinerer kun for å tjene penger. Anonymkode: 33507...1f7 Det er en misoppfatning at innekatter ikke trenger vaksiner. Vi drar med oss mye dritt som sitter under skoene våre og kan være i kontakt med smitte,så alle katter enten de er inne eller ute trenger vaksiner. https://evidensia.no/tjenester/vaksinasjon-katt/ https://dyreliv.no/katt/vaksinasjon/ «Alle ansvarlige katteeiere sørger for at katten sin er vaksinert ved å gi den vaksinene den trenger. Selv innekatter kan bli alvorlig syk eller dø som følge av sykdommene man vaksinerer mot, og du utsetter både katten din samt andre katter for en risiko ved å la være å vaksinere katten din.» Anonymkode: 12476...c04 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #60 Skrevet 6. november 2023 Du syns ikke det er ressursvakt å velge katt fra finn framfor en organisasjon da, ts? Anonymkode: 4eaec...4a6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå