Gå til innhold

Folk med kattunger, resurssvake??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på leting etter en kattunge til familien og har gransket finn.no nøye en periode.

Det som går igjen er folk med ukastrerte katter som lar kattene formere seg vilt. De vaksinerer ikke, de chipper ikke, de kastrerer ikke... de har gjerne slitne, skittne hus. 

i dag skal jeg dra å se på en katt i en ufattelig sliten leilighet hos en person som må omplassere fordi det vist ikke var lov med katt i borettslaget. Hvorfor sjekket du ikke det på forhånd???

For ordens skyld: katten vil bli vaksinert, chippet og kastrert. Forsikring og topp kvalitet for er en selvfølge. 

Anonymkode: baafa...066

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, de er jo gjerne ressurssvake de som velger å la være å kastrere/sterilisere katttene sine.

Anonymkode: fdbd4...854

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Fikk samme inntrykk da vi skulle kjøpe katt. 

Anonymkode: d3444...69f

• Liker 3
Skrevet

Ja, vanlige folk kastrerer katter.

• Liker 2
Skrevet

Det koster penger for noen. 

• Liker 1
Skrevet
tussi680 skrev (3 minutter siden):

Da bør man ikke ha dyr, om det er for dyrt med nødvendig stell.

• Liker 26
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da bør man ikke ha dyr, om det er for dyrt med nødvendig stell.

Enig. Noen mennesker bør heller ikke ha barn,men de får det fordet. Det er en trist verden vi lever i.

• Liker 15
Skrevet

Jeg leste overskriften og trodde dette var enda en idiotisk «hund er bedre enn katt»-tråd som utarter over flere sider, heldigvis tok jeg feil. Jeg er enig med trådstarter. Jeg ser nærmest uten unntak at de som har kommet seg til 2023 og fortsatt synes det er greit å la katten sin formere seg fritt og ukontrollert og heller ikke har styr på vaksine og chip, de er ganske så ressurssvake ja. Kjempetrist. 

Anonymkode: 85503...1e4

• Liker 14
Skrevet

Kjøp fra dyrebeskyttelsen. Da bidrar du i det minste til noe positivt. Kjøper man kattunge fra idioter som ikke kastrerer, får de muligheten til å si: «jeg trenger ikke å kastrere. Vi får alltid gitt fra oss kattungene!»

Anonymkode: 3e1bd...d00

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
tussi680 skrev (34 minutter siden):

Kanskje man bør revurdere å ha katt (dyr) da.. 

Anonymkode: 94570...4f1

• Liker 4
Skrevet

En bekjent av meg som vi fikk vår katt av, hun fikk et kull på sine før hun kasterte. Oppegående dame med rent hjem og orden i sakene. Annen familie vi kjenner bor på gård og den katten får kattunger titt og ofte, også en oppegående familie med reint hjem og ting i orden. Men selv valgte vi og kastrere våres så fort det var mulig, hun gikk ikke ut heller. Nå har jeg hatt to katter så er jo bekjente vi har fått av. Føler mere hunder er det mange som er ute og kjører som skaffer seg av bekjente. Mulig dem har katter med kattunger hjemme også. Men synd at ofte mennesker som knapt klarer og ta vare på seg selv har dyr. Det finnes nok katter her i verden så får man en katt selv, er det mest ansvarlig og kastrere. Jeg fikk sjokk hvor mange katter det kan bli ut av at du setter et kull på din og hvordan det videre blir mange. 

Anonymkode: a5f21...ddd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjøp fra dyrebeskyttelsen. Da bidrar du i det minste til noe positivt. Kjøper man kattunge fra idioter som ikke kastrerer, får de muligheten til å si: «jeg trenger ikke å kastrere. Vi får alltid gitt fra oss kattungene!»

Vi har akkuratt hatt 2 katter fra dyrebeskyttelsen. Vi var fosterhjem for kattunger.

Planen var å beholde disse. Men vi fikk dem bare ikke tamme. 
Og vi ville gjerne ha katter som kan koses.

hilsen TS

ps: fosterhjemskattene har det fint i nye hjem

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har akkuratt hatt 2 katter fra dyrebeskyttelsen. Vi var fosterhjem for kattunger.

hilsen TS

Så bra, men de fleste kattunger fra dyrebeskyttelsen er helt tamme. Og hvorfor er det så viktig å skaffe kattunge? Hvorfor ikke voksen? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

hilsen TS

Vi i dyrevernorganisasjoner får inn mange drektige katter der kattungene wr født hos oss og er friske og tamme. Og ofte er vi avhengig av å få ut kattene for at vi skal kunne ta inn nye

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er på leting etter en kattunge til familien og har gransket finn.no nøye en periode.

Det som går igjen er folk med ukastrerte katter som lar kattene formere seg vilt. De vaksinerer ikke, de chipper ikke, de kastrerer ikke... de har gjerne slitne, skittne hus. 

i dag skal jeg dra å se på en katt i en ufattelig sliten leilighet hos en person som må omplassere fordi det vist ikke var lov med katt i borettslaget. Hvorfor sjekket du ikke det på forhånd???

For ordens skyld: katten vil bli vaksinert, chippet og kastrert. Forsikring og topp kvalitet for er en selvfølge. 

Hvorfor er du da på leit etter gratis kattunge hos folk som har slitt hus? Du vet at forskjellige organisasjoner selger kattunger som er chippet, kastrert og vaksinerte? 

Syns heller du kan pelle den fisefine nesa de dit i stedet. 

Anonymkode: 349ec...bb6

• Liker 4
Skrevet

Jeg vaksinerer ikke mine katter. Jeg har 3. Jeg er i 50-årene, og det er de siste 15 årene det har blitt ekstremt fokus på vaksiner til katt. Dette er selvsagt så klinikkene skal ha enda en inntjeningsmetode. Jeg har hatt katter fra jeg var 7 år, de har gått ute, og aldri vært syke.

Jeg støtter selvsagt kastrering og chip.

Nå er de 3 kattene mine blitt innekatter, og da er det ihvertfall ingen grunn til vaksine.

Anonymkode: 27289...143

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Ja det er nok en del kattunger som kommer fra slitne hjem. Men det betyr jo ikke at de ikke trenger et godt hjem.

Det er mange av oss som håper på lover som kan hjelpe på dette med å eie en katt. Krav om chip, krav om vaksiner ol. det hadde absolutt vært en god ting om det skjedde. Men slik er det dog ikke enda.

Da finnes det en del hjem med katter, der kattene ikke blir kastrert for det er for dyrt. Er en gunn for at jeg liker når veterinærklinikker har slike kampanjeperioder der det er billig å få utført det. Oftest kjører de det på kloklipp, men har sett for kastrering et par ganger.

Jeg håper du finner en kattunge som du kan redde. Jeg kjenner noe som har hatt flere kattunger fra «belastede» hjem, og det har blitt til helt fantastiske katter.

Anonymkode: 3d513...dff

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du skal kjøpe en kattunge, kan du ikke forvente at den er kastrert, da den er for liten ennå.

• Liker 1
Skrevet

Ikke alle er ressurssvake, men jeg vil påstå at svært mange er rimelig ansvarsløse. Et uhell kan skje, men det er egentlig ikke noe problem å unngå at en hunnkatt blir drektig hvis man bare tilegner seg et minimum av kunnskap om katter. Blant annet er enkelte veldig raske med å slippe ut små katter på egenhånd og venne dem til å løpe fritt rundt ute fra ung alder. Hvis de da plutselig oppdager at katten har blitt kjønnsmoden, så får de jo et problem hvis de er sent ute med å kastrere og må holde katten inne for å unngå drektighet. Mange med hannkatt driter i å holde den inne mens de venter på time til kastrering, for de har jo hannkatt og får ikke kattunger i hus. Noen bare ignorerer at katten løper rundt og parer seg med alle hunnkatter i nabolaget.

Løsningen er enkel: ikke slipp kattunger fritt ut på egenhånd før de er kastrerte. Gå eventuelt tur med dem i sele mens de er små så de venner seg til å være ute, men vent til den er kastrert (og grodd) før man slipper den ut helt på egenhånd. Problem løst og ingen uhell skjer.

Anonymkode: 6921e...e4c

• Liker 3
Skrevet
tussi680 skrev (5 timer siden):

Det koster for alle..

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En bekjent av meg som vi fikk vår katt av, hun fikk et kull på sine før hun kasterte. Oppegående dame med rent hjem og orden i sakene. Annen familie vi kjenner bor på gård og den katten får kattunger titt og ofte, også en oppegående familie med reint hjem og ting i orden. Men selv valgte vi og kastrere våres så fort det var mulig, hun gikk ikke ut heller. Nå har jeg hatt to katter så er jo bekjente vi har fått av. Føler mere hunder er det mange som er ute og kjører som skaffer seg av bekjente. Mulig dem har katter med kattunger hjemme også. Men synd at ofte mennesker som knapt klarer og ta vare på seg selv har dyr. Det finnes nok katter her i verden så får man en katt selv, er det mest ansvarlig og kastrere. Jeg fikk sjokk hvor mange katter det kan bli ut av at du setter et kull på din og hvordan det videre blir mange. 

Anonymkode: a5f21...ddd

Beklager, men folk som ikke kastrer kattene sine er ikke helt oppegående. Det er "umulig" å ikke få med seg katteproblematikken i Norge i dag, så folk som velger å sette unger på kattene sine, eller bare dropper å kastrere, og lar dem gå fritt ute, er egoistiske om de faktisk ikke er dumme.

Jeg har jobbet i en organisasjon i en del år, og har sett så sjukt mye trist og vondt, og det provoserer sinnsykt når folk tar så lett på det. 

Anonymkode: d6036...63b

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...