AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #1 Skrevet 4. november 2023 Har en vennine som ønsker å jobbe svært redusert, dette har resultert i at de for eksempel under corona fikk økonomisk hjelp av venner (vi var ikke med på det). Nå har denne familien valgt at denne venninnen skal bli student.. En annen felles vennine har nå spurt denne venninen om hva hun ville kjøpt om de hadde hatt litt ekstra penger. Hun svarer da bl.a en kaffemaskin med kvern. Nå har den ene venninnen valgt å kjøpe dette til henne (brukt vel og merke), og oppretter chat med oss andre om vi vil betale inn en vips. Jeg og min familie har begge vært studenter, vi har aldri bedt om eller fått noe sånt. Hva synes dere? Anonymkode: f73da...193
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #2 Skrevet 4. november 2023 Synes det er litt dumt at vi som jobber fult og sliter aldri får noe, bare fordi vi har god økonomi. Skal man få alt servert fordi man velger å jobbe lite? Anonymkode: f73da...193 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #3 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå har den ene venninnen valgt å kjøpe dette til henne (brukt vel og merke), og oppretter chat med oss andre om vi vil betale inn en vips. Er jo bare å la være og vippse da. Så enkelt kan det gjøres. Anonymkode: a341f...ef9 13 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #4 Skrevet 4. november 2023 Helt hodemist! Hadde ikke valgt å sponse familier som selvvalgt har lav inntekt Anonymkode: dca06...563 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #5 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er jo bare å la være og vippse da. Så enkelt kan det gjøres. Anonymkode: a341f...ef9 Ble så satt ut da hun spurte, så jeg sa selvsagt ja. Anonymkode: f73da...193
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #6 Skrevet 4. november 2023 Det er jo venninnen som oppretter spleis.. Jeg hadde nok ikke blitt med. Penger og venner bør ikke blandes. Anonymkode: 701e5...b66 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #7 Skrevet 4. november 2023 Men PS, brukt kaffemaskin som gave 🤔 Anonymkode: 701e5...b66
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #8 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ble så satt ut da hun spurte, så jeg sa selvsagt ja. Anonymkode: f73da...193 Ok, da er det jo greit. Neste gang du blir satt ut av noe, ta betenkningstid for deg selv. Anonymkode: a341f...ef9 3 1
Gjest ti10 Skrevet 4. november 2023 #9 Skrevet 4. november 2023 Synes det er spesielt av venninnen som foreslår det. Og ærlig talt, hvis denne venninnen som studerer virkelig har dårlig råd, er det vel helt sikkert andre ting hun trenger mer enn kaffemaskin, selv om hun svarte det da den andre spurte. Hun skjønte kanskje ikke at hun faktisk kom til å få det. Neste gang hadde jeg latt være å gi, med mindre det var noe prekært. Men igjen, denne familien har jo selv valgt å ha lav inntekt for en periode, de har neppe gjort det med tanken om at andre skal sponse det.
NiceOrNothing Skrevet 4. november 2023 #10 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Synes det er litt dumt at vi som jobber fult og sliter aldri får noe, bare fordi vi har god økonomi. Skal man få alt servert fordi man velger å jobbe lite? Anonymkode: f73da...193 Enig . Jobber ræva av meg , å har ikke veldig lyst å gi bort hardt ervervet overskudd til de som ikke kan / vil jobbe så mye . En ting er hvis det står om liv / dødsfall / sykdom / tragedier . Da kan jeg bidra . Men ikke til «luksusting « . 3
NiceOrNothing Skrevet 4. november 2023 #11 Skrevet 4. november 2023 ti10 skrev (1 minutt siden): Synes det er spesielt av venninnen som foreslår det. Og ærlig talt, hvis denne venninnen som studerer virkelig har dårlig råd, er det vel helt sikkert andre ting hun trenger mer enn kaffemaskin, selv om hun svarte det da den andre spurte. Hun skjønte kanskje ikke at hun faktisk kom til å få det. Neste gang hadde jeg latt være å gi, med mindre det var noe prekært. Men igjen, denne familien har jo selv valgt å ha lav inntekt for en periode, de har neppe gjort det med tanken om at andre skal sponse det. Enig . Samt at man bør ikke kjøpe noe på eget initiativ først , og så be andre bidra . Hvis man vil ha et felles utlegg , må man ta avgjørelse om innkjøp i fellesskap . Hadde sagt : beklager , denne måneden har min familie store utgifter selv . 3 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #12 Skrevet 4. november 2023 Men herlighet da, la være å vippse neste gang? Din feil at du ikke greier stå i dine meninger og prioriteringer her men fikk helt hikke og sa ja. Det er jo ikke hun som velger redusert inntekt som har bedt om penger til kaffemaskinen men en annen veninne. Ikke er det hårreisende luksus heller akkurat med en brukt kaffemaskin. Det er vel ikke en baristamaskin til 30K? Anonymkode: c355a...ab2 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #13 Skrevet 4. november 2023 40 minutter siden, AnonymBruker said: Ble så satt ut da hun spurte, så jeg sa selvsagt ja. Anonymkode: f73da...193 På chat? Så må du virkelig jobbe med deg selv. Anonymkode: 9b69d...5f7 6 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #14 Skrevet 4. november 2023 Hvor mye er det snakk om da? En hundrings? Det er så langt jeg ville strukket meg om det bare er en hyggelig overraskelse, og ikke noe spesielt (bursdag, jubileum, bryllup etc) Det er forsåvidt en hyggelig tanke av denne venninnen, men en uting å samle inn fra andre venner. Det vil jo unektelig føles kjipt å si nei til å bidra Anonymkode: e7a73...bd0 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #15 Skrevet 4. november 2023 ti10 skrev (3 timer siden): Hun skjønte kanskje ikke at hun faktisk kom til å få det. Det tror jeg også. Jeg hadde i alle fall kunnet svare noe lignende. Jeg hadde aldri forventet, håpet eller engang ønsket at venninner skal sponse oss i en selvvalgt situasjon, så jeg hadde svart på spørsmålet helt uten tanke for at noen fisker etter ting vi trenger/har mer behov for. Anonymkode: 5b133...f1e 2
BobbySocks Skrevet 4. november 2023 #16 Skrevet 4. november 2023 Men hvem tar i mot gaver og penger fordi man ikke jobber fullt? Da hadde jeg takket nei, altså. 1
PM75 Skrevet 4. november 2023 #17 Skrevet 4. november 2023 Jeg støtter gjerne venner og familie som uforskyldt kommer i en vanskelig situasjon. Men en selvvalgt situasjon må man klare selv. 1 1
Mt3 Skrevet 4. november 2023 #18 Skrevet 4. november 2023 Opplegget høres unektelig merkelig ut, skjønner at en ønsker å være snill og generøs. Men en kan heller være generøs ved å passe på at venninne kvelder/samlinger blir så rimelige at også en student med dårlig råd kan delta. At du blir så satt ut at du sier du er med er ditt problem, og det bør du jobbe med. Tiden der du må være tøff nok til å si nei kommer om du er klar for det eller ei.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #19 Skrevet 4. november 2023 Jeg forstår at du føler deg litt usikker og kanskje litt urettferdig behandlet i denne situasjonen. Det er naturlig å ha forskjellige meninger og synspunkter når det kommer til økonomi og hva man velger å bruke pengene sine på. Det er viktig å respektere hverandres valg og grenser. Hvis du ikke føler deg komfortabel med å bidra, er det helt greit å si nei. Du kan alltid være ærlig og si at du har andre økonomiske prioriteringer. Anonymkode: 911e8...347
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #20 Skrevet 4. november 2023 Nei, nei, vipps 100kr denne gangen. Så får det være stopp!!! Anonymkode: c4cb0...023
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå