Gå til innhold

Når slutter små barn å spise med fingrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert et litt dumt spørsmål, men når slutter små barn å spise med fingrene, og kun bruker bestikk? 

Anonymkode: 63b32...8b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3-5 år vil jeg si. Siden du sier KUN bestikk, vil det variere veldig. Det er ganske enkelt å ty til fingrene når ikke maten ligger på bestikket i lang tid. 

Anonymkode: bfac8...1f0

• Liker 1
Skrevet

Må fortsatt jevnlig minne min 8-åring om å bruke bestikk i stedet for fingre. Hun er ellers flink og veloppdragen på de fleste områder, men dette henger igjen 🙈

Anonymkode: 4aba6...d38

Skrevet

Min på snart 2 år bruker hendene for å spise 80% av maten, iallfall middag. Det går seg nok til 

Anonymkode: 1614d...4f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må fortsatt jevnlig minne min 8-åring om å bruke bestikk i stedet for fingre. Hun er ellers flink og veloppdragen på de fleste områder, men dette henger igjen 🙈

Skjønner henne godt jeg :) Så lenge fingrene er rene før måltidet, ser jeg heller ikke at det er noen krise å bruke fingrene. 

Anonymkode: bfac8...1f0

Skrevet

De kan lære å bruke bestikk i ettårsalderen. Min på 18 måneder vil absolutt bytte til fingrene om det blir for vanskelig, men liker å prøve med skje/gaffel som de andre gjør. Fireåringen spiser bare med fingrene om hun trasser eller tøyser. 

Anonymkode: 3e21a...470

Skrevet

Våre har alltid spist med bestikk fra de selv kunne sitte og spise, altså ettårsalderen. Først med ske, så også med gaffel, og (et par år senere) kniv. 

Anonymkode: b04cb...312

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eldste på 9 må også minnes på det her. Sjuåringen er helt håpløs, og ser ikke ut i ansiktet etterpå heller. Oppegående unger ellers, men kniv og gaffel er visst umulig å bruke 🙈

Anonymkode: 724b3...816

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eldste på 9 må også minnes på det her. Sjuåringen er helt håpløs, og ser ikke ut i ansiktet etterpå heller. Oppegående unger ellers, men kniv og gaffel er visst umulig å bruke 🙈

Anonymkode: 724b3...816

Samme her med min 9-åring. Litt godt å høre at der er flere som er sånn 🙈

Anonymkode: 026d1...01a

Skrevet

Det er ikke et dumt spørsmål i det hele tatt. Små barn begynner vanligvis å lære å bruke bestikk rundt 2-3 års alderen, men det kan variere fra barn til barn. Det er en del av deres utvikling og motoriske ferdigheter. Så det er helt normalt hvis små barn fortsatt foretrekker å spise med fingrene.

Anonymkode: 75c62...608

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...