Gå til innhold

Sette ned prisen eller leie ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen! Jeg lurer på om det er flere som har hatt problemer med å selge boligen sin og derfor har valgt å leie den ut mens de venter på et bedre boligmarked? Hva har deres erfaringer vært, og har dere noen tips å dele for de som vurderer det samme?

Anonymkode: af060...954

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke leid en bolig som plutselig kan komme på salg, hvor skal jeg gjøre av meg da liksom? En venninne leide et hus og de sa ikke at det var fordi det ikke ble solgt, plutselig en dag finner hun huset hun bor i på finn.no fordi hun selv lette etter noe å kjøpe, det gidder ikke jeg. 

Anonymkode: 4774b...10e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hei alle sammen! Jeg lurer på om det er flere som har hatt problemer med å selge boligen sin og derfor har valgt å leie den ut mens de venter på et bedre boligmarked? Hva har deres erfaringer vært, og har dere noen tips å dele for de som vurderer det samme?

Hvor lenge tenker du å leie ut? Og er du uvillig til å akseptere under prisantydning? Viktig å da ta høyde for at boligprisen faktisk kan synke videre i verdi. Det er ikke naturgitt lenger at prisene skal stige. 

Husker godt ei i bekjentskapskretsen som gjorde dette på slutten av 80-tallet. Hun fikk både ett og to bud, men siden det var langt mindre enn hun selv hadde betalt for boligen, sa hun nei til budet. Hun endte med å leie ut et par år før hun måtte bite i det sure eplet og selge til betydelig lavere pris enn de to budene hun tidligere hadde fått. 

Nå vet vi jo ikke hvor lenge denne korreksjonen i boligmarkedet blir. Men fallet vil bli større enn det som hittil vises på statistikkene. Følger selv med på Finn og budrunder. Det meste selges ikke, eller selges til en beskjeden pris, og dette er i et boligmarked som har vært svært hett de siste årene. 

Anonymkode: 59f97...ad7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det spørs hva du har avtalt med banken. Har du mellomfinansiering nå?

Anonymkode: b7f9d...c48

Skrevet

Har du tid og råd til alt vedlikeholdet som du fortsatt har ansvar for om du leier ut?

Anonymkode: b2f49...932

• Liker 1
Skrevet

Vanskelig spørsmål.

Nå er mange i samme situasjon, så leiemarkedet er blitt leiers marked.

Du bør nok tilby leiekontrakt med noen års varighet. Ingen gidder å flytte inn og føle usikkerhet på om de kan få oppsigelse når som helst.

Anonymkode: c77df...b7f

• Liker 2
Skrevet

Kan fort bli risikabelt. Et part ting jeg kommer på sånn i farten:

- Det kan bli vanskelig å få leietakere som er villig til å leie for en veldig kort periode.

- Man risikerer ekstra slitasje på boligen.

- Leier man ut for lenge risikerer man å måtte skatte av salget (det er visst sånn at man må skatte av gevinsten ved salget med mindre du selv har bodd i boligen i 12 av de siste 24 månedene).

- Det er ingen garanti i at boligprisene vil stige igjen i nærmest fremtid, uansett hva eiendomsmeglere går ut og sier i media. Vi kan ikke vite om renta går ned med det første, og uansett vil den neppe gå ned til det lave nivået som var før.

Anonymkode: 8273a...8a8

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville leid ut, det er det vi gjør nå. Jeg tror boligmarkedet her jeg bor kommer til å ta seg opp på nyåret. 

Anonymkode: 64798...512

• Liker 2
Skrevet

Hva er vanlig overtakelsestid da? 
Dette kan jo avtales evt med leietaker. Hvis boligen blir solgt, har f.eks leietaker 3 mndr på seg til å finne nytt sted.

MEN så kan det være at kjøper er en sånn kjekkas, som vil overta innen 14 dgr eller kanskje en uke. 
Da bør man ha dette med i leieavtalen! Og at evt kjøper betaler eller på annen måte hjelper leietaker med å få tak over hodet i samme område eller liknende regler!

Skrevet

Vi sto i samme situasjon for et år siden, men valgte tilslutt å selge for en million under prisantydning fremfor alt det ekstra styret med å leie ut. Nå i ettertid er jeg utrolig glad for at vi valgte det, boligprisene rundt her hvor vi bor (dyrt område i Oslo) har sunket enda mer det siste året enn hva de var på for et år siden dvs at skulle vi ventet til nå med å selge, hadde vi tapt enda mer egenkapital enn den millionen vi endte med å tape.

Anonymkode: 7f3fb...022

• Liker 3
Skrevet
Einus skrev (2 timer siden):

Hva er vanlig overtakelsestid da? 
Dette kan jo avtales evt med leietaker. Hvis boligen blir solgt, har f.eks leietaker 3 mndr på seg til å finne nytt sted.

MEN så kan det være at kjøper er en sånn kjekkas, som vil overta innen 14 dgr eller kanskje en uke. 
Da bør man ha dette med i leieavtalen! Og at evt kjøper betaler eller på annen måte hjelper leietaker med å få tak over hodet i samme område eller liknende regler!

Dette har man ikke lov til. Man kjøper bolig med leietaker. Men kjøper kan si opp kontrakten når han overtar, da gjerne med 3 mndrs frist, dersom man skal bruke boligen selv. 

Anonymkode: 434e1...703

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Vi sto i samme situasjon for et år siden, men valgte tilslutt å selge for en million under prisantydning fremfor alt det ekstra styret med å leie ut. Nå i ettertid er jeg utrolig glad for at vi valgte det, boligprisene rundt her hvor vi bor (dyrt område i Oslo) har sunket enda mer det siste året enn hva de var på for et år siden dvs at skulle vi ventet til nå med å selge, hadde vi tapt enda mer egenkapital enn den millionen vi endte med å tape.

Hehe, tapt egenkapital av å selge i Oslo for 1 år siden? Seriøst, dere har nok tjent en god del på det salget. Folk er så utrolig griske at de kaller det å selge med flere millioner fortjeneste for å "tape egenkapital" 🤣

Shiiiiit

Anonymkode: 4ed87...231

• Liker 2
Skrevet

Jeg leier ut nå. Venter på bedre tider🫣😬

Anonymkode: 23f54...4f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hehe, tapt egenkapital av å selge i Oslo for 1 år siden? Seriøst, dere har nok tjent en god del på det salget. Folk er så utrolig griske at de kaller det å selge med flere millioner fortjeneste for å "tape egenkapital" 🤣

Shiiiiit

Anonymkode: 4ed87...231

Jealous much?? Det er et faktum at vi mistet rundt 1 million av egenkapitalen vår, sammenlignet med summen vi ville ha fått dersom vi solgte et halvt år tidligere 🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...