Gå til innhold

Kan vegetarianere spise villsvin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker said:

I hvert fall når man ikke vil det. 

Anonymkode: f5127...696

Ja, jeg skjønner hva du mener. Noen ganger er det ting vi bare ikke har lyst til å forstå eller akseptere. Det er helt naturlig å føle sånn av og til.

Anonymkode: 75e99...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg skjønner hva du mener. Noen ganger kan definisjonen av vegetarianisme være forskjellig for ulike mennesker. For noen er det viktig å være konsekvente og unngå all form for kjøtt, mens andre kan ha en mer fleksibel tilnærming. Det er en diskusjon som pågår, og det er ulike synspunkter på dette temaet.

De som har det du kaller fleksibel tilnærming kalles fleksitarianer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du rottene og musene som du må drepe fordi de har kommet inn i husveggene dine? Kjøtt er ekkelt, det er døde dyr. Nei, vil ikke spise det uansett. Like lite som jeg vile spise mus og rotter. Eller påkjørt katt. Søk opp bilder av halshugget ku og spør deg selv om det ser ut som noe deilig du vil spise. Det er ikke det, det er bare grotesk og frastøtende. Og mennesker er syke som kutter av dyr hodet og spiser dem. Eneste grunnen til at folk syntes det er digg er fordi vi vokser opp med det. Hadde vi vokst opp med at å servere snørr var normalt og digg, så hadde vi gomlet nedpå med andre menneskers snørr.

Anonymkode: d91e7...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bruker ofte kyllingkraft når jeg laver blomkålsuppe. Er dette da også feil i følge de å servere en vegeterianer?

Anonymkode: 968e8...cf1

Selvfølgelig. Hva fikk deg til å tro at det var greit for den jevne vegetarianer? 

Anonymkode: 4cb0d...d17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan man da spise grønnsaker som har blitt gjødslet med hønsemøkk? 

Anonymkode: 968e8...cf1

Dør dyret for at vi skal bruke gjødsel? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt korrekt. En vegetarianer spiser heller ikke buljong og gelatin, men egg og honning er helt ok. 

Hva er galt med buljong? Det finnes da vegetarisk buljong 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for at du vil hjelpe meg! Dessverre kan jeg ikke se bildet, men jeg setter pris på at du ønsker å bidra!

Ja, jeg skjønner det… 🤯

Du krangler med en A.I. bot. Garantert. 

Anonymkode: d4211...16d

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Brunhilde said:

De som har det du kaller fleksibel tilnærming kalles fleksitarianer. 

Ja, du har helt rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/4/2023 at 5:27 PM, AnonymBruker said:

Villsvin er da virkelig et dyr. Så nei. Et tips; sjekk om det har øyne. 

Anonymkode: f9372...9cb

Jo, men i dette tilfellet så drepes de ikke primært for å spises, men fordi de er av ymse grunner erklært uønsket i norsk natur. De skal uansett dø, så hvorfor ikke utnytte ressursen som ellers vil måtte erstattes av plantemat ofte fraktet langveis fra?

Anonymkode: b96e8...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, men i dette tilfellet så drepes de ikke primært for å spises, men fordi de er av ymse grunner erklært uønsket i norsk natur. De skal uansett dø, så hvorfor ikke utnytte ressursen som ellers vil måtte erstattes av plantemat ofte fraktet langveis fra?

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 8b07f...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/4/2023 at 8:04 PM, AnonymBruker said:

Da er man ikke vegetarianer.

Jo, kan man være. Det viktigste er vel å ikke bryte med egen matmoral, ikke etter regler, merkelapper, navngitte identiteter definert av andre. Folk som synder eller tenker at ikke alle bud og kristne anbefalinger er like viktige kan fortsatt være kristne. "Du skal ikke begjære din nestes eiendom" det niende bud har jeg syndet mot uten at det gjør meg til hedning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/5/2023 at 7:20 AM, AnonymBruker said:

Spiser du rottene og musene som du må drepe fordi de har kommet inn i husveggene dine? Kjøtt er ekkelt, det er døde dyr. Nei, vil ikke spise det uansett. Like lite som jeg vile spise mus og rotter. Eller påkjørt katt. Søk opp bilder av halshugget ku og spør deg selv om det ser ut som noe deilig du vil spise. Det er ikke det, det er bare grotesk og frastøtende. Og mennesker er syke som kutter av dyr hodet og spiser dem. Eneste grunnen til at folk syntes det er digg er fordi vi vokser opp med det. Hadde vi vokst opp med at å servere snørr var normalt og digg, så hadde vi gomlet nedpå med andre menneskers snørr.

Anonymkode: d91e7...b03

Virker som du ikke har forstått at vi mennesker også er en del av naturen. I naturen er noens død andres brød. "Eneste grunnen til at folk syntes det er digg er fordi vi vokser opp med det" Eneste grunn? Merkelig da at alle menneskelige kulturer opp gjennom historien, også de isolerte på avsides øyer, har fått samme idé, å spise kjøtt i forskjellige former. Vi spiser kjøtt fordi det er en effektiv måte å få i seg det kroppen trenger. Det kan stemme at de fleste i 2023-Norge spiser alt for mye kjøtt, det mener jeg også, men å la en ressurs (villsvin) sløses og ødelegges er også umoralsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/4/2023 at 10:39 PM, AnonymBruker said:

Jeg er veganer og selvsagt ville jeg ikke spist villsvin. At en art er uønsket av noen mennesker ett visst sted reduseres ikke deres verdi som levende og følende individer i mine øyne. Ønsker man å redusere bestanden kan man begrense jakten på de store rovdyrene slik at villsvinene har naturlige fiender. 

Anonymkode: e2d78...8f5

Sverige har enormt mange villsvin nå, tror jeg leste 300 000, og Norge så langt 10 000 men bestanden vokser fort. Dette er veldig mye mer enn for 50 år siden og kan delvis forklares med klimaendring.

Vi/skandinavia ville behøvd å importere ca tre danskebåter med bjørn og ulv fra Russland og Nord-Amerika for å begynne å få bukt med en så stor bestand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/4/2023 at 10:39 PM, AnonymBruker said:

Jeg er veganer og selvsagt ville jeg ikke spist villsvin. At en art er uønsket av noen mennesker ett visst sted reduseres ikke deres verdi som levende og følende individer i mine øyne. Ønsker man å redusere bestanden kan man begrense jakten på de store rovdyrene slik at villsvinene har naturlige fiender. 

Anonymkode: e2d78...8f5

Hvorfor er det mer moralsk at vi lar rovdyrene ulv og bjørn spise villsvinene enn at vi lar rovdyret menneske gjøre det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jo, kan man være. Det viktigste er vel å ikke bryte med egen matmoral, ikke etter regler, merkelapper, navngitte identiteter definert av andre. Folk som synder eller tenker at ikke alle bud og kristne anbefalinger er like viktige kan fortsatt være kristne. "Du skal ikke begjære din nestes eiendom" det niende bud har jeg syndet mot uten at det gjør meg til hedning.

Er du alltid like besatt på å fornekte sannheten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...