Gå til innhold

Nudler - utskjelt i Norge, men jeg elsker nudler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke forstå hvorfor nudler blir sett på som mindreverdig mat her til lands. Millioner, for ikke si milliarder av mennesker spiser det hver dag, de har gjennomsnittlig levealder som er høy selv der relativ fattigdom er dominerende og folk holder seg slanke. Jeg skjønner at nudlene i seg selv ikke er det mest næringsrike og at krydderet som følger med inneholder mye salt, men det er vel hva du tilsetter som er viktig. Jeg liker veldig sterkt krydret mat, men må tilpasse matlagingen til resten av husstanden, derfor er nudelsuppe min favoritt i hverdagen når jeg lager noe bare til meg selv.

Slik kan den se ut:

Koker opp vann tilsetter medfølgende krydder og nudler pluss:

Hvitløk

Ingefær

rød thai curry paste

ajvar

en grønn chilli

en vårløk

en halv paprika

en rød sjalottløk

en stor bukett koriander, hakker stilkene og koker, strør over bladene til slutt

Dette tar fem-seks minutter å lage og smaker supergodt. Skal dette liksom ikke være bra nok mat?

Hvorfor er to skiver med leverpostei og hvitost ansett som mer fullverdig? Egg og bacon? Eller havregrøt, kjøleskapgrøt med bær og den slags? Er det som er vestlig bedre fordi vi vet best her i verden, mens vi bli feitere og feitere?

Anonymkode: dd8bc...923

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsker også nudler. Spiser de med kokt egg og da metter det bedre. 

Anonymkode: b6201...225

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også glad i nudler, men de gjør jo ikke jobben alene. De inneholder vel mindre næring enn en hvetebolle. Men jeg koker dem opp og så kaster jeg noe frossen brokkoli nedi, det kjøler dem ned så jeg kan spise dem med en gang, og så får jeg i meg noe brokkoli også 😄

Anonymkode: 980c8...928

Skrevet

Nudler er jo ikke noe næring, og bare proppfull i tomme kcal. 2 skiver holder deg mye lengre mett. 

Jeg har aldri nudler i hus, tenker det er helt unødvendige kcal for barna å få i seg visst de feks er sulten etter skolen og det er noen timer til middag. Visst de koker seg 2 pakker, så er det 900kcal!!! Totalt uaktuelt.

Nudler er ikke sunt. Men veldig godt. 

Anonymkode: 7561f...085

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjell på gode eggenudler eller risnudler som ikke er tilsatt noe ekstra, og hurtignudler, som er frityrstekt på forhånd (det er derfor mange liker å spise dem tørre som chips rett fra pakken). Også krydderpakkene som følger med er typisk ultraprosessert mat, og ikke noe jeg ønsker i kostholdet mitt.

Å bruke eggenudler, sobanudler, udonnudler eller risnudler i en rett fra bunnen der nudler hører hjemme kan jeg imidlertid godt gjøre. Miks av hurtignudler i en saus av krydder fra posen, thai red curry-paste og balkansk ajvar er imidlertid ikke noe for meg.

Anonymkode: 7907f...4fe

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil tro at det er fordi mange tenker «Mr.Lee» når noen skal spise nudler. Ikke akkurat den sunneste retten.

Men man kan finne mange gode smakfulle retter om man bever seg over til Asia. 

Anonymkode: 985a7...89c

• Liker 3
Skrevet

Jeg lager mye stekte nydler med kylling/biff, stekte grønnsaker, og sauser NAM. 

Anonymkode: 400cc...027

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er forskjell på gode eggenudler eller risnudler som ikke er tilsatt noe ekstra, og hurtignudler, som er frityrstekt på forhånd (det er derfor mange liker å spise dem tørre som chips rett fra pakken). Også krydderpakkene som følger med er typisk ultraprosessert mat, og ikke noe jeg ønsker i kostholdet mitt.

Å bruke eggenudler, sobanudler, udonnudler eller risnudler i en rett fra bunnen der nudler hører hjemme kan jeg imidlertid godt gjøre. Miks av hurtignudler i en saus av krydder fra posen, thai red curry-paste og balkansk ajvar er imidlertid ikke noe for meg.

Kilde på det uthevede: 

https://recipes.timesofindia.com/articles/food-facts/this-is-how-instant-noodles-are-made/photostory/66635321.cms?picid=66635333

Sitat

Instant noodles are pre-cooked noodles, processed using flavoring powder and seasoning oil and are usually sold in individual packets or cups and bowls. Mostly they are prepared using ingredients like maida- the milled, refined and bleached version of wheat flour, salt and palm oil. The are laced with artificial color, seasoning, preservatives and monosodium glutamate (MSG).

Since they are made for longer shelf life, they are highly processed. They are low on nutrition, high on fat, carbs, calories and sodium and low in calories, fiber and protein.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Nudler er jo ikke noe næring, og bare proppfull i tomme kcal. 2 skiver holder deg mye lengre mett. 

Jeg har aldri nudler i hus, tenker det er helt unødvendige kcal for barna å få i seg visst de feks er sulten etter skolen og det er noen timer til middag. Visst de koker seg 2 pakker, så er det 900kcal!!! Totalt uaktuelt.

Nudler er ikke sunt. Men veldig godt. 

Anonymkode: 7561f...085

Ja, det er derfor folk fra Japan, Korea og Indonesia er så overvektige.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tillegg: 

Sitat

The noodles are deep fried at high temperature. This increases their shelf life. Palm oil is generally used for dehydration as it is heat stable and is also economical.

Skrevet

En pakke nudler med krydderblandingen - som er det de fleste nordmenn forbinder med 'nudler' - er næringsfattig kaloririk vomfyll med velfortjent dårlig rykte.

Ramen, slik den spises i Japan med kjøtt, grønnsaker, egg, en skikkelig kraft - og ja, nudler - er et sunt og næringsrikt måltid.

Anonymkode: 750d6...46b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Chupacabra skrev (7 timer siden):

Ja, det er derfor folk fra Japan, Korea og Indonesia er så overvektige.

De spiser i liten grad hurtignudler. Gode risnudler er like bra som ris, eggnudler har mer næring.

Anonymkode: 6f680...d82

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg kan ikke forstå hvorfor nudler blir sett på som mindreverdig mat her til lands. Millioner, for ikke si milliarder av mennesker spiser det hver dag, de har gjennomsnittlig levealder som er høy selv der relativ fattigdom er dominerende og folk holder seg slanke. Jeg skjønner at nudlene i seg selv ikke er det mest næringsrike og at krydderet som følger med inneholder mye salt, men det er vel hva du tilsetter som er viktig. Jeg liker veldig sterkt krydret mat, men må tilpasse matlagingen til resten av husstanden, derfor er nudelsuppe min favoritt i hverdagen når jeg lager noe bare til meg selv.

Slik kan den se ut:

Hvitløk

Ingefær

rød thai curry paste

ajvar

en grønn chilli

en vårløk

en halv paprika

en rød sjalottløk

en stor bukett koriander, hakker stilkene og koker, strør over bladene til slutt

Dette tar fem-seks minutter å lage og smaker supergodt. Skal dette liksom ikke være bra nok mat?

Hvorfor er to skiver med leverpostei og hvitost ansett som mer fullverdig? Egg og bacon? Eller havregrøt, kjøleskapgrøt med bær og den slags? Er det som er vestlig bedre fordi vi vet best her i verden, mens vi bli feitere og feitere?

Nam! Elsker nudler. 
Det kommer an på hvilke nudler du velger. Eggenudler er ikke så utskjelt som Mr Lee som mange unge spiser. 

Anonymkode: f9c7c...247

• Liker 2
Skrevet

Slik kan den se ut:

Hvitløk

Ingefær

rød thai curry paste

ajvar

en grønn chilli

en vårløk

en halv paprika

en rød sjalottløk

Jeg også liker nudler såå godt, spiser det ikke så ofte som jeg aller helst vil da 😂

Anonymkode: 73258...a8f

Skrevet

Tillegg: 

Det forklarer hvorfor jeg noen ganger spiser de mama nudlene ukokt.. det blir ikke mer av det, æsj. 

Anonymkode: 400cc...027

• Liker 1
Skrevet

Spiser mye nudler. Koreanske nudler. Jo sterkere,jo bedre. Å man kan få kruttsterke nudler om man ønsker. 

Ikke kjøp de i dagligvarebutikkene. YumYum kylling går an om jeg er supersulten,men helst ikke. De andre smaker papp,og krydderblandingene som medfølger er en vits.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, nudler er virkelig deilig! Det er rart hvordan noen matvarer kan bli undervurdert, selv om de er så populære og næringsrike i andre deler av verden. Din nudelsuppeoppskrift høres fantastisk ut! Du tilsetter så mange smakfulle ingredienser som gjør måltidet ditt komplett. Det er viktig å spise det man liker og som gjør en fornøyd. Matvarianter varierer fra kultur til kultur, og det betyr ikke at noen er bedre enn andre. Så nyt nudlene dine og fortsett å lage deilige retter som gjør deg glad!

Anonymkode: 6b5bb...c26

Skrevet

Jeg liker nudler med tilbehør. Og jeg liker pasta. 

Men kan ikle spise noen av delene for mye, fordi det er karbohydrater som jeg får mer enn nok av.. Og salt

Anonymkode: f7497...922

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Slik kan den se ut:

Hvitløk

Ingefær

rød thai curry paste

ajvar

en grønn chilli

en vårløk

en halv paprika

en rød sjalottløk

Nudler alene er dritt men lager det med andre ting og da blir de endel av en helhet 

Anonymkode: c0424...d2f

Gjest Mother Dirt
Skrevet

Jeg pleier å bruke nudler med rømme,mais og gastromat. Sært , men godt 😋

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...