Gå til innhold

Zoloft, endring matvaner. Depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! 
Flere som har opplevd bedring i matvaner etter oppstart av antidepressiva? Bruker Zoloft. Når jeg var deprimert fikk jeg veldig stor matlyst og spiste mye uten å tenke på kalorier og konsekvensen. Mulig det var en måte å dempe de negative følelsene og tankene, kanskje helt ubevisst.  Nå spiser jeg endelig mer normale porsjoner og craver mindre etter søte og eller raske karbohydrater. 
Har lest et sted at serotoninmangel kan gi økt behov for karbohydrater osv. 

Dette er veldig godt for meg da jeg er litt overvektig! ❤️

Flere som har opplevd lignende? 

Anonymkode: e3873...81e

Fjernet informasjon om medisindose. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 4.11.2023 den 8.38):

Hei! 
Flere som har opplevd bedring i matvaner etter oppstart av antidepressiva? Bruker Zoloft. Når jeg var deprimert fikk jeg veldig stor matlyst og spiste mye uten å tenke på kalorier og konsekvensen. Mulig det var en måte å dempe de negative følelsene og tankene, kanskje helt ubevisst.  Nå spiser jeg endelig mer normale porsjoner og craver mindre etter søte og eller raske karbohydrater. 

Dette er veldig godt for meg da jeg er litt overvektig! ❤️

Flere som har opplevd lignende? 

Anonymkode: e3873...81e

Fjernet informasjon om medisindose. Perelandra, mod. 

Det er helt normalt at slike medisiner kan gi endringer i matvanene :)

har ikke brukt zoloft selv,men andre antidepressiva som desverre ga mere matlyst.

Endret av Perelandra
Skrevet

Min venninne fikk økt matlyst av Zoloft, det vil si, matlysten ble mer normal. Under sykdommen mistet hun matlysten og gikk mye ned i vekt. På Zoloften kom hun tilbake til normalvekt.

Anonymkode: 31d6f...35e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Serotoninmangel gir ikke økt behov for karbohydrater, men økt sultfølelse: Kroppen prøver å fortelle deg at den mangler næringsstoffer ved å skape sultfølelse.

Hvis du tror det er KALORIER kroppen ber om når den skaper cravings, da har du misforstått. Spesielt hvis du er overvektig. 

Anonymkode: 4cece...f0e

Skrevet

En del antidepressiva gir økt matlyst, men enkelte som feks Zoloft og Wellbutrin kan gi mindre matlyst. Det er veldig vanlig at matlysten påvirkes av antidepressiva, det er nevnt under bivirkninger. 

Anonymkode: b1631...779

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...