AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #1 Skrevet 4. november 2023 Min bror døde for en stund siden og ønsket å få urnen nedsatt i graven til våre foreldre. Nå viser det seg at gravstøtten er for liten og ikke har plass til hans navn. Jeg søkte da om å få den ledige plassen ved siden av våre foreldre, men den skulle være ledig fikk jeg opplyst av Gravferds myndighetene, og at han får gravsted et helt annet sted på kirkegården, noe som jeg synes er trist. Begynte derfor å lure på om det er mulig å bytte ut våre foreldres gravstein til en som er litt større, slik at det er plass til min brors navn og at han derfor kan få urne nedsatt der han ønsket. Er det lov å bytte ut gravstein? Anonymkode: 34ce1...3ba
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #3 Skrevet 4. november 2023 Det går helt fint, og det er ikke uvanlig å gjøre. Det er også mulig å slipe vekk det som står på steinen og skrive på nytt slik at det blir plass til flere navn. Ta kontakt med et firma som selger gravsteiner, så hjelper de deg med å finne den beste løsningen. Anonymkode: 59881...cd4 7 1
aksase Skrevet 4. november 2023 #4 Skrevet 4. november 2023 Ja, det kan du gjøre, men sjekk med kommunens gravferdsreglement om det er noen begrensninger i størrelse. Lokale steinhoggere kjenner sikkert også til regelverket omkring dette. 1 1
Macaron Skrevet 4. november 2023 #5 Skrevet 4. november 2023 Det bør ikke være at gravsteinen er for liten som skal stoppe deg i å få gravlagt han i samme grav. Får du ikke noe råd fra gravferdsetaten, evt begravelsesbyrået på sånne ting? En løsning er å skrive på baksiden om det ikke er en naturstein som er rund ol. Når vi skulle gravlagt en i familien og skrive på navnet så foreslo han som hentet stenen å bytte til en annen sten , så fikk vi litt fratrekk for den stenen vi leverte inn og han skrev alle navnene på den nye stenen. Ble pent. 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #6 Skrevet 4. november 2023 Det er du som bestemmer om du vil bytte ut (eller slipe ned) gravsteinen eller ikke. Det burde heller ikke være noe problem å få satt ned en urne på samme plassen. Anonymkode: d445a...715 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #7 Skrevet 4. november 2023 For å få satt ned urne i samme grav er det gjerne krav om at de som ligger i graven ble begravet for et minimum antall år siden. Anonymkode: 052a6...bc0 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #8 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min bror døde for en stund siden og ønsket å få urnen nedsatt i graven til våre foreldre. Nå viser det seg at gravstøtten er for liten og ikke har plass til hans navn. Jeg søkte da om å få den ledige plassen ved siden av våre foreldre, men den skulle være ledig fikk jeg opplyst av Gravferds myndighetene, og at han får gravsted et helt annet sted på kirkegården, noe som jeg synes er trist. Begynte derfor å lure på om det er mulig å bytte ut våre foreldres gravstein til en som er litt større, slik at det er plass til min brors navn og at han derfor kan få urne nedsatt der han ønsket. Er det lov å bytte ut gravstein? Anonymkode: 34ce1...3ba Ser det nå er flere som også skriver navn på baksiden av gravstøtten. Forøvri er det flere som har byttet gravstein i samanheng med urnenedsetting, men gravsteiner er dyre. Anonymkode: 8bae2...138
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #9 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser det nå er flere som også skriver navn på baksiden av gravstøtten. Forøvri er det flere som har byttet gravstein i samanheng med urnenedsetting, men gravsteiner er dyre. Anonymkode: 8bae2...138 Å skrive navn på baksiden av gravsteinen synes jeg er litt for trist og da synes jeg man må ta seg råd til å bytte hele gravsteinen. Ts Anonymkode: 34ce1...3ba 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #10 Skrevet 4. november 2023 Det går også an å sette på ei plate med navn på gravsteinen. Men jeg har ville ha hørt om det går an å slipe ned steinen og ta inn navnene på nytt. Man kan gå ned på skriftstørrelse også. Vi har gjort dette mange ganger. Anonymkode: 9f39f...6ba
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #11 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det går også an å sette på ei plate med navn på gravsteinen. Men jeg har ville ha hørt om det går an å slipe ned steinen og ta inn navnene på nytt. Man kan gå ned på skriftstørrelse også. Vi har gjort dette mange ganger. Anonymkode: 9f39f...6ba Gravsteinen er liten så tror ikke det er plass til flere navn selv om de forandrer på navnene Ts Anonymkode: 34ce1...3ba
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #13 Skrevet 4. november 2023 Å bytte ut gravsteinen er vel lov. En annen ting er om din bror kan ligge i samme grav som dine foreldre da de sikkert har en dobbelt grav som er beregnet på 2. Anonymkode: 6cc7d...53e
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #14 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Å bytte ut gravsteinen er vel lov. En annen ting er om din bror kan ligge i samme grav som dine foreldre da de sikkert har en dobbelt grav som er beregnet på 2. Anonymkode: 6cc7d...53e Det gjelder kun ved kistebegravelse. Anonymkode: 170ca...757
Fjaselina Skrevet 4. november 2023 #15 Skrevet 4. november 2023 Urnenedsettelse er lettare å få plass til i ei gammal grav som ikkje er "gammal nok" til å bruke på nytt. Det er vanligvis plass til 6 urner på same plass som ei kiste. Ta opp spørsmålet med kirkekontoret. Det er også fullt mulig å bytte gravstein. Det er den som betaler feste for grava som har rett til å avgjøre slikt.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #16 Skrevet 4. november 2023 I vår kommune måtte vi søke, og gi god begrunnelse. Fikk etterhvert godkjenning, så lenge steinen var innenfor kommunens maximumsmål på stein.. Anonymkode: ac2d4...fc4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #17 Skrevet 4. november 2023 Fjaselina skrev (2 timer siden): Urnenedsettelse er lettare å få plass til i ei gammal grav som ikkje er "gammal nok" til å bruke på nytt. Det er vanligvis plass til 6 urner på same plass som ei kiste. Ta opp spørsmålet med kirkekontoret. Det er også fullt mulig å bytte gravstein. Det er den som betaler feste for grava som har rett til å avgjøre slikt. 4 urner sier begravelsesbyrået Ts Anonymkode: 34ce1...3ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå