Gå til innhold

Faren til barna drikker alkohol når han har dem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bør jeg gjøre med det? Vi har en avtale om at han ikke skal det, men nå har jeg tatt han i å gjøre det allikevel. Hvor ille er det å drikke feks 6 øl når man er alene med 5 åring og 12 åring? 

Anonymkode: 4bee0...d91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som en bekymringsfull situasjon. Det er viktig å prioritere barnas sikkerhet og velvære. Du kan vurdere å ta kontakt med barnevernet eller en juridisk rådgiver for å få veiledning om hvordan du kan håndtere dette på best mulig måte. De kan gi deg råd og hjelpe deg med å sikre at barna er trygge. Ta vare på deg selv og barna dine.

Anonymkode: 492c3...0f3

• Liker 2
Skrevet

Trenger mer kontekst. 6 øl pr dag? 0,33?0,5?4,7% mer? 

I utgangspunktet tenker jeg det ikke er noe problem, spørs hvorfor dere har den avtalen. 

Anonymkode: 041fd...b12

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor har dere en avtale om det? Helt uproblematisk om han ikke styrter alt i løpet av en time. Husk at en gjennomsnittlig mann får vesentlig lavere promille enn en gjennomsnittlig kvinne av samme konsum.

• Liker 3
Skrevet

Ts, dette er noe det ikke er så lurt å spørre om her på forumet. Det er ofte mange som vil bagatellisere et problematisk alkoholinntak. Spesielt ille er det når det er barn det går utover.

Snakk med legen din, familievernkontoret, spør ev. Barnevernet om råd også (de er der også for rådføring!).

Anonymkode: da452...a79

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts, dette er noe det ikke er så lurt å spørre om her på forumet. Det er ofte mange som vil bagatellisere et problematisk alkoholinntak. Spesielt ille er det når det er barn det går utover.

Snakk med legen din, familievernkontoret, spør ev. Barnevernet om råd også (de er der også for rådføring!).

Anonymkode: da452...a79

Noen som er uenig med deg, og derfor er det ikke lurt å spørre?

Isolert sett er det helt uproblematisk for en voksen mann å drikke 6 øl i løpet av en kveld. Andre forhold kan medføre at det er problematisk, men det står det ikke noe om.

• Liker 5
Skrevet

Ts her

Grunnen til at vi har den avtalen er fordi han er alkoholiker og periode dranker.  

Jeg vet ikke hvor mange øl han har drukket og styrken... Men hørte det på han i telefonen. Jeg er veldig god til å høre når han har drukket fordi jeg har levd med han i mange år.

Jeg har liten kontroll på hvor mye han drikker nå som vi ikke bor sammen, og jeg trodde ærlig talt at han klarte å holde seg unna alkohol når han har ungene 50%. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts her

Grunnen til at vi har den avtalen er fordi han er alkoholiker og periode dranker.  

Jeg vet ikke hvor mange øl han har drukket og styrken... Men hørte det på han i telefonen. Jeg er veldig god til å høre når han har drukket fordi jeg har levd med han i mange år.

Jeg har liten kontroll på hvor mye han drikker nå som vi ikke bor sammen, og jeg trodde ærlig talt at han klarte å holde seg unna alkohol når han har ungene 50%. 

Det er selvsagt ikke ok. Du kan sikkert kontakte barnevernet eller noe. For barna skal selvsagt ikke være med dn beruset far. Du burde ikke skrevet det om 6 øl i HI. Problemstillingen er beruset far

Anonymkode: 51d74...ded

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg vokste opp med en beruset far. Han drakk ikke da vi var små, men begynte vel sånn smått da vi var 10-12. Før det var han veldig aktiv, lekte mye med oss og var generelt mye i bevegelse i og rundt huset med forskjellige gjøremål.

Han var aldri full, og han var aldri aggressiv, høylydt eller noe annet. Tvert imot, han ble veldig stille og rolig. Han satt for det meste i godstolen sin og så på tv, og var ikke en del av samtaler eller ting som foregikk rundt han.

Han var ikke til stede, og mamma var for opptatt av hans problemer og deres forhold, og hadde derfor ikke kapasitet til å følge opp oss barna som vi sårt trengte. Hun forsøkte å få han til og bli mer aktiv og involvert, som resulterte i at hun ble mindre aktiv og involvert. 

Vi var ikke klar over at han drakk før vi ble litt eldre, men det hadde definitivt en effekt på oss. Stemningen i huset var... rar, og vi alle utviklet generalisert angst og andre problemer fordi vi merket at noe var galt, men forsto ikke nødvendigvis kilden til den rare stemningen. Ikke hadde vi noen å prate med, heller. 

Han ble verre med årene, som periodedrinkere bruker å bli. Mamma gikk ikke før vi var blitt godt voksne, dessverre. Da traff han endelig bunnen. Etter at han nesten døde, fikk han endelig skikk på seg selv. Nå er han helt avholds og tilbake til å være den mannen vi husker fra tidlig barndom.

At voksne tar seg et glass vin til maten en lørdagskveld, ser jeg ikke noe problemer med. Men å sitte og drikke 6 øl når du er alene med barna, er et problem. Noen vil si at 6 øl er lite for en voksen mann, men det er nok til å endre væremåten deres. Endret væremåte kan være forvirrende for barn og ungdom. Det kan skape en utrygghet. Og, er man komfortabel med å drikke 6 øl når man er alene med barna, så skal det ikke mye til før man er komfortabel med å drikke 8 øl, eller 12, eller 16. Det baller på seg over tid. Grensene tøyes.

Jeg ville fått i gang en samtale gjennom familievernkontoret eller andre instanser.

Heldigvis har barna deg; en trygg havn. 

Anonymkode: 4fad8...e51

• Liker 7
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts her

Da stiller jo saken seg helt anderledes. Mannen er syk og burde ikke ha 50% ansvar for små barn. Han kan se dem noen timer i uken (med tilsyn), til han er blitt dokumentert edru over lengre tid. Jeg hadde aldri levert barna mine til en alkoholiker.

Anonymkode: 7a755...665

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg synes seks øl er mye å drikke når man er alene med barn. Et par er ok, men jeg synes seks øl alene er problematisk. 

Anonymkode: 48c59...8c5

• Liker 4
Skrevet

Ring og spør barnevernet om råd. Dette er ikke greit når han har omsorg for barna. 

Anonymkode: b8ca3...a81

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts her

Snakk med fastlegen din å luft bekymringen . Ikke spesielt smart å drikke seg på en snurr når man har ansvaret for barn . Å kanskje må være beredt til å rykke ut / kjøre et sykt / skadet barn . Dessuten hvis han har samtykket til alkoholfritt samvær , bryter han jo avtalen. 

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her

Dette innlegget endrer jo alt. Det er ikke at han drikker alkohol som her er problemet men at han har en historikk på alkoholproblemer.  Er du skråsikker så ringer du BV så får de ta avgjørelsen på hva som er greit. 

Anonymkode: c765c...a90

• Liker 2
Skrevet

Uavhengig av om 6 øl gir en problematisk rus (avhenger av kroppsvekt og drikketid) så er antallet når man er alene med barna «pussig». Jeg kan drikke en eller to øl en varm sommerdag når jeg har klippet plenen. Eller til gullrekka med peanøtter.

6 øl er noe jeg gjør med kompiser i en helt annen setting.

Når han i tillegg har historie med alkoholproblem så ville jeg ha vært skeptisk til om ham snakker sant mhp antall. Jeg tror jeg ville ha jobbet for en avtale hvor han er helt avholds så lenge han har barna, og så gjør som han vil ellers.

Anonymkode: 5df98...688

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Syns ikke det er greit i det hele tatt.

Min ex drakk også når han hadde barnet vårt,han er alkoholiker og drakk seg fra sans og samling. (Han drakk til han sovnet.)

Bv gjorde ingenting med det,det eneste de gjorde var tidvis å ringe meg for å hente henne hos han når d ble.for ille. 🥺

Skrevet

Problematisk. 
1 stk. 0,33 øl fredag kveld eller lørdag kveld syns jeg er ok. Da blir man ikke beruset og kan fint følge barna til sykehus hvis det skulle skje noe. 

6 stk. øl syns jeg er alt for mye. Er det 0,5 L i tillegg får man faktisk en ganske høy promille, og det er ikke forenlig med å passe barn. Om så han ikke skulle være voldelig, forandre humør, bli tullete, syns jeg ikke det er ok å normalisere for barn å drikke en six-pack med øl alene hjemme. 

Anonymkode: 00bf4...c42

• Nyttig 1
Skrevet

Om han som tidligere påvist alkoholier innrømmer å ha drukket 6 øl mens barna har vært der på samvær så tenker jeg at det ikke er forsvarlig at han får ha samvær med barna uten tilsyn.

Om en person har barna sine kun på samvær så må denne personen kunne klare å la være å drikke 6 øl på en dag akkurat de dagene barna er hos vedkommende på samvær, at det nytes ett glass vin til ett godt måltid...., eller inntas en øl på en varm sommerdag eller til fotballkampen.... er null problem så sant ikke barnet reagerer på det. Men å drikke 6øl/en halvflaske vin.... det blir mer enn bare litt kos, det blir for rusen sin del, og selv om en ikke blir synlig beruset så vil barna merke det på personens væremåte.

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener ikke man må være 100% avholds, men 6 øl er for mye.

Skrevet

I akkurat denne situasjonen syntes jeg det er problematisk. Hadde det vært snakk om en øl eller to etter de har lagt seg lørdagskveld eller et par øl til grillmaten i solsteiken så hadde det vært noe annet. Dette er derimot en mann med et kjent alkoholproblem som drikker alene når han har barna. Såpass at du hører at han er mildt beruset.

Problemet her er vel egentlig ikke de få ølene han har drukket, men at det er så himla lett å pushe grenser når man allerede har et problem. Plutselig blir 6 øl til 8, så blir de til 12 og så begynner han 12 på formiddagen istede for 8 på kvelden. 

Er det noen du kan snakke med som kanskje kan nå gjennom til han TS? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...