AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #1 Skrevet 3. november 2023 Må dette meldes inn til Nav? Har fått to oppdrag hos to forskjellige personer. Det er ikke snakk om mer enn 6000 per person. Har aldri gjort dette før. Skal ringe Nav til Mandag men alltid greit å høre med noen her først Anonymkode: 54216...440
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #2 Skrevet 3. november 2023 Det skal stå i vedtaket ditt hvor mye du kan tjene på et år. Hvis du går inn på nav sine sider så finner du mer info der. Sjekk vedtaket ditt. Kombinere arbeid og uføretrygd. Selv om du får uføretrygd, kan du jobbe så mye du har mulighet til. Det er en grense for hvor mye inntekt du kan ha før utbetalingen av uføretrygden din blir justert ned. Det vil likevel lønne seg å jobbe, fordi uføretrygd og inntekt er høyere enn uføretrygd alene. Anonymkode: 0c2d6...eca
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #3 Skrevet 3. november 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det skal stå i vedtaket ditt hvor mye du kan tjene på et år. Hvis du går inn på nav sine sider så finner du mer info der. Sjekk vedtaket ditt. Kombinere arbeid og uføretrygd. Selv om du får uføretrygd, kan du jobbe så mye du har mulighet til. Det er en grense for hvor mye inntekt du kan ha før utbetalingen av uføretrygden din blir justert ned. Det vil likevel lønne seg å jobbe, fordi uføretrygd og inntekt er høyere enn uføretrygd alene. Anonymkode: 0c2d6...eca Går "småjobber" altså feks: hundepass, malejobber osv. som ikke overskrider 6000 per person og ikke over 60 000 i året utover denne grensen? Anonymkode: 54216...440
Maskinfører Skrevet 3. november 2023 #4 Skrevet 3. november 2023 Du kan benytte deg av denne https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/smajobber-og-tjenester/
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #5 Skrevet 3. november 2023 1 minutt siden, Maskinfører said: Du kan benytte deg av denne https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/smajobber-og-tjenester/ Så dette må ikke meldes inn til Nav eller skattes av? Anonymkode: 54216...440 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #6 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så dette må ikke meldes inn til Nav eller skattes av? Anonymkode: 54216...440 Jo, men om du overstiger beløpet som er satt så kan du i tilegg bli trukket i trygden. Beløpet er litt. Det står veldig tydelig at all endering, ekstra inntekt osv må meldes inn. Du har faktisk skrevet under på det. Og så må du melde inn til ligningskontor om penger du har fått. Alt må skattes av når det kommer til inntekt Anonymkode: f9309...2b0
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #7 Skrevet 3. november 2023 Kun pensjonsgivende inntekt over 0,4 G skal rapporteres inn dersom du er 100% ufør. Er du gradert ufør står det i vedtaket ditt hvor mye du kan tjene før det blir avkortning på uføredelen. Småjobber som ikke overstiger 6000 pr person er ikke pensjonsgivende eller næring. Du kan selvfølgelig tjene mye mer, men da vil kompensasjonsgraden din slå inn i hvor mye av ufør som skal trekkes. Anonymkode: ff7b6...325 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #8 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kun pensjonsgivende inntekt over 0,4 G skal rapporteres inn dersom du er 100% ufør. Er du gradert ufør står det i vedtaket ditt hvor mye du kan tjene før det blir avkortning på uføredelen. Småjobber som ikke overstiger 6000 pr person er ikke pensjonsgivende eller næring. Du kan selvfølgelig tjene mye mer, men da vil kompensasjonsgraden din slå inn i hvor mye av ufør som skal trekkes. Anonymkode: ff7b6...325 Du må uansett melde inn til skattetaten slik at skattetrekket ditt blir riktig. Anonymkode: ff7b6...325
Maskinfører Skrevet 3. november 2023 #9 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Så dette må ikke meldes inn til Nav eller skattes av? Anonymkode: 54216...440 Jeg er yrkesaktiv jeg vet ikke hva loven sier sier om dette men i følge grunnloven så om vi følger grunnloven så kan du tjene på dette sånn som alle oss andre (Skjønt jeg benytter meg ikke av dette da jeg ikke har tid til sånt og om jeg gjør noe smått gjør jeg det for 100 lapper (Utlegg Diesel) så går det rett i lomma fører ikke regnskap) § 98. Alle er like for lova. Ikkje noko menneske må utsetjast for usakleg eller mishøveleg forskjellsbehandling. 0 Oppheva med grunnlovsvedtak 13 mai 2014 kunngjort med res. 14 mai 2014 nr. 628, føyd til att med grunnlovsvedtak 13 mai 2014 kunngjort med res. 14 mai 2014 nr. 628, endra med vedtak 27 mai 2014 kunngjort med res. 20 juni 2014 nr. 778.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #10 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må uansett melde inn til skattetaten slik at skattetrekket ditt blir riktig. Anonymkode: ff7b6...325 "Skattefrie småjobber" sier litt om hvor mye det skal skattes her. Anonymkode: 0db00...34c 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #11 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Må dette meldes inn til Nav? Har fått to oppdrag hos to forskjellige personer. Det er ikke snakk om mer enn 6000 per person. Har aldri gjort dette før. Skal ringe Nav til Mandag men alltid greit å høre med noen her først Anonymkode: 54216...440 Dette regnes vel ikke som hvit inntekt, men som skattefri inntekt. Du trenger ikke melde inn til nav for skattefrie småjobber. Anonymkode: 2a281...bed
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #12 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jo, men om du overstiger beløpet som er satt så kan du i tilegg bli trukket i trygden. Beløpet er litt. Det står veldig tydelig at all endering, ekstra inntekt osv må meldes inn. Du har faktisk skrevet under på det. Og så må du melde inn til ligningskontor om penger du har fått. Alt må skattes av når det kommer til inntekt Anonymkode: f9309...2b0 Nei, ikke småjobber under 6000kr. De er skattefrie og regnes ikke som pensjonsgivende inntekt. Anonymkode: 2a281...bed
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #13 Skrevet 4. november 2023 Maskinfører skrev (10 timer siden): Jeg er yrkesaktiv jeg vet ikke hva loven sier sier om dette men i følge grunnloven så om vi følger grunnloven så kan du tjene på dette sånn som alle oss andre (Skjønt jeg benytter meg ikke av dette da jeg ikke har tid til sånt og om jeg gjør noe smått gjør jeg det for 100 lapper (Utlegg Diesel) så går det rett i lomma fører ikke regnskap) § 98. Alle er like for lova. Ikkje noko menneske må utsetjast for usakleg eller mishøveleg forskjellsbehandling. 0 Oppheva med grunnlovsvedtak 13 mai 2014 kunngjort med res. 14 mai 2014 nr. 628, føyd til att med grunnlovsvedtak 13 mai 2014 kunngjort med res. 14 mai 2014 nr. 628, endra med vedtak 27 mai 2014 kunngjort med res. 20 juni 2014 nr. 778. Så forskjellen på hvordan politikere og de med stønad fra nav behandles er faktisk grunnlovsstridig. Anonymkode: e76dc...1cf 1
Maskinfører Skrevet 4. november 2023 #14 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så forskjellen på hvordan politikere og de med stønad fra nav behandles er faktisk grunnlovsstridig. Anonymkode: e76dc...1cf Det vil jeg mene ja om de bare hadde fulgt lover feks som FN menneskerettigheter du har rett på rett er noe annet enn krav noe som utvanner hele menneskerettigheten hvorfor heter det inkassokrav og ikke inkassorett ? krav slipper man ikke unna med men rett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå