Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en snart 6mnd gammel baby som bare virker mer og mer ferdig med melk. Hun har kun fått MME helt fra start. Ved 4mnd begynte vi å introdusere fast føde. Grøt, grønnsaker frukt osv. Først den siste måneden har hun begynt å skjønne hva hun skal gjøre med maten. Ga henne to halve porsjoner grøt om dagen i starten og fikk smake på moste grønnsaker og frukt osv utover dagen.

Nå spiser hun en porsjon grøt til frokost og en til kvelds. SLUKER grøten, er blitt kjempeglad i det. Samme med diverse frukter og grønnsaker, veldig glad i det.

Har begynt å introdusere middagsmat men det er en tilvenning med nye smaker osv så til middag smaker hun egentlig på middag og deretter vil jeg hun skal drikke melk men hun BLÅNEKTER. Dytter flaska ut av munnen. Hun drikker LITT melk mellom frokost og middag men overhodet ikke det som tilsies å være en porsjon og det er en kamp å få henne til å drikke det. Ruller rundt, prøver å komme seg vekk, har rett og slett ikke tid og vil heller krabbe rundt på gulvet. Ja hun krabber allerede og har et helt vilt energinivå. På kvelden får hun også flaske men da er det også en kamp. Snur seg unna, er overhodet ikke interessert.

Hva kan jeg gjøre ?? Er jo livredd for at hun ikke får i seg nok næring.. evt blir dehydrert. Har forresten begynt å gi henne vann også, nettopp for at hun ikke skal bli det. Hun viser ofte mye større interesse for vann enn melka nå. 

Anonymkode: b3b47...7b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melk skal være hovedernæringen frem til 12 mnd, du gir melk først, også grøt/middag/frukt osv etter melken. 

Anonymkode: d8676...0bc

• Liker 2
Skrevet

Ja, det kan være utfordrende når babyen din begynner å vise mindre interesse for melk og heller foretrekker fast føde. Det er vanlig at babyer gradvis reduserer mengden melk de drikker når de begynner å spise mer fast føde. Prøv å tilby melk på ulike tidspunkter og i forskjellige former, for eksempel i en kopp eller med en skje, for å se om det kan hjelpe. Det er viktig å huske at babyer har forskjellige appetitter og preferanser, så det kan ta litt tid å finne en balanse som fungerer for henne. Hvis du er bekymret for at hun ikke får nok næring, kan det være lurt å snakke med helsepersonell for råd og veiledning.

Anonymkode: 7cead...848

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Melk skal være hovedernæringen frem til 12 mnd, du gir melk først, også grøt/middag/frukt osv etter melken. 

Hun vil ikke ha den uansett om jeg gir den før eller etter. Kjemper like mye imot.

Skrevet

Hva sier de på helsestasjonen? Ville først og fremst hørt med de og ikke en gjeng anonyme på kvinneguiden.

Babyer er forskjellige, og så lenge hun legger på seg og er fornøyd, er vel det det viktigste? 

Anonymkode: 9f57a...d8f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva sier de på helsestasjonen? Ville først og fremst hørt med de og ikke en gjeng anonyme på kvinneguiden.

Babyer er forskjellige, og så lenge hun legger på seg og er fornøyd, er vel det det viktigste? 

Anonymkode: 9f57a...d8f

At det er normalt at hun viser mindre interesse for melk. Det var også de som anbefalte å gi en hel porsjon grøt istedenfor en halv siden hun virket interessert, og å bare kjøre på med mer fast føde altså middagsmat osv.

fortalte også at jeg pga dette nesten alltid har en flaske melk ved meg som jeg tilbyr henne hele dagen uten at hun vil ha. Har lenge kastet mye mer melk enn hun drikker. De ba meg stoppe med det å heller holde melk til måltider også tilby henne vann mellom måltidene. Har ikke gjort noe forskjell, ikke mer interessert i melk uansett.. uff

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun vil ikke ha den uansett om jeg gir den før eller etter. Kjemper like mye imot.

Hun vil jo spise hvis hun er sulten. Bare dropp fast føde og gi melk, når hun så har spist frokost (som i melk) så kan du tilby litt fast føde. Fortsett slik. Hun sulter seg jo ikke. Ernæringsmessig er melk essensielt faktisk. De får ikke i seg nok av alt de skal så tidlig uten melk som hovedernæring, hun er altfor liten. 

Skrevet

Som flere sier så ville jeg tatt det opp igjen med helsestasjonen.

Hvor mye melk drikker hun på ett døgn da? Du kan blande grøten på MME isteden vann, da får du i henne litt iallfall. Prøvd å gi MME i drikkekopp?

Anonymkode: 01860...693

• Nyttig 1
Skrevet

Du kan lure inn MME i grøt, smoothie osv. (bare pass på at det blir riktig pulver/vannforhold). Men er jo for tidlig å slutte helt med mme nå :) 

Anonymkode: cd53d...08f

• Liker 2
Skrevet

En i familien mistet melken da sønnen var 3 mnd. Han spiste sei og poteter med hjertens lyst, han! Det gikk bra. Dette var før man fikk MME på butikken 👍🏼

Anonymkode: 651c1...150

• Liker 3
Skrevet

Bland mme i maten. Det gjør vi :)

Anonymkode: 6d30d...9a0

Skrevet

Forsøkt MME i tutkopp? Det virket her, samme situasjon. 

Anonymkode: 71bc3...51f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...