AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #1 Skrevet 3. november 2023 Jeg og mannen vurderer å begynne å prøve på nummer 2. Hvis det klaffer denne mnd blir det akkurat 2 år mellom eldste og minste. Dere som som har flere barn. Er 2 års aldersforskjell for hektisk eller er det perfekt? Vi vil både ta hensyn til vår egen mentale helse iht hvor slitsomt det er men også til barnet vi allerede har. Vil det være «enklere» for barnet å få søsken når det er eldre? Anonymkode: 32484...794
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #2 Skrevet 3. november 2023 Åh, det høres spennende ut! Å ha en aldersforskjell på 2 år mellom barna kan være både hektisk og perfekt på samme tid. Det er mange faktorer å vurdere, som deres egen mentale helse og hvordan det vil påvirke det eksisterende barnet. Noen mener at det kan være enklere for barnet å få søsken når de er eldre, men det er også fordeler ved å ha en tett aldersforskjell. Lykke til med beslutningen! Anonymkode: 0d41d...ea2
Tjoheiii Skrevet 3. november 2023 #3 Skrevet 3. november 2023 22 mnd og synes det er perfekt, kommer til å ta samme aldersforskjell på nummer to og tre🥰
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #4 Skrevet 3. november 2023 Her ble jeg uplanlagt gravid nettopp. Hvis alt går bra så vil barnet bli født 1 måned før eldste blir 2 år. Vi har knapt tenkt tanken på nr 2 men nå er valget enkelt da. Håper det går bra og tror det vil bli en veldig fin aldersforskjell. Anonymkode: 5976a...65d
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #5 Skrevet 3. november 2023 Det har vært fryktelig hektisk i perioder, mest slitsomt så lenge begge to sov på dagtid. Eldste har sovet og sover dårlig på nettene, men det har vi løst med at barna sover på samme rom og en av oss kan være med dem(vekker ikke hverandre og yngste har stort sett sovet natta gjennom siden ca 8-9 mnd) Nå er de 2 og 4 og har veldig glede av hverandre og det er verdt slitet i en periode. hos oss er det 1 år og nesten 11 mnd mellom Anonymkode: 86a94...54e
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #6 Skrevet 3. november 2023 Hvor langt er et tau? Alle barn er ulike og derfor vanskelig å si om dere synes det blir slitsomt eller ikke. Har 21 mnd mellom mine. Vært travelt, men jeg har vært alene med de mer eller mindre. Ville ikke hatt større avstand nå da de er eldre… Anonymkode: f27fd...ad8 1
myMa Skrevet 3. november 2023 #7 Skrevet 3. november 2023 Har 2,5 år mellom mine. Perfekt alder for eldste å bli storesøster. Stor nok til å være litt selvstendig, være med å stelle babyen og forstå litt mer. Men ikke helt i den verste 3 års trassen enda. De er nå drøyt 1 og 3,5. Yngste har en liten søvnregresjon på gang så det er slitsomme tider. Dagene går i ett. Men det er helt fantastisk å se det båndet de allerede har fått. Ville valgt det samme om igjen.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #8 Skrevet 3. november 2023 Vi har 2 år imellom våre. Det var ett greit tidspunkt for eldste å bli storebror, han syns det var stas stort sett. Men, nå er de 6mnd og 2,5 og eldste er myyye mer trassig. Og søskensjalusien har også slått inn for fullt.. Minste er fremdeles litt liten ifht at eldste kan finne på å trykke på hodet eller prøve å slå for å se hva som skjer osv, så vi må følge med hele tiden. Travelt, men jeg tror det blir fint etterhvert. Skulle jeg valgt igjen ville jeg faktisk hatt de enda litt tettere, siden eldste var lettere å ha med å gjøre da. Men sånt er vanskelig å vite på forhånd. For oss hadde 2,5 år f.eks vært ett dårlig tidspunkt å få nyfødt, mens brukeren over har god erfaring med det. Anonymkode: ffbd6...e5e
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #9 Skrevet 3. november 2023 Jeg har 22 mndr. mellom eldste og mellomste. Og så er det nøyaktig 2,5 år mellom mellomste og yngste. For oss var 3 barn på 4 år helt perfekt. De er veldig gode venner, men det har jo ikke nødvendigvis med alder å gjøre 🤷♀️ Nå er de 10, 12 og 14 år og det blir bare bedre og bedre enda 🙂 Anonymkode: 8d0be...ade 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #10 Skrevet 3. november 2023 Vi fikk nummer 2 når første var 4 år og det var virkelig perfekt her. Nå er nr 2 akkurat fylt 2 år og jeg er sjeleglad vi ikke har en baby nå. Nr 2 blir veldig sjalu hvis jeg må deles og har generelt ikke helt hodet og forståelsen på plass ennå. Nå er jeg gravid på nytt og det vil bli ca 2 år og 9mnd mellom de yngste og jeg kjenner jeg gruer meg. 4 år forskjell var så utrolig flott og avslappende, tipper det ikke blir like avslappende denne gangen. Anonymkode: f40b2...971
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #11 Skrevet 4. november 2023 Jeg syns 3 år er litt mye, så tror 2 er bra Anonymkode: c6fac...ae7
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #12 Skrevet 4. november 2023 2,5 mellom mine. Slikt går ikke å planlegge helt, men 3 hadde vært bedre. Både for oss og for barna de første årene. Men nå er det veldig bra for de kan leke sammen, er 2 og 4. De hadde ikke lekt så godt sammen hvis aldersforskjell var større. Anonymkode: 2038d...b66
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #13 Skrevet 4. november 2023 Er eldste gutt eller jente? Kombinasjonen storebror-lillesøster kan fort bli mye sjalusi, da jenter modnes fortere og kan ta igjen storebror i utvikling på visse områder om de er for tette. Jeg vokste opp med tre søsken, der aldersforskjellen var 22 mnd - 30 mnd - 25 mnd. Jeg skulle ønske det hadde vært tre istedet for to skoleår mellom oss, og jeg skulle til tider ønske foreldrene mine hadde hatt litt mer tid til oss enkeltvis. Men ellers var det stort sett positivt med tette søsken. Jeg har ikke nødvendigvis det nærmeste forholdet til søskenet nærmest meg i alder, dog. Anonymkode: 6f42c...dc0
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #14 Skrevet 4. november 2023 Vi har 1 år og 11 mnd imellom våre 2 jenter. Her gikk det utrolig fint med tanke på sjalusi og trass. Eldste har alltid vært snill med minste, omsorgsfull og god. Til tider veldig hektisk, men hadde samtidig god tid til begge da jeg hadde permisjon med yngstejenta. Vi har vært veldig heldige med personlighetene deres, ettersom de nå (2 og 4 år) leker god sammen, har samme interesser, og skal snart gå på samme avdeling i bhg. Hva som passer for dere er det bare dere som kan kjenne på, man vet ikke hva som er "best" før man står i det. Jeg har noen ganger angret på 2 barn på 2 år, men det er godt å være ferdig med den intense spedbarns-/småbarnsfasen også, iallefall når jeg ser hvor mye glede mine små har av hverandre ❤️ Anonymkode: d8ac8...7df
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #15 Skrevet 4. november 2023 Jeg tenker det kommer helt an på dere og barnet deres. Jeg får 3,5 år mellom mine. Jeg var ikke klar før. Vår eldste har slitt med søvn siden han ble født og jeg følte at jeg gikk rundt i en evig tåke i over 2 år. Hadde i tillegg komplikasjoner under graviditet og etter fødsel som gjorde at jeg trengte tid til å la kroppen få litt fred og tid til opptrening. Nå begynner barnet vårt også å sove natten gjennom og står ikke opp 0430 lengre. Ellers er det 6 år mellom meg og min søster. Vi hadde lekte godt sammen i barndommen og har ett veldig godt forhold idag 😊 Så tenker at det er ingen fasit på hva som er "perfekt". Det går seg som regel til uansett. Anonymkode: 588c3...e28
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #16 Skrevet 4. november 2023 Spørs på kjønnet til nr. 1. hvis nr. 1 er gutt ville jeg hatt 3 å, hvis nr. 1 er jente tenker jeg to år er fint. Jenter tar igjen gutter mentalt med to år, statistisk sett. Det blir fort mye gjevne kamper som blir verd å ta hvis nr. 1 er gutt og 2 er jente. Anonymkode: e2c0a...b7e 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #17 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er eldste gutt eller jente? Kombinasjonen storebror-lillesøster kan fort bli mye sjalusi, da jenter modnes fortere og kan ta igjen storebror i utvikling på visse områder om de er for tette. Jeg vokste opp med tre søsken, der aldersforskjellen var 22 mnd - 30 mnd - 25 mnd. Jeg skulle ønske det hadde vært tre istedet for to skoleår mellom oss, og jeg skulle til tider ønske foreldrene mine hadde hatt litt mer tid til oss enkeltvis. Men ellers var det stort sett positivt med tette søsken. Jeg har ikke nødvendigvis det nærmeste forholdet til søskenet nærmest meg i alder, dog. Anonymkode: 6f42c...dc0 Eldste er jente Ts PS:tusen takk til alle som deler 🥰 settes stor pris på Anonymkode: 32484...794
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #18 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Spørs på kjønnet til nr. 1. hvis nr. 1 er gutt ville jeg hatt 3 å, hvis nr. 1 er jente tenker jeg to år er fint. Jenter tar igjen gutter mentalt med to år, statistisk sett. Det blir fort mye gjevne kamper som blir verd å ta hvis nr. 1 er gutt og 2 er jente. Anonymkode: e2c0a...b7e Eldste er jente :-). Tusen takk for rådet TS Anonymkode: 32484...794
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #19 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eldste er jente :-). Tusen takk for rådet TS Anonymkode: 32484...794 Da te jeg jeg kjør på! Anonymkode: e2c0a...b7e
Arkana Skrevet 4. november 2023 #20 Skrevet 4. november 2023 Vi har to år mellom våre, så eldste var 4 og mellomste 2 da yngste ble født. Det har vi alltid synes er perfekt. Litt intenst de første årene, ja, men det er både praktisk og fint at de er nært i alder. Lett å finne aktiviteter som passer alle. Vi har aldri opplevd sjalusi, heller ikke mellom mellomste (gutt) og yngste (jente). Jeg tror aldri mellomste på noe som helst punkt har følt at yngste har tatt ham igjen, han er jo eldst uansett. Våre er nå snart 11, 13 og 15 og har et veldig godt forhold til hverandre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå