Gå til innhold

Var dette psykose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en tid tilbake siden så var jeg på besøk hos familie. Sto opp tidlig før alle andre den dagen og skulle lage meg kaffe. Så skjedde det noe rart ...

Henter ut pulverkaffen fra skapet og oppdager at det er veldig lite kaffepulver igjen. Umiddelbart får dette av en eller annen grunn meg til å tro at det ligger gift i pulveret. Prøver å ignorere mistanken og lager meg kopp med kaffe samtidig som mistanken bare øker i styrke. Jeg klarer så vidt ta en ørliten sup av kaffen, gir opp, og heller hele kaffekoppen ut i vasken da jeg ikke klarer å legge fra meg tanken om at jeg drikker noe giftig. Ikke lenge etter har jeg ikke sånne tanker lengre. 

Jeg var så sikker på at familien min var ute etter å forgifte meg, og føler det hele startet bare ved at jeg la merke til at det var lite kaffepulver igjen. Har lenge lurt på om jeg opplevde en episode med psykose eller om det var noe helt annet. Noen som vet hva dette kan ha vært?

Anonymkode: d966a...e0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før kalte man det grensepsykose når personer som var under stress hadde korte episoder hvor de synes det var vanskelig å skille mellom hva som er virkelig og hva som er fantasi.

Synes ikke det høres ut som psykose, men kanskje et resultat av stress? Hadde du en vanskelig periode når dette skjedde?

Du kan jo ha det litt i bakhodet og hvis det skulle skje igjen, vare lenger og oftere så bør du kontakte lege. Om du skulle få en psykose så er det viktig å få tidlig behandling, da kan det hende du unngår å oppleve det flere ganger.

Anonymkode: 89134...943

Skrevet

Du var jo hvertfall paranoid. Men varte det lenge? Jeg opplevde litt vrangforestillinger da jeg hadde fødselsdepresjon sammen med lite søvn. Så insekter som ikke var der, samt hørte musikk som ikke var der. Men gjorde ikke noe utav det og det var bare en dag her og der. Er ikke noe jeg tenker på nå liksom. Har hørt at dersom man får lite søvne (feks i militæret), vil alle se og høre ting som ikke er der. Men jeg føler jo at det at din opplevelse var litt komplisert og involverte andre gjør den litt anderledes. Skjedd liknende ting andre ganger?

Anonymkode: 510ad...b78

Skrevet

Hjelp.. er dette psykose?? 
da har jeg hatt det mange ganger i livet mitt.:  husker da jeg var 11 år og plutselig fikk for meg at familien forgiftet meg. Min far fant cola til meg, og tenkte helt plutselig at det var noe gift i den.. etter det drakk jeg aldri noe folk ga meg uten at jeg kunne se når de fant det😅heldigvis bedre nå, men jeg hadde/har ocd ?🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 58ebc...282

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For en tid tilbake siden så var jeg på besøk hos familie. Sto opp tidlig før alle andre den dagen og skulle lage meg kaffe. Så skjedde det noe rart ...

Henter ut pulverkaffen fra skapet og oppdager at det er veldig lite kaffepulver igjen. Umiddelbart får dette av en eller annen grunn meg til å tro at det ligger gift i pulveret. Prøver å ignorere mistanken og lager meg kopp med kaffe samtidig som mistanken bare øker i styrke. Jeg klarer så vidt ta en ørliten sup av kaffen, gir opp, og heller hele kaffekoppen ut i vasken da jeg ikke klarer å legge fra meg tanken om at jeg drikker noe giftig. Ikke lenge etter har jeg ikke sånne tanker lengre. 

Jeg var så sikker på at familien min var ute etter å forgifte meg, og føler det hele startet bare ved at jeg la merke til at det var lite kaffepulver igjen. Har lenge lurt på om jeg opplevde en episode med psykose eller om det var noe helt annet. Noen som vet hva dette kan ha vært?

Anonymkode: d966a...e0e

Nei ingen psykose.

Anonymkode: a1ca2...6d0

Skrevet

Nei, men stress kan utløse det.

Har selv hatt episoder med mistenksomhet, som har vart litt over tid der jeg tror at andre skal tro at jeg skal knivstikke dem. Det har gått over når stresset har lagt seg. Jeg går hos psykolog, så har fått bekreftet at det ikke er psykose.

Anonymkode: 73877...56a

• Liker 1
Skrevet

Nei, høres mer ut som en tvangstanke.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...