Gå til innhold

Asperger/Autisme.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hadde du ikke Google? Lurte du aldri på hvorfor du var så annerledes og hadde så mye problemer som det jeg antar man har og begynte å Google det? Skjønner du ikke hadde Google i barndommen, men i voksen alder så syns jeg det er merkelig å ikke en gang sette spørsmålstegn med at det er noe veldig galt. Men kanskje det bare gjelder de som er hardere rammet der symptomene er mer funksjonsnedsettende. Hvis du ikke hadde så store problemer at du ikke fungerte så skjønner jeg jo at du kunne tenke at det bare var sånn alle hadde det.. 

Anonymkode: 7b3c4...a9e

For å legge til: Et vanlig trekk med autisme, er vansker med å identifisere følelser ;)

Det gjør det ekstra vanskelig å sette fingen på hva som er Galt. 

Man kan føle på voldsom uro, stress, angst, en voldsom følelse av at noe er "Galt", uten å kunne sette ord på det, og uten å kunne identifisere hva problemet er. Og da er det ikke akkurat så kjempelett å google.....

Jeg ante for eksempel ikke at mye av angsten, stresset, uroen, kom av sanseproblemer. Jeg ante ikke at jeg var lydsensitiv, og at det var lyder som trigget uroen min. 

Anonymkode: 6a859...c79

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk diagnosen som 36 åring.  Det jeg sliter mest med er nok å takle stress og at jeg kan bli ekstremt ensporet.  Jeg sliter også med at jeg lyver en del. Vet ikke om det er et aspergertrekk. Men det at jeg lyver handler delvis om at jeg ikke helt skjønner dette med hvite løgner. Så jeg kan komme med løgner jeg ikke burde komme med, men som jeg tror er hvite løgner. 

Anonymkode: 738d1...d69

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fikk diagnosen som 36 åring.  Det jeg sliter mest med er nok å takle stress og at jeg kan bli ekstremt ensporet.  Jeg sliter også med at jeg lyver en del. Vet ikke om det er et aspergertrekk. Men det at jeg lyver handler delvis om at jeg ikke helt skjønner dette med hvite løgner. Så jeg kan komme med løgner jeg ikke burde komme med, men som jeg tror er hvite løgner. 

Huff da, jeg trodde autister hadde problemer med løgn fordi vi er så dønn ærlige. Jeg klarer ikke å lyve. Om noen tar på seg en kjole som er lite flatterende og spør leg hva jeg synes plumper jeg ut med at den var grusom.

Anonymkode: b443e...70d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forskjellen ligger jo mye i at når man har autisme så er de problemene så store og så alvorlige at man rett og slett ikke fungerer. De som bare er litt lydsensitive syns høy lyd er ubehagelig, men de tåler det og klarer det siden det ikke er så ille, mens for de med autisme så er det så ille at de må gå med headsett, ikke klarer å gå på f. Eks konserter, kino osv. 

Nei. Her tar du rett og slett riv ruskende feil.

Folk med autisme kan ha vanlige jobber, partnere, barn, osv osv, og altså nogenlunde fungere. 

Og nei, ikke alle autister er lydsentive engang, og de som er det, er i varierende grad. NOEN autister er så lydsensitive at de går med headset 24/7. Mange er det IKKE. Noen er ikke litt lydsensitive engang. Noen er litt lydsensitive, men klarer seg greit nok. Noen er så lydsensitive av de bruker øreplugger i enkelte situasjoner. Osv. 

Her høres det ut som om du har en ganske stor mangel på kunnskap om hva autisme er. 

Det er et spekter, og ikke alle er like hardt plaget på alle områdene. 

Noen har kjempestore problemer med sanseprossering, noen litt problemer, noen ingen problemer. 

Noen har kjempestore sosiale problemer, noen litt problemer, noen ingen problemer. 

Osv. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forskjellen ligger jo mye i at når man har autisme så er de problemene så store og så alvorlige at man rett og slett ikke fungerer. De som bare er litt lydsensitive syns høy lyd er ubehagelig, men de tåler det og klarer det siden det ikke er så ille, mens for de med autisme så er det så ille at de må gå med headsett, ikke klarer å gå på f. Eks konserter, kino osv. 

Det virker som om du trenger å se denne: 

Graphic Shows What Autism Spectrum Really Looks Like

image.jpeg.9c3f33222a6dacfc80e7acd5118de1d6.jpeg

image.jpeg.37f6766b2fdd58ccae5503a38b2cd193.jpeg

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Huff da, jeg trodde autister hadde problemer med løgn fordi vi er så dønn ærlige. Jeg klarer ikke å lyve. Om noen tar på seg en kjole som er lite flatterende og spør leg hva jeg synes plumper jeg ut med at den var grusom.

Anonymkode: b443e...70d

Meg du siterte. Autisme kommer i mange former. Noen klarer ikke å lyve og andre lyver mer enn de burde. Jeg er i den siste kategorien. Løgnene mine henger også delvis med at jeg har stor skam over livet mitt. 

Men jeg prøver å være bevisst på problemet mitt og prøver å fokusere på å snakke sant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...