Gå til innhold

Israel, Hamas, Palestina, Gaza - enkelt forklart?

EmVeeJee

Anbefalte innlegg

Gjest Sirisiri10
A new man skrev (22 minutter siden):

Du velger selv, men dette er de samme som sa at 500 var drept på sykehuset. Det viste seg å være et par biler på en parkeringsplass. Det hadde ikke vært plass til 500 der en gang. 
«Alle»  gikk fem på her. CNN, Vg. Aftenposten og selvfølgelig NRK. Så vidt jeg vet har bare Aftenposten tatt et oppgjør med det. VG har begynt å markere at det er ubekreftede tall ved å skrive «-4000 drept» osv. De mener da at det er sitat, ikke sjekket etter journalisters krav. De gjentar en påstand. 

At du tror det er en ting, men å føre det videre som sannhet er noe annet. Hva er agendaen din? From the river to the ses? 

Nei, det er ikke de samme. Her har du misset en del info. De er registrerte døde av helsepersonell med ID nummer. Det var ikke de 500 og det var direkte fra Hamas. 

Jeg har ingen agenda. Det har tydeligvis du i og med du mener disse tallene er lavere, men ingen kilde å vise til annet enn å påpeke at alt annet er feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sirisiri10 skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke de samme. Her har du misset en del info. De er registrerte døde av helsepersonell med ID nummer. Det var ikke de 500 og det var direkte fra Hamas. 

Jeg har ingen agenda. Det har tydeligvis du i og med du mener disse tallene er lavere, men ingen kilde å vise til annet enn å påpeke at alt annet er feil. 

Barn med id-nummer? Er du sikker på det her?  Tatovert på underarmen eller? 

«The fog of war» er en greie. Det ville jeg frem til her. 

Tråden om Gaza og Israel passer bedre til kjekling om hvem som  har rett i hva i denne krigen. I ettertid bil man vel, som tidligere, se at begge tok feil, begge hadde rett og mange ble lurt. 

Hvem vil du være?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (På 5.11.2023 den 23.22):

Abtonio Gutteres har klart og tydelig formidlet FNs syn. Det er å ikke støtte Israel i den farlige kampen de kjemper på vegne av oss alle. 

Det som skjedde 7. oktober var jødehat, og det var ondskap. Det er mye av dette i Gaza og det er mye av det i resten av regionen. Det må settes en stopper for det. 

Dette er ikke riktig.  Det er ok at du har dine meninger, men når du viser til uttalelser og fakta, må du være etterrettelig.  

FNs generalsekretær Guterres sa følgende etter voldshendelsene i Israel den 7. oktober: «Lidelsene til det palestinske folk kan ikke rettferdiggjøre de forferdelige angrepene begått av Hamas, og de forferdelige Hamas-angrepene kan ikke rettferdig kollektiv straff mot det palestinske folk».

Forrige fredag, den 27.oktober, vedtok FNs generalforsamling en resolusjon.  De ber om en "umiddelbar, varig og vedvarende humanitær våpenhvile som fører til et opphør av fientlighetene".

Se lenke:  https://www.fn.no/nyheter/fns-respons-til-midtoesten-konflikten-forklart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
A new man skrev (27 minutter siden):

Barn med id-nummer? Er du sikker på det her?  Tatovert på underarmen eller? 

«The fog of war» er en greie. Det ville jeg frem til her. 

Tråden om Gaza og Israel passer bedre til kjekling om hvem som  har rett i hva i denne krigen. I ettertid bil man vel, som tidligere, se at begge tok feil, begge hadde rett og mange ble lurt. 

Hvem vil du være?

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/APyvnA/foelg-utviklingen-live-angrepene-i-israel-og-gaza?pinnedEntry=36739

Nå var det ikke meg du spurte, men det hersker liten tvil om at det er store tap og mye lidelse på Gaza nå. Å måtte drepe flere tusen barn og kalle det forsvar blir uansett galt. Det vil alltid gå sivile liv tapt i en krig, men det som skjer på Gaza nå kan  ikke forsvares. Det er så galt som det får blitt. Det løser ingenting. 

Hvis det stemmer at det er løgn at dette ikke er en Hamas tunnel så kan man sette to streker under svaret på hvem som er verst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (3 timer siden):

Det tror jeg bare ikke på. 133 hver dag ? kilde.

De siste tallene fra FNs kontor for humanitær innsats (OCHA) fra 5. november anslår at over 9 770 palestinere har blitt drept siden 7. oktober (hvorav 70 prosent angivelig er barn og kvinner, ifølge Helsedepartementet i Gaza). Ytterligere 24,158 er skadet og 2 260 personer er meldt savnet, inkludert 1 270 barn. De fleste antas å være fanget under steinsprut. I gjennomsnitt har 134 barn blitt drept i Gaza hver dag siden starten av fiendtlighetene.

Kilde:  https://www.fn.no/nyheter/fns-respons-til-midtoesten-konflikten-forklart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kattedama
elovine skrev (21 minutter siden):

Den siste debatten på nrk om konflikten er svært nøytral og faktabasert! Lærte veldig mye av den. 

Enig. Representanten fra Israel var tydelig på at en to- stats løsning ikke lenger er aktuelt fra Israel sin side. 

Endret av caremore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (32 minutter siden):

Enig. Representanten fra Israel var tydelig på at en to- stats løsning ikke lenger er aktuelt fra Israel sin side. 

En 2-statsløsning har vel aldri vært aktuelt for Israel.  Derfor interessant å lese om EU-kommisjonens liste over hva som må skje når krigen er over:  
https://www.nettavisen.no/nyheter/eu-kommisjonens-president-israels-blokade-av-gazastripen-ma-opphore/s/5-95-1438881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
jabx skrev (På 6.11.2023 den 11.08):

Nei, du tar feil og jeg har rett. Det hele koker ned til at araberne ikke kan godta at jødene har rettigheter. Araberne kan ikke godta at et ørlite område av Palestina-mandatområdet ble en jødisk stat. De krever absolutt alt, og at jødene skal leve under dem og deres terror.

Det er en krig om land ja, fordi araberne aldri har godtatt at jøder eier noe. Så i tillegg til en krig om land så er det nettopp en krig om hva slags folkeslag man er.

Og Israel godtar at palestinere har rettigheter? Sånn med tanke på okkupasjon, styring, kontroll, fengsling, rettsvern, rettigheter, ulovlig bosetting, fordrivelse osv i Gaza og Vestbredden?

Hvordan har palestinere tatt fra Israelere rettigheter? Sånn med tanke på Israel er et av verdens lykkeligste land, rikt, velutdannet, ikke okkupert eller styrt av andre, får mer og mer land, tar seg mer og mer til rette etc? 

Hmm, virker nesten litt motsatt for meg med tanke på handlingene og situasjonen 🤔 Kanskje du bare stokket litt om på hvem her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (8 timer siden):

De siste tallene fra FNs kontor for humanitær innsats (OCHA) fra 5. november anslår at over 9 770 palestinere har blitt drept siden 7. oktober (hvorav 70 prosent angivelig er barn og kvinner, ifølge Helsedepartementet i Gaza). Ytterligere 24,158 er skadet og 2 260 personer er meldt savnet, inkludert 1 270 barn. De fleste antas å være fanget under steinsprut. I gjennomsnitt har 134 barn blitt drept i Gaza hver dag siden starten av fiendtlighetene.

Kilde:  https://www.fn.no/nyheter/fns-respons-til-midtoesten-konflikten-forklart

https://www.nrk.no/nyheter/helsedepartementet-i-gaza_-200-drepne-i-natt-1.16625529

«Helsedepartementet i Gaza: 200 drepne i natt

Hamas-kontrollerte helsemyndigheiter i Gaza hevdar at 200 mennesker har vorte drepne i natt, men dødstalet er ikkje bekrefta frå anna hald.»

Det er Hamas som kontrollerer helsemyndighetene, som alle siterer. Dat er ikke ytringsfrihet i Gaza.

Det er likevel klart at det dør folk der, også sivile. Det er tallene og ukritisk bruk av kildene som er mitt poeng.

Endret av A new man
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (5 timer siden):

Og Israel godtar at palestinere har rettigheter? Sånn med tanke på okkupasjon, styring, kontroll, fengsling, rettsvern, rettigheter, ulovlig bosetting, fordrivelse osv i Gaza og Vestbredden?

Hvordan har palestinere tatt fra Israelere rettigheter? Sånn med tanke på Israel er et av verdens lykkeligste land, rikt, velutdannet, ikke okkupert eller styrt av andre, får mer og mer land, tar seg mer og mer til rette etc? 

Hmm, virker nesten litt motsatt for meg med tanke på handlingene og situasjonen 🤔 Kanskje du bare stokket litt om på hvem her? 

Israelsk nåværende regjering er ikke gode. Det var en annen regjering som fjernet israelske bosettere i Gaza. Nåværende regjering i Israel gikk til valg med løfte om å holde folk trygge. Det gikk ikke bra og nå skal de vel vise internt at de har «kontroll». Det er slettes ikke bra.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
A new man skrev (1 time siden):

Israelsk nåværende regjering er ikke gode. Det var en annen regjering som fjernet israelske bosettere i Gaza. Nåværende regjering i Israel gikk til valg med løfte om å holde folk trygge. Det gikk ikke bra og nå skal de vel vise internt at de har «kontroll». Det er slettes ikke bra.

Regjeringen som styrer i Israel nå er vel det verste som kunne skje med tanke på noen som helst håp om noe fred eller ro mellom Israel og Palestina. 

Tviler på at BN og regjeringen sitter etter krigen. Han behandler ikke akkurat sine egne særlig godt heller. Og en av grunnene til at Hamas klarte å komme inn i Israel var endring av det militære på og ved grensa til Gaza. Som du sier, han feilet virkelig.

Jeg har lest intervju med israelere som forklarte hvorfor denne endringen skjedde, men enn så lenge er det bare spekulasjoner. 

Så får vi håpe at Israel snart endrer strategi i Gaza. Mer målrettet angrep mot Hamas, mer etterretning, slippe inn bistand og forsyninger og færre sivile tap. Legge en god plan for Gaza og Israel etter krigen. Dette gavner både Israel og Palestinerene. 

Så får vi krysse det man har at både Palestina og Israel får nye styresmakter som kan bidra til ro og fred for begge befolkningene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (På 6.11.2023 den 21.43):

Hvem er det som okkuperer, blokkerer og tar ulovlig land og bosetter seg ulovlig? 🤔 

Palestinerne. Israel trakk seg som kjent ut fra Gaza i 2005.

Jødene hadde ingen problemer med at araberne fikk sin egen stat i Palestina-mandatområdet. De klaget ikke da Transjordan ble tildelt araberne. Det er bare rett og rimelig at også jødene skulle få en liten flik med land.

Og når det gjelder Vestbredden og Gaza generelt, minner jeg om at Israel i utgangspunktet ikke la noe krav på noen av dem. Det var først da de ble tvunget til å invaderer disse for å forsvare seg selv mot angrep fra henholdsvis Jordan og Egypt, at det ble snakk om noen okkupasjon av land.

Eller mener du det skal lønne seg å angripe noen og så tape en krig? At man skal kunne kjøre på som man vil uten konsekvenser?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NatNat skrev (22 timer siden):

"massakre"... forsvarer ? er du en bot ?? Du sier det samme om og om igjen.. og du kommer alltid med barnekortet.. hvor var du når dette skjedde  siden du virker så utrolig opptatt av barn ? Prøv noe annet med meg, har ikke barn og ser ikke på de som et distinkt art men som fremtidens voksne..

Minst 10 000 barn er drept eller såret siden Saudi-Arabia for sju år siden gikk til krig mot Houthi-opprørerne i Jemen, ifølge FNs barnefond (Unicef).https://www.panoramanyheter.no/humanitaere-kriser-jemen-krig-og-konflikt/jemen-fire-barn-drept-hver-dag-i-syv-ar/106408

Atheena klarte ikke å svare på dette, som forventet. Vedkommende klarer ikke å bortforklare sin dobbeltmoralske posisjon her, hvor direkte folkemord andre steder ikke ofres en tanke, mens Israels forvarskrig fokuseres ekstremt på.

Jødehatet lever nok ja.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (16 timer siden):

FN sikkerhetsråd ønsker en pause

Hitler ønsket seg nok også en pause da de allierte var på vei inn i Berlin. Men det nytter ikke å skrike etter pause når man har satt i gang noe som må fullføres. De allierte kunne ikke bare gi Hitler muligheten til å samle seg og omgruppere for å kunne forbedre forsvaret sitt.

Og i dag må man ikke gi nazistene i Hamas tid eller mulighet til å få samlet seg. Det må legges et ekstremt press, og det må være kosntant. Til det enten har overgitt seg, eller er utslettet. Som nazi-Tyskland.

Man må kjempe mot nazistene til de enten overgir seg, eller er fjernet fra jordens overflate.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (14 timer siden):

Israel har drept litt over 133 barn hver dag siden 7. Oktober. I 7 år blir dette 347 666 drepte barn. 

Hvor mange sårede er nok langt det doble. 

Rettelse: Hamas har drept disse barna.

Endret av jabx
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Atheena skrev (10 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/APyvnA/foelg-utviklingen-live-angrepene-i-israel-og-gaza?pinnedEntry=36739

Nå var det ikke meg du spurte, men det hersker liten tvil om at det er store tap og mye lidelse på Gaza nå. Å måtte drepe flere tusen barn og kalle det forsvar blir uansett galt. Det vil alltid gå sivile liv tapt i en krig, men det som skjer på Gaza nå kan  ikke forsvares. Det er så galt som det får blitt. Det løser ingenting. 

Hvis det stemmer at det er løgn at dette ikke er en Hamas tunnel så kan man sette to streker under svaret på hvem som er verst. 

De allierte teppebombet Dresden for å avkutte nazistenes forsyninger under andre verdenskrig. De sivile tapene var enorme. Dette var nødvendig for å bekjempe nazistene. På samme måte må Israel med alle midler bekjempe Hamas-nazistene.

Når nazistene bruker egne sivile som skjold så er det nazistenes egen feil at de sivile dør som følge av legitime angrep.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (10 timer siden):

Hva var løsningen da?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (8 timer siden):

Alt det du ramser opp er resultater av nazi-arabisk angrepskrigføring.

Sitat

Hva er det du snakker om? Jeg påpekte at araberne nektet for at jødene skulle kunne ha samme rettigheter som alle andre.

Sitat

Eller kanskje du skal lese det jeg skriver og ikke dikte opp ting i hodet ditt.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 5.11.2023 den 10.13):

Har hørt begge. De er veldig gode. 

Jeg har også hørt begge nå. Jeg ambefaler dem sterkt uansett hvem man heier på. Man må høre begge episodene. Hvis man bare vil høre på de man er enig med  kan man like godt la være.

I episoden om Palestina er Odd Karsten Tveit gjest.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...