Gå til innhold

Israel, Hamas, Palestina, Gaza - enkelt forklart?

EmVeeJee

Anbefalte innlegg

Gjest Atheena
  A new man skrev (På 7.11.2023 den 12.43):

Nå havner denne tråden utpå jordet. 
«konflikten enkelt forklart» er temaet her? Dette passer bedre i den andre tråden om konflikten. 

Ekspander  

ja nå var dette et svar til en annen bruker som trekker inn barna i Jemen. men det syns du var relevant siden du ikke siterer den brukeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Atheena skrev (På 7.11.2023 den 15.45):

ja nå var dette et svar til en annen bruker som trekker inn barna i Jemen. men det syns du var relevant siden du ikke siterer den brukeren?

Ekspander  

Sorry det var ikke personlig til deg, eller din side. Det var bare siste innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (På 7.11.2023 den 12.40):

Whataboutism. 

Du prøver forgjeves å gripe etter halmstrå. 

Ekspander  

slutt med din "whataboutism" og "gripe etter halmstrå", jeg merket at andre Palestina venner her bruker akkurat det samme. Bruk dine egne ord i steden for å kopiere.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
  NatNat skrev (På 7.11.2023 den 10.05):

Minst 10 000 barn er drept eller såret siden Saudi-Arabia for sju år siden gikk til krig mot Houthi-opprørerne i Jemen, ifølge FNs barnefond (Unicef).https://www.panoramanyheter.no/humanitaere-kriser-jemen-krig-og-konflikt/jemen-fire-barn-drept-hver-dag-i-syv-ar/106408

Ekspander  

Israel har drept litt over 133 barn hver dag siden 7. Oktober. I 7 år blir dette 347 666 drepte barn. 

Hvor mange sårede er nok langt det doble. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (På 7.11.2023 den 18.13):

Israel har drept litt over 133 barn hver dag siden 7. Oktober. I 7 år blir dette 347 666 drepte barn. 

Hvor mange sårede er nok langt det doble. 

Ekspander  

Det tror jeg bare ikke på. 133 hver dag ? kilde.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
  Madame Butterfly skrev (På 7.11.2023 den 12.38):

Ja, det er IDF som er jævelen her. La oss fore Hamas med penger, og drivstoff, så blir det bra å være barn i Gaza 🤯

Ekspander  

Du tenker de har de fint nå? Og hvis de overlever krigen vil alt bli så mye bedre for dem? 😳 Shit! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirisiri10
  NatNat skrev (På 7.11.2023 den 18.15):

Det tror jeg bare ikke på. 133 hver dag ? kilde.

Ekspander  

Det er nå drept over 4000 barn i Gaza på en måned, altså siden 7. Oktober. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (På 7.11.2023 den 18.18):

Ekspander  

ja men det er ikke det jeg spør om : du skrev : Israel har drept litt over 133 barn hver dag siden 7. Oktober. I 7 år blir dette 347 666 drepte barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (På 7.11.2023 den 18.18):

Ekspander  

Det er vel den ene parten i konflikten sine tall, den parten som har mest nytte av at tallene er høyest mulig? 
Det er neppe lurt å tro at verken IDF eller Hamas legger frem helt riktige tall. 

Det er video i dag fra begge «leire» som viser at sivile med hvite flagg slipper ut av Gaza by. De slippes ut at IDF og de blir ikke skutt av Hamas. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
  NatNat skrev (På 7.11.2023 den 18.19):

ja men det er ikke det jeg spør om : du skrev : Israel har drept litt over 133 barn hver dag siden 7. Oktober. I 7 år blir dette 347 666 drepte barn. 

Ekspander  

4000/30 dager =133 pr dag

133*365 dager = 48 666 pr år

48 666*7 år = 340 666 (7000 feil) 

Tallene på antall drepte barn er høyere da det ligger mange under ruinene som de ikke har telt med blant annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 7.11.2023 den 18.15):
  Sirisiri10 skrev (På 7.11.2023 den 18.42):

4000/30 dager =133 pr dag

133*365 dager = 48 666 pr år

48 666*7 år = 340 666 (7000 feil) 

Tallene på antall drepte barn er høyere da det ligger mange under ruinene som de ikke har telt med blant annet. 

Ekspander  

Ekspander  

ja men hvorfor 7 år ???

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
  A new man skrev (På 7.11.2023 den 18.39):

Det er vel den ene parten i konflikten sine tall, den parten som har mest nytte av at tallene er høyest mulig? 
Det er neppe lurt å tro at verken IDF eller Hamas legger frem helt riktige tall. 

Det er video i dag fra begge «leire» som viser at sivile med hvite flagg slipper ut av Gaza by. De slippes ut at IDF og de blir ikke skutt av Hamas. 

Ekspander  

Det er helsepersonell i Gaza som rapporterer inn tall til blant annet FN og andre organisasjoner. Disse organisasjonene er godt kjent med systemene og hvordan dette gjøres, så de er sikre på tallene. Personene som blir registrert har alle et id nummer. Så har du alle barna som ligger under ruinene som ikke telles med eller hvor de ikke kan identifiseres. Så tallet er nok langt høyere desverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
  NatNat skrev (På 7.11.2023 den 18.44):

ja men hvorfor 7 år ???

Ekspander  

Se din egen link. "Fire barn drept hver dag i 7 år"

Så ga jeg deg en sammenligning. I Gaza blir det drept over 133 barn hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirisiri10 skrev (På 7.11.2023 den 18.49):

Se din egen link. "Fire barn drept hver dag i 7 år"

Så ga jeg deg en sammenligning. I Gaza blir det drept over 133 barn hver dag. 

Ekspander  

ja men krigen Saudi-Arabia/Jemen hadde foregått i 7 år da. Vi har ikke peiling hvor lang konflikten i Gaza skal ta, forhåpentligvis ikke 7 år !

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (På 7.11.2023 den 18.47):

Det er helsepersonell i Gaza som rapporterer inn tall til blant annet FN og andre organisasjoner. Disse organisasjonene er godt kjent med systemene og hvordan dette gjøres, så de er sikre på tallene. Personene som blir registrert har alle et id nummer. Så har du alle barna som ligger under ruinene som ikke telles med eller hvor de ikke kan identifiseres. Så tallet er nok langt høyere desverre. 

Ekspander  

Ja, men du vet vel at det som blir rapportert blir «pyntet på». De har aldri i verden klart å registrere så mange drepte på så få dager.

Både du og jeg er enige i at det er kaos på Gazastripen nå, i alle fall i Gaza by. Så vidt jeg forstår lar Israel den sørlige delen være i fred? 

For å loggføre dette, så må dødsårsak konstateres, Hamas sine kuler eller Israels bomber. Ofrene må også identifiseres av pårørende mv. Slikt tar tid og jeg går ut fra at alt medisinsk personell jobber med skadede.

Det er ingenting som tyder på at dette ikke er annet enn anslag, anslag fra noen som har enorm egeninteresse i at talkene er høyest mulig for å påvirke opinionen. 

Det er ikke bedre på den andre siden. Hvor mange israelske soldater er meldt drept? 133? Israel ønsket på sin side å fremstå usårlige. Propaganda det også. 

Det er veldig viktig å være kritisk til nyheter fra partene. Jeg gikk selv fem på i Ukraina, elsket og spredte sprøytet om Ghost of Kyiv mv.

I denne konflikten? Bombet sykehus med 500 døde var en Hamas rakett som landet på en parkeringsplass, halshuggede babyer? Ikke sett, heller ingen bakt i ovn heldigvis. Det samme gjelder 4000 døde barn så langt, er jeg nesten overbevist om. 

Har man empati for en part er det så lett å falle for slik propaganda. Det er lett å tro på det som forsterker ditt syn fra før, samme hvilken side man er på og også om man prøver å være objektiv. De spiller fiolin med følelsene dine. 

Vær varsom, bruk sunn fornuft, les begge sider og i det minste mer enn de norske mediene. Sannheten ligger et sted i mellom. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
  NatNat skrev (På 7.11.2023 den 17.50):

slutt med din "whataboutism" og "gripe etter halmstrå", jeg merket at andre Palestina venner her bruker akkurat det samme. Bruk dine egne ord i steden for å kopiere.

Ekspander  

Traff jeg en nerve! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Sirisiri10
  NatNat skrev (På 7.11.2023 den 19.09):

ja men krigen Saudi-Arabia/Jemen hadde foregått i 7 år da. Vi har ikke peiling hvor lang konflikten i Gaza skal ta, forhåpentligvis ikke 7 år !

Ekspander  

Som sagt, en sammenligning når du først trakk den linken frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
  A new man skrev (På 7.11.2023 den 19.12):

Ja, men du vet vel at det som blir rapportert blir «pyntet på». De har aldri i verden klart å registrere så mange drepte på så få dager.

Både du og jeg er enige i at det er kaos på Gazastripen nå, i alle fall i Gaza by. Så vidt jeg forstår lar Israel den sørlige delen være i fred? 

For å loggføre dette, så må dødsårsak konstateres, Hamas sine kuler eller Israels bomber. Ofrene må også identifiseres av pårørende mv. Slikt tar tid og jeg går ut fra at alt medisinsk personell jobber med skadede.

Det er ingenting som tyder på at dette ikke er annet enn anslag, anslag fra noen som har enorm egeninteresse i at talkene er høyest mulig for å påvirke opinionen. 

Det er ikke bedre på den andre siden. Hvor mange israelske soldater er meldt drept? 133? Israel ønsket på sin side å fremstå usårlige. Propaganda det også. 

Det er veldig viktig å være kritisk til nyheter fra partene. Jeg gikk selv fem på i Ukraina, elsket og spredte sprøytet om Ghost of Kyiv mv.

I denne konflikten? Bombet sykehus med 500 døde var en Hamas rakett som landet på en parkeringsplass, halshuggede babyer? Ikke sett, heller ingen bakt i ovn heldigvis. Det samme gjelder 4000 døde barn så langt, er jeg nesten overbevist om. 

Har man empati for en part er det så lett å falle for slik propaganda. Det er lett å tro på det som forsterker ditt syn fra før, samme hvilken side man er på og også om man prøver å være objektiv. De spiller fiolin med følelsene dine. 

Vær varsom, bruk sunn fornuft, les begge sider og i det minste mer enn de norske mediene. Sannheten ligger et sted i mellom. 

Ekspander  

Jeg stoler faktisk på disse organisasjonene som forklarte dette og gikk god for antall registrerte drepte, disse mottar antallet og er ikke i Gaza, men rundt om i verden. Antallet sa de er mye høyere, og som du sier, det er umulig å holde tritt med antall døde hele veien og alle dør ikke på sykehuset eller helseinstitusjoner. Flere ligger under ruiner, på gatene etc. 

Jeg har empati for både sivile palestinerene og Israelere. 

Selv cnn, som blir flittig brukt av pro Israel skriver at over 4000 barn er drept. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (På 7.11.2023 den 20.38):

Jeg stoler faktisk på disse organisasjonene som forklarte dette og gikk god for antall registrerte drepte, disse mottar antallet og er ikke i Gaza, men rundt om i verden. Antallet sa de er mye høyere, og som du sier, det er umulig å holde tritt med antall døde hele veien og alle dør ikke på sykehuset eller helseinstitusjoner. Flere ligger under ruiner, på gatene etc. 

Jeg har empati for både sivile palestinerene og Israelere. 

Selv cnn, som blir flittig brukt av pro Israel skriver at over 4000 barn er drept. 

Ekspander  

Du velger selv, men dette er de samme som sa at 500 var drept på sykehuset. Det viste seg å være et par biler på en parkeringsplass. Det hadde ikke vært plass til 500 der en gang. 
«Alle»  gikk fem på her. CNN, Vg. Aftenposten og selvfølgelig NRK. Så vidt jeg vet har bare Aftenposten tatt et oppgjør med det. VG har begynt å markere at det er ubekreftede tall ved å skrive «-4000 drept» osv. De mener da at det er sitat, ikke sjekket etter journalisters krav. De gjentar en påstand. 

At du tror det er en ting, men å føre det videre som sannhet er noe annet. Hva er agendaen din? From the river to the ses? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...