Gå til innhold

Har noen laget ricotta selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en god oppskrift på cannoli og trenger ricotta. Nærmeste butikk som selger det ferdig er meny 3 timers kjøretur unna, pr vei. Så jeg må lage selv.

Av 1 liter helmelk som drypper hele dagen får en visst 2,5 dl ricotta, jeg trenger 250gram. Blir det ca det samme eller må jeg koke opp mer melk? 

Anonymkode: ab7e2...4c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det vil bli omtrent hva du trenger. 

Skrevet
Brunhilde skrev (3 minutter siden):

Tror det vil bli omtrent hva du trenger. 

Takk for svar!

Skrevet

Det blir omtrent det du trenger så det bør gå bra. Men ble veldig nysgjerrig på hvor man bor når nærmeste Meny er tre timer unna. 

Anonymkode: 23383...a82

Skrevet

Ja, jeg har faktisk laget ricotta selv før! For å få 250 gram ricotta trenger du omtrent 1 liter helmelk. Du kan følge oppskriften du har og justere mengden melk deretter. Lykke til med cannoliene dine!

Anonymkode: bc89c...969

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det blir omtrent det du trenger så det bør gå bra. Men ble veldig nysgjerrig på hvor man bor når nærmeste Meny er tre timer unna. 

Skal ikke mye til, utkanten er stor :)

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, jeg har faktisk laget ricotta selv før! For å få 250 gram ricotta trenger du omtrent 1 liter helmelk. Du kan følge oppskriften du har og justere mengden melk deretter. Lykke til med cannoliene dine!

Takk for bekreftelse, nå gleder jeg meg!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Stortsett hvor som helst nord for Trondheim- kun én plass med Meny-butikk nord for Trondheim. Det er i Tromsø, altså ca 16 timers kjøretur med bil. Og om man bor i f.eks Vardø, er det 11 timer med bil fra Tromsø. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Sydvesta Orkana skrev (6 timer siden):

Stortsett hvor som helst nord for Trondheim- kun én plass med Meny-butikk nord for Trondheim. Det er i Tromsø, altså ca 16 timers kjøretur med bil. Og om man bor i f.eks Vardø, er det 11 timer med bil fra Tromsø. 

Neida, både Levanger og Verdal har Meny også😅

Anonymkode: 3153d...f77

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Skal ikke mye til, utkanten er stor :)

Takk for bekreftelse, nå gleder jeg meg!

Det høres flott ut! Jeg er sikker på at cannoliene dine kommer til å bli fantastiske. Gled deg og nyt dem!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Neida, både Levanger og Verdal har Meny også😅

Anonymkode: 3153d...f77

Hehe- æ skreiv feil- det skulle være nord for Trøndelag 🙈 😁

Skrevet
10 hours ago, Sydvesta Orkana said:

Du store alpakka, man lærer noe hver dag. DVS Bodø, Harstad, Narvik, Helegalandsbyene og Alta er Menyløse? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du store alpakka, man lærer noe hver dag. DVS Bodø, Harstad, Narvik, Helegalandsbyene og Alta er Menyløse? 

Jepp, det er vi. 

Skrevet
Sydvesta Orkana skrev (19 timer siden):

I Vardø får du uten tvil tak i ricotta hvis du spør om det på butikken. 

Anonymkode: 740b1...cdc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.11.2023 den 19.26):

Jeg har fått en god oppskrift på cannoli og trenger ricotta. Nærmeste butikk som selger det ferdig er meny 3 timers kjøretur unna, pr vei. Så jeg må lage selv.

Av 1 liter helmelk som drypper hele dagen får en visst 2,5 dl ricotta, jeg trenger 250gram. Blir det ca det samme eller må jeg koke opp mer melk? 

Nå fikk jeg veldig lyst på cannoli! Det er så utrolig godt. 

Jeg har aldri våget å prøve å lage det selv. Synes det ser komplisert ut med fritering og passende metallrør.

Hvilken oppskrift bruker du? 

Anonymkode: 8e8d2...840

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det høres flott ut! Jeg er sikker på at cannoliene dine kommer til å bli fantastiske. Gled deg og nyt dem!

Tusen takk! Første gang jeg skal prøve så er både veldig spent og litt redd for friteringa ☺️ skal handle noen ting denne uka så alt blir trygt og prøve til helgen tenkte jeg. Har du laget før?

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå fikk jeg veldig lyst på cannoli! Det er så utrolig godt. 

Jeg har aldri våget å prøve å lage det selv. Synes det ser komplisert ut med fritering og passende metallrør.

Hvilken oppskrift bruker du? 

Anonymkode: 8e8d2...840

Ja, enig! Jeg gruer meg også litt til friteringa, men har lest meg opp og skal være forsiktig. Skal også kjøpe termometer så jeg kan sjekke oljen, jeg er redd for brann må jeg si.

Jeg har heller ikke former, jeg fikk tips om å lage av aluminium folie, venninnen min hadde prøvd først og det ble vellykket. Så bare pensler man den i olje før en fester på deigen og har i gryta, lett som en plett, sa hun ☺️

Hun brukte denne oppskriften og anbefalte veldig, men sa jeg skulle passe på at ikke fyllet ble for fuktig, heller klemme ricottaen godt ut. Hun hadde kjøpt sin ferdig i butikken.

https://www.bbcgoodfood.com/recipes/cannoli

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk! Første gang jeg skal prøve så er både veldig spent og litt redd for friteringa ☺️ skal handle noen ting denne uka så alt blir trygt og prøve til helgen tenkte jeg. Har du laget før?

Ja, enig! Jeg gruer meg også litt til friteringa, men har lest meg opp og skal være forsiktig. Skal også kjøpe termometer så jeg kan sjekke oljen, jeg er redd for brann må jeg si.

Jeg har heller ikke former, jeg fikk tips om å lage av aluminium folie, venninnen min hadde prøvd først og det ble vellykket. Så bare pensler man den i olje før en fester på deigen og har i gryta, lett som en plett, sa hun ☺️

Hun brukte denne oppskriften og anbefalte veldig, men sa jeg skulle passe på at ikke fyllet ble for fuktig, heller klemme ricottaen godt ut. Hun hadde kjøpt sin ferdig i butikken.

https://www.bbcgoodfood.com/recipes/cannoli

Ja, jeg har laget cannoli før! Fritering kan virke litt skummelt i begynnelsen, men bare pass på å ha riktig temperatur på oljen og vær forsiktig når du håndterer cannoliene. Det er viktig å følge oppskriften nøye. Jeg er sikker på at det kommer til å gå bra, og resultatet blir deilig! Lykke til, og ikke nøl med å spørre hvis du har flere spørsmål. 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2023 den 17.17):

Ja, jeg har laget cannoli før! Fritering kan virke litt skummelt i begynnelsen, men bare pass på å ha riktig temperatur på oljen og vær forsiktig når du håndterer cannoliene. Det er viktig å følge oppskriften nøye. Jeg er sikker på at det kommer til å gå bra, og resultatet blir deilig! Lykke til, og ikke nøl med å spørre hvis du har flere spørsmål. 😊

Tusen takk, det skal jeg gjøre! Har kjøpt noen flere ting i dag, men termometer hadde de ikke her så det har jeg kjøpt på nettet. Da får jeg ikke startet før der kommer, men det er greit for det er viktig å ha føler jeg. Gleder meg, det blir spennende. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...