Gå til innhold

Hva skulle du ønske du visste om "din" rase?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har min første hund og oppdaget etter noen år at det er en par ting som er "kjent" for rasen, men som ikke står på NKK eller raseklubbens side når man leser om hunden. Min hund utviklet rasket ressursforsvar som vi brukte mye innsats på å jobbe med, og først da fikk vi vite at "dette er jo et kjent problem med denne rasen" (shiba). Alle innenfor rasemiljøet og erfarne dyretrenere vet visst dette, men det kommer ikke fram når man søker informasjon på nett. 

Dette har jeg også opplevd tidligere, med katt. 

Jeg tenker at det meste man leser av informasjon er jo skrevet av folk som liker rasen veldig godt og vil reklamere for den så mye de kan. Er vi flere som har lignende opplevelser? 

Anonymkode: 539d4...310

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vokst opp med hund og selv hatt hund hele mitt voksne liv og mitt inntrykk er at de som er "nye" på hund ikke gjør jobbensin godt nok mtp hvilken rase de skal velge om de bare "googler litt" og snakker med kjentfolk liksom som sansynligvis selv er forholdsvis ny på hund - om man for eksempel reiser på utstillinger og snakker med folk som driver med hund, søker opp hundeklubber, raseklubber, sider på SOME osv og melder seg inn og graver og spør får man alltid svar.

Anonymkode: 4f753...578

Skrevet

Fekk just vita at rasekatten vår ikkje tåler så godt sedatering. Ingen har sagt noko om det før, sjølv om me har hatt same rasen før...men jaudå

Anonymkode: 0a5b0...5b2

Skrevet

Jeg var ikke forberedt på hvor krevende pelsen var å stelle og hvor mye brun gugge han faktisk fikk rundt øynene. Han ser alltid slaskete ut, jeg klarer ikke holde ham striglet og hvit rundt øynene. 

Anonymkode: 3d37b...17e

Skrevet

Jeg er har vært omringet av border collie hele livet, og føler jeg vet ganske mye om dem, men på ingen måte. utlært. Napping når dem blir gira er ikke ukjent. Jeg skulle gjerne visst litt mere om hvordan man unngår napping helt i tett arbeid med supergira hund. BC av typen man aldri skulle tro ville nappe har jeg prestert å få over terskel i trening likevell.

Hvordan man kan få dem til å myke opp kroppsspråket sitt i møte med andre hunder kunne jeg gjerne også visst mer om. En god del får en uvane med å stirre ned/stalke/gjete andre hunder, noe som kan bli dårlig mottatt av motparten 😅

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Anonymbruker*** said:

Jeg er har vært omringet av border collie hele livet, og føler jeg vet ganske mye om dem, men på ingen måte. utlært. Napping når dem blir gira er ikke ukjent. Jeg skulle gjerne visst litt mere om hvordan man unngår napping helt i tett arbeid med supergira hund. BC av typen man aldri skulle tro ville nappe har jeg prestert å få over terskel i trening likevell.

Hvordan man kan få dem til å myke opp kroppsspråket sitt i møte med andre hunder kunne jeg gjerne også visst mer om. En god del får en uvane med å stirre ned/stalke/gjete andre hunder, noe som kan bli dårlig mottatt av motparten 😅

Sånne ting hadde jo vært supert om det var litt mer informasjon om så man kunne ha øvd på det fra hunden var liten. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg var ikke forberedt på hvor krevende pelsen var å stelle og hvor mye brun gugge han faktisk fikk rundt øynene. Han ser alltid slaskete ut, jeg klarer ikke holde ham striglet og hvit rundt øynene. 

Anonymkode: 3d37b...17e

hvilken rase er det?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fekk just vita at rasekatten vår ikkje tåler så godt sedatering. Ingen har sagt noko om det før, sjølv om me har hatt same rasen før...men jaudå

Anonymkode: 0a5b0...5b2

Market katt? Vetrinærkontorey fant det ut her ved at de holdt på å miste vår i narkose. 

Anonymkode: fc265...dd9

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Market katt? Vetrinærkontorey fant det ut her ved at de holdt på å miste vår i narkose. 

Mente selvfølgelig "masket" katt. Vår var ragdoll

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har min første hund og oppdaget etter noen år at det er en par ting som er "kjent" for rasen, men som ikke står på NKK eller raseklubbens side når man leser om hunden. Min hund utviklet rasket ressursforsvar som vi brukte mye innsats på å jobbe med, og først da fikk vi vite at "dette er jo et kjent problem med denne rasen" (shiba). Alle innenfor rasemiljøet og erfarne dyretrenere vet visst dette, men det kommer ikke fram når man søker informasjon på nett. 

Dette har jeg også opplevd tidligere, med katt. 

Jeg tenker at det meste man leser av informasjon er jo skrevet av folk som liker rasen veldig godt og vil reklamere for den så mye de kan. Er vi flere som har lignende opplevelser? 

Hvilken rase er det da? 

Anonymkode: d2f47...f88

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

hvilken rase er det?

Skulle jeg gjette på rase så ville bichon frisè vært høyt oppe på lista 😅

Anonymkode: b22ac...f01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...