AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #1 Skrevet 3. november 2023 Bare for å ha sagt det først dette er ikke en økonomisk greie, vi har godt med penger. Jeg og mannen har to barn på 3 og 6. de er litt småspiste, men elsker pålegg. De kan typ spise en boks med leverpostei med skje, en pakke skinke uten brød. Dette tåler ikke mannen å se. Han mener kategorisk at alt pålegg MÅ spises med brød. Jeg mener det uansett blir alt for mye brød, så ingen krise om det blir mere pålegg og ikke brød. I dag ble han sur for at jeg hadde sendt med de kokt egg, oste (babybelle) i matboksen uten at det hørte brød til. Jeg syntes dette er veldig gammeldags, hva er greia med at det MÅ være brød til? Anonymkode: cd815...a2b 15 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #2 Skrevet 3. november 2023 Tenker at dere kanskje kan møtes på midten. Begge er litt for ekstreme. Du trenger ikke servere brød, men å bare spise pålegg er heller ikke optimalt. hva med grønnsaker til? eller omelett i matpakken? Anonymkode: 96479...b6f 41 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #3 Skrevet 3. november 2023 Mest enig med deg her. Jeg synes det er litt merkelig at de får mævvle hele bokser med pålegg, men alt pålegg må virkelig ikke spises med brød. Jeg spiser to egg til frokost hver dag, spiser aldri brød til, lager ofte en liten ost og kjøttpåleggrull, slenger litt pålegg i en salat eller lignende. Da som mellommåltid, snacks eller bare proteinrikt tilbehør til feks salat. Anonymkode: e9d17...ecf 19 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #4 Skrevet 3. november 2023 Jeg er også mest enig med deg, TS. De trenger ikke brød til om de ikke er noe særlig glad i brød. Gi de annen mat, og egg og ost er vel bra mat å ta med. Druer og brokkoli pleide jenta mi å ville ha med i matboksen sin, hun er heller ikke noe glad i brød. Man må ikke ha brød, på samme måte som man ikke må ha poteter til hver middag. Anonymkode: 92146...10e 12 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #5 Skrevet 3. november 2023 det virker som om mannen din har en bestemt oppfatning om at pålegg må spises med brød. Noen mennesker har sterke preferanser og vaner når det gjelder mat. Det er viktig å respektere hverandres meninger og finne en felles løsning. Kanskje dere kan prøve å kompromisse ved å tilby brød som et alternativ, men også gi barna muligheten til å spise pålegget uten brød hvis de foretrekker det. Det handler om å finne en balanse som fungerer for hele familien. Anonymkode: 42621...49d 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #6 Skrevet 3. november 2023 Personlig er jeg ikke tilhenger av å maule pålegg. Men syns heller ikke man trenger å spise brød til hvert måltid. Kan dere ikke finne en løsning som begge syns er ok? Anonymkode: 20041...b9b 13
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #7 Skrevet 3. november 2023 Jeg er ikke noe særlig begeistret for brød, men du må lage større lunsjer hvis du ikke bruker brød. Må spise mye egg og ost for at det skal mette over lang tid. Anonymkode: 151ae...aaf 5 3
Enmanelskeråhate Skrevet 3. november 2023 #8 Skrevet 3. november 2023 Henger vel fra før i tiden når man hadde dårligere kår, man la pålegg på brød for at det skulle smake bedre. Barn trenger jo energi (karbohydrater) så er vel bra med en kombinasjon så bråd med pålegg er bra 3 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #9 Skrevet 3. november 2023 Hva med lomper, egg, oppskjærte grønnsaker, sunne pizzasnurrer, yoghurt med sunn frokostblanding (ikke cheerios o.l.) frukt, nøtter osv. som et alternativ til brød? Er det litt enten/eller og svart/hvitt tankegang på gang her? 😄 Anonymkode: 285b1...cd8 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #10 Skrevet 3. november 2023 Helt enig med deg. Har en liten som ikke er så veldig begeistret for brød, ikke en gang nybakte rundstykker. Ser ikke på det som noe problem. Hvete er ikke noe bra, og sørger for at han får i seg korn via f.eks smoothie og grøt. Han får masse frukt, grønnsaker, egg og belgfrukter. Spiser litt brød i barnehagen. Ser ikke på det som negativt i det hele tatt, heller positivt at han får plass til andre sunne ting i stedenfor. Anonymkode: d8858...5f5 6
Maskinfører Skrevet 3. november 2023 #11 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare for å ha sagt det først dette er ikke en økonomisk greie, vi har godt med penger. Jeg og mannen har to barn på 3 og 6. de er litt småspiste, men elsker pålegg. De kan typ spise en boks med leverpostei med skje, en pakke skinke uten brød. Dette tåler ikke mannen å se. Han mener kategorisk at alt pålegg MÅ spises med brød. Jeg mener det uansett blir alt for mye brød, så ingen krise om det blir mere pålegg og ikke brød. I dag ble han sur for at jeg hadde sendt med de kokt egg, oste (babybelle) i matboksen uten at det hørte brød til. Jeg syntes dette er veldig gammeldags, hva er greia med at det MÅ være brød til? Anonymkode: cd815...a2b Helt enig med deg TS selv liker jeg helst hjemmelagde kjøttkaker med kålstuing uten potet samt pålegg uten brød 😀 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #12 Skrevet 3. november 2023 Handler vel litt om å ikke legge seg dårlige vaner. Hvor populær blir Ola og Kari,når de er på besøk hos andre, og mauler alt pålegget. Da ville jeg heller prøvd noen av de andre forslagene, om å lage noe annet enn å servere bare brødskiver og pålegg. Har vært et par onde-stemor-tråder også, om de bortskjemte stebarna som spiser opp alt pålegget 🙃 Anonymkode: 43a74...8bb 13 2 13
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #13 Skrevet 3. november 2023 Jeg kan forstå begge sine synspunkter. Jeg synes også brødmat er gørrkjedelig, og forstår at pålegg er mye bedre. Man må heller ikke spise brødmat 3 ganger om dagen (som vi ofte gjør i Norge) om man har mulighet til å unngå det. En mellomting er kanskje å skjære opp veldig tynne og/eller små skiver med brød, sånn at de får i seg litt av de næringsstoffene (og ikke minst fiber!) som er i brødmat, også kan de ha på masse pålegg oppå der igjen? Eventuelt spise pålegg men med andre grønnsaker, feks. salatblad som en slags wrap, og skinke og ost inni der? Anonymkode: 88dc4...13d 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #14 Skrevet 3. november 2023 Vil heller at de skal spise pålegg enn brød med bare smør så vær fornøyd med at de spiser den maten det er næring i tenker jeg. Mine barn liker også gjerne grønnsaker og fruktbiter så du kan jo sende det med Anonymkode: 53e92...abc
skruf Skrevet 3. november 2023 #15 Skrevet 3. november 2023 (endret) De aller fleste spiser brød under pålegget. Hva når de blir eldre og skal på overnattingsbesøk til venner? Hadde vært helt uaktuelt her hadde et barn, eller en voksen, spist opp hele skinkepakken eller hentet seg ei skje og maulet tom boksen med leverpostei. Kokt egg uten brød, helt ok. Baybell-ost, helt ok. Men absolutt ikke en hel pakke skinke, servelat, kalkunpålegg som er beregnet på hele familien Får litt sånn anti-karbo/lavkarbo der brødmat er satan selv. Liker ikke 3 og 6- åringen nystekte, ferske rundstykker heller? Havregrynsgrøt? Knekkebrød? Jeg holder med far her, De vil få et problem hjemme hos andre der brød er normalt og de ikke får lov å spise seg mett på pålegg, likedan på klassetur og leirskole Endret 3. november 2023 av skruf 23 2 10
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #16 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hva med lomper, egg, oppskjærte grønnsaker, sunne pizzasnurrer, yoghurt med sunn frokostblanding (ikke cheerios o.l.) frukt, nøtter osv. som et alternativ til brød? Er det litt enten/eller og svart/hvitt tankegang på gang her? 😄 Anonymkode: 285b1...cd8 Han kunne godtatt dette i helger og på fritiden, men i skole og barnehage MÅ det være brød i følge mannen. barna er småspiste og spiser da som regel ikke opp. ts Anonymkode: cd815...a2b 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #17 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vil heller at de skal spise pålegg enn brød med bare smør så vær fornøyd med at de spiser den maten det er næring i tenker jeg. Mine barn liker også gjerne grønnsaker og fruktbiter så du kan jo sende det med Anonymkode: 53e92...abc Det tenker jeg også! Leverpostei eller makrell i tomat er jo sunt, så jeg syntes det er fint at de spiser mye av det. At det går en boks eller to er ikke viktig for meg. ts Anonymkode: cd815...a2b 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #18 Skrevet 3. november 2023 Man kan si hva man vil om grove kornprodukter, men de langsomme karbohydratene holder blodsukkeret jevnt over tid. Noe som er positivt for hvertfall elever på skolen. Jeg som lærer er litt lamslått over hva som sendes med i matpakka. Anonymkode: 085c0...ce7 8 6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #19 Skrevet 3. november 2023 Det er ikke normalt å la ungene spise en hel boks leverpostei eller skinkepakke på rappen. Jeg tviler han reagerer på at barna spiser så mye av det, han reagerer nok heller på at du ikke klarer å sette grenser og begrense. Det er også dyrt å spise seg mett på pålegg. Hvis de ikke er glad i brød, så er det mye annet å servere. Omelettmuffins, omelett, fiskekaker, kokt egg (syns det er innafor uten skive), en ost eller skinke ved siden av annen mat som snack, avokado med skje, musli og melk/yoghurt, knekkebrød, frukt. Anonymkode: 3d6c4...535 6 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #20 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er ikke normalt å la ungene spise en hel boks leverpostei eller skinkepakke på rappen. Jeg tviler han reagerer på at barna spiser så mye av det, han reagerer nok heller på at du ikke klarer å sette grenser og begrense. Det er også dyrt å spise seg mett på pålegg. Hvis de ikke er glad i brød, så er det mye annet å servere. Omelettmuffins, omelett, fiskekaker, kokt egg (syns det er innafor uten skive), en ost eller skinke ved siden av annen mat som snack, avokado med skje, musli og melk/yoghurt, knekkebrød, frukt. Anonymkode: 3d6c4...535 Hvorfor skulle ikke det være normalt? Barna er tynne og småspiste og har ikke behov for at vi «begrenser». Dette er sunne og gode matvarer. Hva er problemet? ts Anonymkode: cd815...a2b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå