Gå til innhold

Er barnehage et lovpålagt tilbud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stilles det noe krav til når eller hvor lenge barnehagen kan stenge, eller er dette helt opp til kommunene å bestemme? Kan de f.eks si at barnehagen følger skoleruta og er stengt i skolens ferier?

Anonymkode: 9b953...c81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan vel det tror jeg ,men ikke ut av det blå. Om en barnehage får lov til å starte opp og de tydelig opplyser om åpningstider så er det vel ikke noe i veien for dette. Hadde vel vært greit at de som vet de ikke kommer til å bruke tilbudet i feriene hadde egen barnehage. Men  et ikke bare synser og tror her. 

Anonymkode: 7131d...a4b

• Liker 1
Skrevet

Ser derimot det ikke særlig sannsynlig at en barnehage som hr startet opp med full tid plutselig skal få begrense tilbudet sitt slik. Har de tatt imot barn under forutsetning av full åpningstid i ferier så må de vel holde seg til det. Alt annet hadde vært rart

Anonymkode: 7131d...a4b

• Liker 1
Skrevet

Barnehage er et lovpålagt tilbud i Norge, og det er kommunene som har ansvaret for å tilby barnehageplasser. Når det gjelder stenging av barnehager, kan kommunene ha ulike praksiser. Noen barnehager kan følge skoleruta og være stengt i skolens ferier, mens andre kan ha egne åpningstider. Det kan være lurt å sjekke med barnehagen eller kommunen din for å få mer informasjon om deres spesifikke praksis. Håper dette hjelper!

Anonymkode: 27000...6d1

Skrevet

Nja, det hjelper ikke så veldig, for det er kommunen som vil stenge hele juli, i tillegg til at det også er stengt hele julen og påsken fra før. Og det er ikke andre barnehager her😬

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nja, det hjelper ikke så veldig, for det er kommunen som vil stenge hele juli, i tillegg til at det også er stengt hele julen og påsken fra før. Og det er ikke andre barnehager her😬

Det er jo helt vanlig 

Anonymkode: 26109...5ed

• Liker 7
Skrevet

Hva mener du med hele påsken og hele julen?

Anonymkode: 610de...aed

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva mener du med hele påsken og hele julen?

Hele romjulen. De røde dagene er jo selvsagt, men de vanlige arbeidsdagene er det også stengt. Jeg jobber i helsevesenet og må jobbe både røde og svarte dager, og ferie er ikke gitt at man får. Heldigvis har mannen min mer fleksibel arbeidsgiver, men han kan ikke ta fri hele julen. Påsken er det stengt mellom palmesøndag og skjærtorsdag, altså to vanlige arbeidsdager for vanlig kommunalt ansatte.
Hvis man skal ta ferie i hele juli, hele julen, hele påsken samt fem planleggingsdager, så skorter det litt på mulighetene. Heldigvis har vi ikke skolebarn, for sfo er også foreslått stengt i skolens ferier.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hele romjulen. De røde dagene er jo selvsagt, men de vanlige arbeidsdagene er det også stengt. Jeg jobber i helsevesenet og må jobbe både røde og svarte dager, og ferie er ikke gitt at man får. Heldigvis har mannen min mer fleksibel arbeidsgiver, men han kan ikke ta fri hele julen. Påsken er det stengt mellom palmesøndag og skjærtorsdag, altså to vanlige arbeidsdager for vanlig kommunalt ansatte.
Hvis man skal ta ferie i hele juli, hele julen, hele påsken samt fem planleggingsdager, så skorter det litt på mulighetene. Heldigvis har vi ikke skolebarn, for sfo er også foreslått stengt i skolens ferier.

Ah, ja de røde dagene er jo sen selvfølge, de får man ikke gjort så mye med dessverre. Rart de ikke har åpent de vanlige dagene. I vår barnehage har vi åpent alle vanlige dager. Sommerferien også. Bare røde dager er stengt.

Skrevet

Her ville jeg forhørt meg med andre foreldre om hva de synes og da be om en endring. Men jeg skjønner veldig godt at de vil ha barnehagen stengt i påsken og romjula da det er mange som tar fri uansett. 

Men det er en fordel personalmessig å stenge i sommerferien, men dere kan kanskje sende forslag om 2-3 uker istedenfor en hel måned. Det må vel hjelpe?

Anonymkode: e3be1...4a8

Skrevet

Vi som jobber i barnehage vil gjerne ha litt fri også. Er vel helt vanlig at barnehagen er stengt deler av sommeren og til jul og påske.

Anonymkode: 1f9d9...df0

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Dere burde proteste, og kontakte lokalavis eller lignende.  Få med dere de andre foreldrene. Å stenge SFO i skoleferien er også helt hårreisende, hva er poenget med SFO, liksom? Om kommunen ikke vil at folk skal jobbe i juli, i påsken eller i romjula må de gi alle de kommunalt ansatte (inkludert din mann) fri. 

Anonymkode: 7a93b...c1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi som jobber i barnehage vil gjerne ha litt fri også. Er vel helt vanlig at barnehagen er stengt deler av sommeren og til jul og påske.

Ganske mange barnehager som ikke stenger. Dere vil ha fri ja, men alle foreldre kan jo ikke nødvendigvis ta seg fri når barnehagen er så mye stengt. Barnehagen er også barnepass for de som er i arbeid, ikke bare et pedagogisk tilbud. Her er barnehagen åpen alle virkedager, men de slår sammen to barnehager 3 uker i juli. 

Anonymkode: 3690d...081

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ganske vanlig.

Anonymkode: 1b716...973

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det du beskriver er helt normalt. Men da slipper du kanskje kravet om en ekstra uke fri i løpet av året?

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det du beskriver er helt normalt. Men da slipper du kanskje kravet om en ekstra uke fri i løpet av året?

Nei, vi må jo melde inn ferien, men gjør jo det når barnehagen uansett er stengt. Jeg har nok vært bortskjemt med andre kommunale barnehager, som har åpningstider kompatible med fulle jobber😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vi som jobber andre steder, må bytte på å ha fri i romjul og påske, og alle kan ikke ta sommerferie samtidig. Vi får avviklet all ferie likevel.

Anonymkode: ae703...b9e

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, vi må jo melde inn ferien, men gjør jo det når barnehagen uansett er stengt. Jeg har nok vært bortskjemt med andre kommunale barnehager, som har åpningstider kompatible med fulle jobber😅

Ja, da slipper dere den ekstra uken vi må ha 3 (eller mer ) i juli og en en ekstra i løpet av året 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har full jobb og vi har fast fri akkurat de samme ukene som bhg er stengt. (Juli, jul og påske) så for flere av oss passer det

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.11.2023 den 21.52):

Jeg jobber i barnehage med åpent alle dager utenom de røde selvfølgelig. Vi har i alle år klart å avvikle de 5 ukene med ferie likevel. Det går fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...