Gå til innhold

Å passe hund med seperasjonsangst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har passet en hund innimellom det siste året som har store problemer med å være hjemme alene. Seperasjonsangst kaller vi det. Når den er alene blir den stresset, går frem og tilbake, klorer på dører, hopper opp i vinduet, står å bjeffer konstant og uler. Blir veldig varm og overopphetet. Den har det ikke bra. Den er 3 år og kastrert. Den går i hundebarnehage noen ganger pr uke noe som fungerer godt. 

Når hunden er hos meg og vi(jeg har 2 barn også) er hjemme så er den lett oppfaren og begynner fort å bjeffe/moffe da den reagerer på lyder utenfra. Den klorer på dører og vil stadig ut for å sjekke hva som skjer der o.l. Jeg bor i blokk så det blir jo ofte lyder men jeg slipper den ikke ut annet enn når det er sommer og været tillater det at dørene til balkonger/veranda kan stå åpen. Ellers så må jeg bort til hunden og henviser den da til plassen sin når den begynner med bjeffingen sin. "Plassen sin". Om den ikke hører så tar jeg tak i den og følger den til plassen sin mens jeg sier "plassen sin" "bli". Jeg er konsekvent på dette. Hunden blir ignorert frem til den er rolig om det er besøk, jeg henviser den da til "plassen sin". Også får jeg de som er på besøk til å hilse på den når den ligger rolig på plassen etter en stund evt så går jeg bort til den selv for å klappe og kose og gi den noe oppmerksomhet. Jeg har ofte på radio og er ellers en rolig person så hunden er oftest rolig med meg. Den kommer ofte bort å klorer på meg for å få oppmerksomhet men passer det ikke så henviser jeg den til "plassen sin". Den får gå 3 turer pr dag, får litt kos og oppmerksomhet men absolutt ikke like mye som det den er vant til fra eierene, kun måltid 1 gang pr dag som er på ettermiddagen noe den også får av eierne men den får nesten aldri godbiter av meg men får mye av dette fra eierne. 

Virker ikke som eierne klarer å jobbe med å lære hunden å være alene hjemme. De har prøvd flere ganger med hundeinstruktør til hjelp mm ang å få bukt på masingen og seperasjonsangsten. De er rett og slett for lite konsekvente sånn jeg kjenner de. Flotte og omsorgsfulle folk men absolutt ikke konsekvente og tydelig nok med hunden sin.

Nå er det jo sånn at hjemme hos meg så MÅ denne hunden være hjemme alene 1 til 3 timer innimellom. Dette fordi jeg må på butikken, i møter som tar 1 time o.l og da har jeg ikke mulighet til å ta med hunden. Jeg setter ikke i fra meg denne hunden alene utenfor butikken o.l, det er uaktuelt! Jeg har hunden hjemme mens jeg er på butikken og kommer hjem etter ca 20 min borte og da står den å bjeffer og er stresset osv. Ikke så moro å ha en sånn hund på besøk egentlig, det hemmer ens frihet til å gjøre vanlig ting i hverdagen veldig liksom. Jeg har hatt hund før og aldri hatt denne problematikken, synes dette er et latterlig opplegg som jeg ikke finner meg i. 

Vil det være mulig å trene hunden opp til å være lengre perioder hjemme alene? Ca 5-7 timer tenker jeg da. Evt hvordan skal jeg begynne med dette? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hunden skal ha sjanse til å klare å være alene så kan den ikke være alene lenger enn den klarer. 

Dvs at hvis hunden en eneste gang er hjemme så lenge at den begynner å stresse/bli urolig/bjeffe så har den fått bekreftet at det er skummelt å være alene og man raser tilbake til start med treningen.

For å få det til så må man trene ofte, men med så bittebittesmå skritt at hunden aldri rekker å bli urolig. For noen kan det være nok at man går mot ytterdøren og strekker hånden mot dørklinka.

Man starter altså omtrent der hunden såvidt reagerer, enten det er å strekke hånden mot dørklinka, åpne ytterdøren eller gå utenfor. Så må man gjøre det 10-12 ganger om dagen til hunden slutter å reagere. Så et mikrosteg videre til hunden slutter å reagere osv. 

Og aldri la den være hjemme alene lenger enn den klarer mens man trener på det, da kommer man ingen vei.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Tabris skrev (1 time siden):

Hvis hunden skal ha sjanse til å klare å være alene så kan den ikke være alene lenger enn den klarer. 

Dvs at hvis hunden en eneste gang er hjemme så lenge at den begynner å stresse/bli urolig/bjeffe så har den fått bekreftet at det er skummelt å være alene og man raser tilbake til start med treningen.

For å få det til så må man trene ofte, men med så bittebittesmå skritt at hunden aldri rekker å bli urolig. For noen kan det være nok at man går mot ytterdøren og strekker hånden mot dørklinka.

Man starter altså omtrent der hunden såvidt reagerer, enten det er å strekke hånden mot dørklinka, åpne ytterdøren eller gå utenfor. Så må man gjøre det 10-12 ganger om dagen til hunden slutter å reagere. Så et mikrosteg videre til hunden slutter å reagere osv. 

Og aldri la den være hjemme alene lenger enn den klarer mens man trener på det, da kommer man ingen vei.

Takk for svar👍

• Liker 1
Skrevet

Når du passer en hund for andre så er det faktisk best at den er i eierens hus. Blir den alene i et nytt hus blir den utrygg. Det er min erfaring.

Anonymkode: 0faab...47b

• Liker 1
Skrevet

Det virker som du tar gode steg for å håndtere separasjonsangsten til hunden når den er hos deg. Å være konsekvent med å henvise den til "plassen sin" og ignorere den når den er oppfarende, kan være nyttig for å lære den å være rolig. Det er også flott at du tar hunden til hundebarnehage noen ganger i uken, da det gir den mulighet til sosialisering og aktivitet. Hvis separasjonsangsten fortsetter å være et problem, kan det være lurt å konsultere en hundetrener eller veterinær for ytterligere råd og veiledning.

Anonymkode: 0e3b6...dc3

Skrevet

Angående bjeffing på lyder utenfor: forsøk motbetinging. 

Motbetinging handler om å endre assosiasjoner og forventninger.

Når hunden reagerer på en trigger (lyd), si "yes" (vær kjapp) og gi den en godbit (ha noen i lomma så du kan kaste en på gulvet i motsatt retning av døra) også følg gjerne opp med en annen, liten aktivitet før du guider den tilbake til plassen sin for å unngå at den går rett tilbake til å bjeffe/fokusere på lyden.

Etterhvert vil hunden høre en trigger og, istedenfor å bjeffe/skrape på døren, så vil han se/komme til deg for godbit. Da kan du begynne å belønne (si yes) i det øyeblikket han ser på deg istedenfor det øyeblikket han reagerer på en lyd.

Nå belønner du at han kommer til deg når han hører en trigger. Hans assosiasjoner til triggerlydene og hans forventninger knyttet til lydene, er endret.

Dette er en fin måte å minske varsling til 1-2 bjeff eller eliminere det fullstendig. Det høres litt rart ut å belønne varsling, men poenget er å guide han til å begynne å se på deg når han hører triggerlydene så du endelig kan belønne ham for å snu seg vekk fra triggerlydene (og mot deg). Da slipper du at han skraper på dører og at du må gå bort og leie han vekk. 

Anonymkode: de7ae...d06

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...