Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker du om framtiden vår økonomisk sett?

Er du pessimist eller optimist?

Jeg tror vi går en meget tøff tid i vente....

Anonymkode: 205f8...fdc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker å forholde meg til fakta, ikke drømmetenkning. Så derfor ser jeg på fremtiden ved å forholde meg til hvordan de rikeste ønsker å formere den. De få som styrer skal kunne bestemme om vi har mat på bordet eller ikke ut i fra om man følger ordre. Fysiske penger er borte, alt kan kontrolleres digitalt av noen få som bestemmer over livene våre. Vi skal ikke eie noe selv, alt er basert på å leie, dette for at vi skal ha så lite rettigheter, egenråderett og innflytelse i samfunnet som mulig.

Dette er kanskje nytt for de som ikke følger så nøye med, men dette har vært kjent lenge. Det er skrevet bøker om dette også. 😉

Anonymkode: ef93b...807

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg sitter stille i båten og venter til stormen blåser over. 

Jeg har råd til alt av regninger selv om det er trangt. Lønna vil stige -boliglånet, som er min desidert største utgift, vil ikke stige. På sikt vil jeg få bedre råd. 

Så jeg lever etter evne, og venter på bedre tider. 

(Har god utdanning og trygg jobb i offentlig sektor).

Anonymkode: 0f5dc...ee1

• Liker 5
Skrevet

Tipper det blir enda trangere i 2024..

Anonymkode: 1ff27...af7

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg liker å forholde meg til fakta, ikke drømmetenkning. Så derfor ser jeg på fremtiden ved å forholde meg til hvordan de rikeste ønsker å formere den. De få som styrer skal kunne bestemme om vi har mat på bordet eller ikke ut i fra om man følger ordre. Fysiske penger er borte, alt kan kontrolleres digitalt av noen få som bestemmer over livene våre. Vi skal ikke eie noe selv, alt er basert på å leie, dette for at vi skal ha så lite rettigheter, egenråderett og innflytelse i samfunnet som mulig.

Dette er kanskje nytt for de som ikke følger så nøye med, men dette har vært kjent lenge. Det er skrevet bøker om dette også. 😉

Anonymkode: ef93b...807

Javel er det er skrevet bøker om det, du vet du høres ut som en konspirasjonsfreak.

Anonymkode: 301fc...5ea

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Tror den norske kronen vil fortsette å svekke seg. Noe som igjen vil gjøre at alt vi bruker penger på blir dyrere butikk/tjenester/ferie/osv. Samtidig som dette skjer så vil lønnen ikke øke tilsvarende. Så vi vil tape i kjøpekraft hvert år. Jepp ser pesimistisk på fremtiden, håper jeg tar feil. Men alt tyder på at det blir en del tøffe år fremover, hvor du stadig blir forbløffet over hvor dyrt ting har blitt og må velge bort mer og mer.

Anonymkode: 9ad7c...3df

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror den norske kronen vil fortsette å svekke seg. Noe som igjen vil gjøre at alt vi bruker penger på blir dyrere butikk/tjenester/ferie/osv. Samtidig som dette skjer så vil lønnen ikke øke tilsvarende. Så vi vil tape i kjøpekraft hvert år. Jepp ser pesimistisk på fremtiden, håper jeg tar feil. Men alt tyder på at det blir en del tøffe år fremover, hvor du stadig blir forbløffet over hvor dyrt ting har blitt og må velge bort mer og mer.

Anonymkode: 9ad7c...3df

Dette tenker jeg også. Tror glanstida er over. Spørsmålet er hvor lenge det vil vare før det evt snur. På en måte synes jeg det er bra at alle må roe litt ned på forbruket sitt. Synes vi har blitt så materialistiske og overfladiske. Men alt med måte. 

Men frykter at det blir veldig trangt fremover og at det vil være slik lenge. Synes virkelig synd på de unge voksne som skal prøve å få kjøpt seg bolig og slikt. Jeg er 40 og kan ikke huske jeg har kjent på slik usikkerhet før. 

Anonymkode: 1ff27...af7

Skrevet

Et Norge som har satset alt på skyhøy, ikke-bærekraftig innvandring, grisedyr symbolpolitikk uten effekt og massiv offentlig detaljregulering har selvsagt en lysende, økonomisk fremtid foran seg....

Her er det bare å spenne seg godt fast.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vår egen familie skal nok klare seg selv om trangt.

Derimot så ser jeg mørkt på fellesskapet. Det blir stadig mer klasseskille mellom fattige og rik i Norge. Flere og flere står i matkøer. Det blir ikke bedre i fremtiden siden det bare blir dyrere og dyrere.

For å løse problemet med dette  så må ytelsene fra det offentlige opp. De må heves over EU sin fattigdomsgrense, slik at det går Ann å leve av. I mens satsene på Aap, uføretrygd, overgangsstønad etc øker,må også lønningene i lavt lønn jobber øke.  Øke barnetrygden betraktelig ville også ha hjulpet mange.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ser lyst på det. Har dønn stabile, små og forutsigbare utgifter

Anonymkode: d07a7...d37

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Javel er det er skrevet bøker om det, du vet du høres ut som en konspirasjonsfreak.

Anonymkode: 301fc...5ea

Kjøp denne :D 

Great Reset.jpg

Skrevet (endret)

Strieskjorte  og havrelefse samfunn neste (Pessimist) 

Endret av Maskinfører
Skrevet
tussi84 skrev (4 timer siden):

Vår egen familie skal nok klare seg selv om trangt.

Derimot så ser jeg mørkt på fellesskapet. Det blir stadig mer klasseskille mellom fattige og rik i Norge. Flere og flere står i matkøer. Det blir ikke bedre i fremtiden siden det bare blir dyrere og dyrere.

For å løse problemet med dette  så må ytelsene fra det offentlige opp. De må heves over EU sin fattigdomsgrense, slik at det går Ann å leve av. I mens satsene på Aap, uføretrygd, overgangsstønad etc øker,må også lønningene i lavt lønn jobber øke.  Øke barnetrygden betraktelig ville også ha hjulpet mange.

Hvem skal ta regningen?

• Liker 1
Skrevet
Rucula skrev (12 minutter siden):

Hvem skal ta regningen?

Politikerne må gjøre noe. Staten må bruke mer av olje pengene. Slutte å sende så mye penger ut av landet evt.

Vi kan ikke fortsette slik i fremtiden. Det vil bare bli fler og fler fattige fremover om ingenting gjøres. Flere og flere som må hente mat hos hjelpeorganisasjoner, som allerede har sprengt kapasitet. 

Norge er snart kun et land for de rike. Prisene må evt ned i steden. Regulering av renter på bolig lån med maks prosent, rimeligere drivstoff og ikke minst rimeligere mat hadde hjulpet mange. Ta feks å halvhver momsen på matvarer/fjern den helt på noen varer.

• Liker 1
Skrevet
tussi84 skrev (38 minutter siden):

Politikerne må gjøre noe. Staten må bruke mer av olje pengene. Slutte å sende så mye penger ut av landet evt.

Vi kan ikke fortsette slik i fremtiden. Det vil bare bli fler og fler fattige fremover om ingenting gjøres. Flere og flere som må hente mat hos hjelpeorganisasjoner, som allerede har sprengt kapasitet. 

Norge er snart kun et land for de rike. Prisene må evt ned i steden. Regulering av renter på bolig lån med maks prosent, rimeligere drivstoff og ikke minst rimeligere mat hadde hjulpet mange. Ta feks å halvhver momsen på matvarer/fjern den helt på noen varer.

Hvis vi ser på overføringene ut av landet er det mye større overføringer ut fra Norge av investorer, privatpersoner, firmaer, osv enn det er investeringer som kommer inn fra utlandet. Med andre ord er vi nordmenn veldig flinke til å overføre alle våre formuer ut av landet...

Dette er når du ikke tar med oljen altså. Det er bare det faktum at Norge er veldig lite interessant for internasjonal kapital, dessverre. Og vi selv overfører ut penger som det griner.

Anonymkode: 73350...698

• Liker 2
Skrevet
tussi84 skrev (6 timer siden):

Mer bruk av oljepenger vil føre til enda høyere inflasjon. Da vil ting bli enda dyrere

Og husk, Norge er ikke et land for de rikeste.... de rikeste stikker av til Sveits fordi vi skatter dem for hardt.

• Liker 1
Skrevet
Maskinfører skrev (6 timer siden):

Strieskjorte  og havrelefse samfunn neste (Pessimist) 

Hvordan tror du alle som har lagt seg til et høyt forbruk og dyre vaner vil takle dette? Det har bare gått opp-opp-opp i ca 20 år nå.

Jeg er i midte av 40-årene og har sett utviklingen på nært hold. Har alltid vært nøktern sel (vokste opp i familie med kronisk dårlig råd) men mange rundt meg har gått fra å være fornøyde med lite til å bli ganske materialistiske vil jeg si. 

Skrevet
Maskinfører skrev (6 timer siden):

Kjøp denne :D 

Great Reset.jpg

Akkurat. Den boka er gjennomsyret av ville spekulasjoner og konspirasjonsteorier og den har nok uten tvil bidratt til at mange oppegående mennesker har mistet bakkekontakten totalt og kjørt seg fullstendig fast i konspigrøfta. Det er trist, for den grøfta er dyp og vanskelig å komme seg ut av igjen. Samfunnet mister gode folk som blir sittende fast i den grøfta med hodet fullt av vrangforestillinger og feilinformasjon.

https://www.visionofhumanity.org/the-spread-of-the-great-reset-conspiracy-in-the-netherlands/

• Nyttig 1
Skrevet
tussi84 skrev (6 timer siden):

Samfunnsøkonomi og et lands økonomi er skjør og kun små endringer kan få økonomien ut av balanse.

Å bruke mer oljepenger høres fristende ut fordi det kan gi folk bedre økonomi. Det samme med begrensning av renter og reduksjoner i skatter og avgifter. Problemet er at når folk for bedre økonomi, vil prisene på varer og tjenester tilpasse seg dette ved at prisene øker. Det er dette som har skjedd de siste årene, at vi har hatt en farlig stor prisstigning på det aller meste, og det forsøker nå Norges Bank å bremse på ved å øke lånerentene slik at folk og bedrifter får dårligere råd. Når vi har dårligere råd må vi tenke oss mer om før vi kjøper ting. Det fører til at vi blir mer prisbevisste og det bli vanskeligere for tilbydere av varer og tjenester å sette opp prisene sine, og prisveksten/inflasjonen bremses. Det er altså nødvendig at folk har det litt trangt for å hindre at landets økonomiske systemer skal bryte sammen. Dessverre rammer det noen hardere enn andre, men det er vanskelig å se noen vei utenom det.

Den mest effektive måten å redusere fattigdommen på uten at det påvirker inflasjonen for mye, det er å flytte penger fra de som har nok og gi dem til de som har for lite. Det er dette vårt skattesystem i samarbeid med NAV bidrar til. Men disse velferdsordningene motarbeides av høyrepolitikken som helst vil at folk skal klare seg selv uten hjelp fra det offentlige. Slik politikk fungerer for mange, men ikke for alle. De som denne politikken fungerer for, kan gjøre det veldig godt og bli rike, men de som ikke klarer å henge med av ulike årsaker, ender opp i matkøer. Høyrepolitikk bidrar til å øke forskjellene på fattig og rik. Vi får flere som har mye penger, og flere som ikke en gang har nok til mat. USA har kjørt høyrepolitikk i veldig mange år med privatisering av helse og skole, og det meste annet, og se der hvordan fattige folk bor i caravanparker og andre nærmest slumliknende områder og ikke har råd til helseforsikringer og utdanning, mens de mer velstående kan gå på de dyreste og beste universitetene og få topp anerkjent utdanning som videre gir godt betalte jobber.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva tenker du om framtiden vår økonomisk sett?

Er du pessimist eller optimist?

Jeg tror vi går en meget tøff tid i vente....

Kommer litt an på hvor langt fram..Krona vår vil sannsynligvis styrke seg de nærmeste par årene og inflasjonen gå ned..Noe som gir pusterom for norges bank til å senke renta.

Litt lenger fram derimot..sånn rundt 2028 kommer oljeprisen til å gå under break/ even for oljeindustrien vår så vi kommer til å måtte klare oss uten oljeinntekter fra da.

Blir spennende å se hvor verdens største offentlige sektor skal hente penger fra etter den tid..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...