Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en mann på 49 år som jobber som forskaler og kroppen/viljen begynner å slite. Derfor vurderer jeg å gå over på uføretrygd. Jeg tjener ca 700 000  i året og har ingen gjeld og ca 15 millioner i formue. De siste årene har aldri tjent mindre enn det i året de siste 10 år.

Litt info som sikkert blir spurt om:
Formuen min er i aksjer (ikke sånne som kan selges på oslo børs) som er kontrollert av min bror og min far. Jeg har ingen påvirkning på de aksjene og det kommer heller ikke utbytte til å dekke formueskatt. Sikkert for å straffe meg fordi jeg flyttet fra Bergen 🙂 Og de tjener mer en meg og har ingen problemer med å betale sin formueskatt. 

Når jeg sier gå over på uføretrygd er det fordi jeg har en nakkeskade som gjør at jeg sliter med migrene, men jeg har presset meg og gått i jobb. 
Alt er dokumentert i min journal. Men nå gidder jeg ikke mer. Jeg har fått mindre og mindre utbetalt de siste årene pga formueskatten som øker og øker (verdsettingsrabatter blir tatt bort) Formue my ass, jeg har en bufferkonto på 30 tusen. Thats it 🙂

Jeg har utbetalt ca 31 200 kr pr mnd og kan klare meg med mindre enn det. Selv om jeg bruker opp alt nå. 

Hvor mye vil jeg få i uføretrygd? Står jeg fritt til å reise hvor jeg vil når jeg er ufør? 

På forhånd takk 

Anonymkode: bb077...e4b

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må først bli sykmeldt og deretter over på AAP for avklaring. Hva du vil få og hvor du vil reise kan du se på om nav vurderer deg arbeidsufør. 

Anonymkode: bc062...073

• Liker 11
Skrevet

Man går ikke bare over på uføretrygd. Selv om plagene du har er dokumentert i din journal, er det ikke gitt at nav synes det er tilstrekkelig.

Hvor mye du vil kunne få utbetalt tror jeg du kan finne ut av på nav.no (de har vel en kalkulator for det).

Anonymkode: d2de1...241

• Liker 10
Skrevet

Man går ikke bare over på uføretrygd. Det koster enormt mye for staten. Ville kjørt på med trening og eventuelt omskolering. 

Anonymkode: bbb77...d17

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man går ikke bare over på uføretrygd. Det koster enormt mye for staten. Ville kjørt på med trening og eventuelt omskolering. 

Anonymkode: bbb77...d17

Nav vil nok foreslå omskolering i dette tilfellet uansett. Vedkommende må jo være sykmeldt i ett år før AAP er aktuelt og nav ser fort om dette er reell arbeidsuførhet eller ikke. 

• Liker 4
Skrevet

Innlegget er bare for å provosere, og sette uføretrygdede i dårlig lys. 

Alle vet at man ikke kan bare å gå over til uføretrygd. Det er en lang prosess. 

Anonymkode: 01891...aac

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Man kan reise hvor man vil så lenge man vil på uføretrygd ja. Men som andre sier er det en lang prosess, man må først på sykepenger og så AAP og masse arbeidsutprøving. Og det er 66 prosent av tidligere inntekt, så du kan jo regne på det. Man kan også ha så mye formue man vil på uføretrygd, så aksjene dine og bufferen har ikke noe å si.

Endret av Fountaine
Skrevet

Brukte 7 år før det var aktuelt med ufør, da satte legen foten ned og sa dette går ikke, Nav var enig. Nav vil nok sende deg ut på ny utredning hos lege/spesialist hvis saken er gammel.  i tillegg vil de nok la deg prøve andre ting, man det komme jo an på hvilke skade en har samt uttalelse fra legen. Selv om viljen til og ikke vil jobbe er der så er det ikke nok for ufør. Trolling er ikke ok. 

Anonymkode: b08d5...c7c

• Liker 4
Skrevet

Du kan ikke velge uføretrygd. Du må sykemeldes og gjennom arbeidsutprøving for å vurdere din restarbeidsevne. Selv om du ikke kan jobbe som forskaler kan du kanskje gjøre noe annet. 

Anonymkode: f1029...1ca

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg er en mann på 49 år som jobber som forskaler og kroppen/viljen begynner å slite. Derfor vurderer jeg å gå over på uføretrygd. Jeg tjener ca 700 000  i året og har ingen gjeld og ca 15 millioner i formue. De siste årene har aldri tjent mindre enn det i året de siste 10 år.

Litt info som sikkert blir spurt om:
Formuen min er i aksjer (ikke sånne som kan selges på oslo børs) som er kontrollert av min bror og min far. Jeg har ingen påvirkning på de aksjene og det kommer heller ikke utbytte til å dekke formueskatt. Sikkert for å straffe meg fordi jeg flyttet fra Bergen 🙂 Og de tjener mer en meg og har ingen problemer med å betale sin formueskatt. 

Når jeg sier gå over på uføretrygd er det fordi jeg har en nakkeskade som gjør at jeg sliter med migrene, men jeg har presset meg og gått i jobb. 
Alt er dokumentert i min journal. Men nå gidder jeg ikke mer. Jeg har fått mindre og mindre utbetalt de siste årene pga formueskatten som øker og øker (verdsettingsrabatter blir tatt bort) Formue my ass, jeg har en bufferkonto på 30 tusen. Thats it 🙂

Jeg har utbetalt ca 31 200 kr pr mnd og kan klare meg med mindre enn det. Selv om jeg bruker opp alt nå. 

Hvor mye vil jeg få i uføretrygd? Står jeg fritt til å reise hvor jeg vil når jeg er ufør? 

På forhånd takk 

Uføretrygd er ikke noe man vurderer eller for mange noe en kan velge. Det er siste skanse når alt annet av arbeidsaktivitet er prøvd og funnet umulig. 

Ja du står fritt til å reise hvor du vil. 

• Liker 1
Skrevet

Mest sannsynligvis vil du få 66% prosent av inntekten du har nå etter hva jeg har lest 

Skrevet

Aksjer og annen formue har ingen innvirkning på hvor høy uføretrygd man får, det er kun den pensjonsgivende inntekten i årene før man ble sykemeldt som teller.

Og nei, du kan ikke velge uføretrygd.

Begynn med å gå til lege og få sykemelding. Etter 12 mnd som sykemeldt, kan du søke AAP. Etter x antall år på AAP (noen går i 6-8-10 år) og et utall forsøk på omskolering, behandling og andre typer jobber,  kan du kanskje få lov til å sende inn en søknad om uføretrygd.

Anonymkode: 1de85...00d

Skrevet

vittig du, skjønner at det er helg.

Det er en lang prosess. Først sykemeldt så over på AAP HVIS du får godkjent at du er mer enn 50% arbeidsufør. Så begynner den lange runddansen med arbeidsutprøving , testing i andre yker evt omskolering.  

Ufør er ikke noe du kan velge. 

Anonymkode: 9e7b5...2c6

• Liker 4
Skrevet

Tar i gjennomsnitt 7-8år å bli ufør.. så om det er målet for du begynne nå om du skal rekke det før du blir pensjonist 😉🙄

Anonymkode: f736e...528

Skrevet

31000 utbetalt med 700000 årsinntekt? Ok, da går du til NAV trygd og sier der hva du skrev her også burde du få et vedtak innen et-par uker. Lykke til!

Anonymkode: 5797a...9e3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Man går ikke bare over på uføretrygd. Selv om plagene du har er dokumentert i din journal, er det ikke gitt at nav synes det er tilstrekkelig.

Hvor mye du vil kunne få utbetalt tror jeg du kan finne ut av på nav.no (de har vel en kalkulator for det).

Anonymkode: d2de1...241

Jo da i Norge så, men til spørsmålet TS maks ufør er 460 833 minus skatt

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

31000 utbetalt med 700000 årsinntekt? Ok, da går du til NAV trygd og sier der hva du skrev her også burde du få et vedtak innen et-par uker. Lykke til!

Anonymkode: 5797a...9e3

Oi arroganse kombinert med uvitenhet er alltid en bra kombinasjon 🙂Du kan gå inn på skattetaten selv så ser du hva du kommer til. Jeg har ikke gjeld og betaler ca 12 500 pr mnd i formueskatt. Da blir det slik. 

Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (53 minutter siden):

Jo da i Norge så, men til spørsmålet TS maks ufør er 460 833 minus skatt

Ok i følge skattetaten skal jeg da betale kr 238 939 i skatt

460 833 - 238 939 = 221 894 totalt etter skatt 

Det blir da utbetalt kr 18 491 pr mnd.  Jeg får da 12 709 kr mindre pr mnd. 🥲

Så ingen som er ufør har mer enn 460 833 minus skatt, det er ikke mye penger. 

Men det gir utbetalt 354 894 pr år eller 29 574 kr pr mnd utbetalt.

Det betyr i praksis at jeg som står ute og binder på jern i snøkav og helvete og tjener 700 000 pr år 
har utbetalt 1625 kr mer enn en uføretrygdet pr mnd ... 

Det er veldig lite motiverende. Jeg kjører jo til jobb også så har i realiteten mindre. 😆

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det betyr i praksis at jeg som står ute og binder på jern i snøkav og helvete og tjener 700 000 pr år 

Det er veldig lite motiverende. Jeg kjører jo til jobb også så har i realiteten mindre. 😆

De aller fleste uføretrygdede har ikke makstrygd. Gjennomsnittet er vel rett over minstetrygd som er 270 000/294 000kr brutto i året. Ikke noe å være misunnelig på 🙄

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

461 000.- og null i formue gir 106 000,- i skatt og ca 30k utbetalt i mnd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...