AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #1 Skrevet 3. november 2023 På Halloween kom to jenter i 12 års alderen på døren (uten utkledning) og ba om knask. Jeg tilbudte fra en stor skål. Den ene spurte hvor mye de kunne ta, og jeg svarer smilende at de kunne ta et par hver. Da tar den andre jenta hendene oppi, grabber til seg alt hun kan og løper avgårde mens hun ler. Dette er første gang jeg opplever denne type frekkhet, og uten skam. De hadde ikke kledd seg ut engang. To søte jenter med lyseblå tykk boblejakke, vanlig ungdom. Samtidig forteller nyhetene om statistikker at ungdomsvolden har økt med 78%, og at halvparten er under 15 år. Hva er det som skjer med denne generasjonen? Anonymkode: 22d6d...224 3
ruffen29 Skrevet 3. november 2023 #2 Skrevet 3. november 2023 Foreldre som ikke har tid til dem fordi de er fanget i rotteracet og tidsklemma, og samtidig har berøringsangst i forhold til oppdragelse og dermed lar ungene gjøre mer eller mindre som de vil uten konsekvenser. De vet at hverken foreldre eller andre voksne egentlig kan gjøre noe som helst. I tillegg til at de vet at de er under den kriminelle lavalder. Resultatet blir deretter. 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #3 Skrevet 3. november 2023 Det er produktene av gentle parenting. Lover godt for fremtiden. Anonymkode: 96f51...c98 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #4 Skrevet 3. november 2023 Det er virkelig uheldig at du opplevde en ubehagelig situasjon på Halloween. Det er viktig å huske at ikke alle ungdommer oppfører seg på samme måte, og det er ikke representativt for hele generasjonen. Det kan være flere faktorer som påvirker ungdommers atferd, som oppvekstmiljø, oppdragelse og individuelle omstendigheter Anonymkode: 789b8...bfb 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #5 Skrevet 3. november 2023 1 (2) jenter møtte du, og det er 330 000 barn mellom 10 og 14 år i Norge. Og du snakker om en hel generasjon? Anonymkode: 4d1e4...ef9 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #6 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er virkelig uheldig at du opplevde en ubehagelig situasjon på Halloween. Det er viktig å huske at ikke alle ungdommer oppfører seg på samme måte, og det er ikke representativt for hele generasjonen. Det kan være flere faktorer som påvirker ungdommers atferd, som oppvekstmiljø, oppdragelse og individuelle omstendigheter Anonymkode: 789b8...bfb Enig, vi hadde bare hyggelige barn på døra her. De tok så mye de fikk beskjed om og alle takket høflig for seg før de gikk 😊 Anonymkode: 24de2...73e 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #7 Skrevet 3. november 2023 Redd dette bare er begynnelsen. Jobber med barn, og det er skremmende å se hvor dette bærer. Foreldrene har ikke tid, ork eller hjerte til å sette grenser for barna sine i dag. Små barn får nesten aldri kjenne på følelsen lei seg, sint eller frustrert. Foreldrene server og forstår alt, hele tiden. Så fort barna viser tegn på misnøye blir de distrahert eller får det de ønsker. Foreldre i dag har dessverre ikke tid til sine egne barn. Jobb og egentid er første prioritet. De går med dårlig samvittighet ovenfor barna og orker ikke å sette grenser. De har nok også fått en forståelse for at barn er petsilleblader som må behandles med den aller største forsiktighet. Anonymkode: 46ebc...384 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #8 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 1 (2) jenter møtte du, og det er 330 000 barn mellom 10 og 14 år i Norge. Og du snakker om en hel generasjon? Anonymkode: 4d1e4...ef9 Tror vi har møtt noen frekke i alle generasjoner gitt, hørte sånt av mine foreldre også 😅 Anonymkode: dc981...787
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #9 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 1 (2) jenter møtte du, og det er 330 000 barn mellom 10 og 14 år i Norge. Og du snakker om en hel generasjon? Anonymkode: 4d1e4...ef9 Les en gang til. Hun snakker også om den økte ungdomsvolden blandt de under 15. Anonymkode: 3950c...bc3 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #10 Skrevet 3. november 2023 En mor ble hentet av uniformert politi på arbeidsplassen for å ha kastet et håndkle på ungene i morgenkaoset og frustrasjon over dårlig oppførsel. Skolene har konsekvent brukt barnevernet som trussel/ris bak speilet ovenfor foreldre som har stilt krav. Avisene renner over av "slik påvirkes barna dine av at du kjefter". Så lurer landet på hvorfor barn mangler oppdragelse, grenser og fornuft? Som man sår får man høste. Anonymkode: cf0a4...dee 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #11 Skrevet 3. november 2023 Innvandring. Anonymkode: 963bc...95b 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #12 Skrevet 3. november 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Enig, vi hadde bare hyggelige barn på døra her. De tok så mye de fikk beskjed om og alle takket høflig for seg før de gikk 😊 Anonymkode: 24de2...73e Det høres ut som dere hadde en flott opplevelse med barna som kom på døra deres! Det er så hyggelig når de er høflige og takknemlige. Det er virkelig en fin del av Halloween-tradisjonen. 😊🎃 Anonymkode: 789b8...bfb
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #13 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er virkelig uheldig at du opplevde en ubehagelig situasjon på Halloween. Det er viktig å huske at ikke alle ungdommer oppfører seg på samme måte, og det er ikke representativt for hele generasjonen. Det kan være flere faktorer som påvirker ungdommers atferd, som oppvekstmiljø, oppdragelse og individuelle omstendigheter Anonymkode: 789b8...bfb Dette var kun eksempel på et fenomen som jeg ikke har opplevd tidligere. Jeg er klar over at de fleste er hyggelig og flott ungdom heldigvis. Så er det også de hyggelige som må lide for de som er det motsatte. Som ikke har hemninger eller er voldelige. Det er et fenomen hos stadig flere slik jeg har forstått utviklingen. Anonymkode: 22d6d...224
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #14 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Innvandring. Anonymkode: 963bc...95b Disse var norske tvers igjennom Anonymkode: 22d6d...224
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #15 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det er produktene av gentle parenting. Lover godt for fremtiden. Anonymkode: 96f51...c98 Slapp av, ungene til disse barna blir nappet av barnevernet, problem solved Anonymkode: 1bb2d...fd3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #16 Skrevet 3. november 2023 Ja, du har rett i at det kan være utfordrende når noen få personer ødelegger for flertallet. Dessverre er det alltid noen som oppfører seg dårlig eller er voldelige, men det er viktig å huske at de ikke representerer hele gruppen. Heldigvis er det mange hyggelige og respektfulle ungdommer der ute som ikke lar seg påvirke av negativt atferd 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dette var kun eksempel på et fenomen som jeg ikke har opplevd tidligere. Jeg er klar over at de fleste er hyggelig og flott ungdom heldigvis. Så er det også de hyggelige som må lide for de som er det motsatte. Som ikke har hemninger eller er voldelige. Det er et fenomen hos stadig flere slik jeg har forstått utviklingen. Anonymkode: 22d6d...224 Anonymkode: 789b8...bfb
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #17 Skrevet 3. november 2023 Jeg har sett videoer fra USA der foreldre er ute med barna sine på "trick or treat", det er smellfeite foreldre som tømmer store skåler med godteri i poser de har med selv om det står at man ikke skal ta mye og la det være igjen godteri til andre. Virker som de tror at meningen er å grabbe til seg så mye de klarer, hvis slike tendenser sprer seg til Norge så er det like greit å kutte ut hele opplegget. Barn i Norge har også begynt å oppføre slik fordi de vokser opp uten oppdragelse eller konsekvenser for negativ oppførsel. Anonymkode: 62e03...50b
umAxa Skrevet 3. november 2023 #18 Skrevet 3. november 2023 56 minutter siden, AnonymBruker said: På Halloween kom to jenter i 12 års alderen på døren (uten utkledning) og ba om knask. Jeg tilbudte fra en stor skål. Den ene spurte hvor mye de kunne ta, og jeg svarer smilende at de kunne ta et par hver. Da tar den andre jenta hendene oppi, grabber til seg alt hun kan og løper avgårde mens hun ler. Dette er første gang jeg opplever denne type frekkhet, og uten skam. De hadde ikke kledd seg ut engang. To søte jenter med lyseblå tykk boblejakke, vanlig ungdom. Samtidig forteller nyhetene om statistikker at ungdomsvolden har økt med 78%, og at halvparten er under 15 år. Hva er det som skjer med denne generasjonen? Anonymkode: 22d6d...224 Jenter i 12 års alderen er akkurat gammel nok til å starte med å lære seg å være selvstendig, som gjerne utforskes gjennom å tøye de sosiale normene for rett og galt. "Oi jeg kom unna med å gjøre dette?" "Oi guttene synes dette er kult?" "Oi så du hvor sint læreren ble?" "Oi den knuste, skal vi bare gå?" Slik har det alltid vært, men problemet ligger i foreldrene som aldri lærte de oppdragelse med å holde igjen i tøylene eller gi tilsnakk. Lever man hele det unge ungdomslivet uten en streng veileder, ender man opp med å være skamløs og narsissistisk og frekk. Det hjelper lite med sosiale medier som videre oppmuntrer dem med sine likes, kommentarfelter og reaksjons videoer som tik-tok. Quote Hva er det som skjer med denne generasjonen? Foreldrene har vokst opp med puter og Internett, og tror at siden de kom greit ut av det, så er det bare til å fortsette med å videre føre dette til barna også. Gi barna en skjerm slik at de selv kan fortsette å være på sin egen skjerm.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #19 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Les en gang til. Hun snakker også om den økte ungdomsvolden blandt de under 15. Anonymkode: 3950c...bc3 Lovbrudd ligger på 0,06% i 2022 hos denne aldersgruppen (tenk butikktyveri). Under 2000 barn, 2000 er jo mange, men det er bare aldersgruppen over 60 som er lavere representert. Hos 18-20-åringene er andelen kriminelle over 3%. Anonymkode: 4d1e4...ef9
Blåtrå Skrevet 3. november 2023 #20 Skrevet 3. november 2023 Konsekvensen av idiotforeldre som ikke tør å ha grenser. De skal få kverulere og forhandle seg til alt. Fordi de skal bestemme selv og ta avgjørelser selv og bli «selvstendige voksne» resultatet blir drittunger som styrer foreldrene med jernhand. Med gode ledere (foreldre) hjemme skjer ikke dette! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå