Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har akkurat sluttet på pillen :-) Så langt har jeg fått med meg at man kan ta eggløsningstest for å sjekke om man har eggløsning. Mitt spørsmål er når i menssyklusen gjør man det ? Eller pleier man å ta flere tester i løpet av en menssyklus ? Takknemlig for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sikkert flere måtger å sjekke dette på, men da vi slet med å få barn for en del år tilbake gikk jeg til legen ca. annen hver dag for å ta blodprøve. Slik fant han ut nøyaktig på hvilke dager jeg var mest fruktbar.

Det skal da nevnes at vi hadde slitt i en del år med å få det til altså. :)

Men regelen er vel at man har eggløsning ca. midt i menstruasjonssyklusen, men dette husker jeg ærlig talt ikke helt.

Gjest Zalomine
Skrevet

EL finner sted omtrent 2 uker før neste mens, men dette varierer litt fra kvinne til kvinne. Man kan ta eggløsningstester som man får kjøpt på apoteket (funker på et vis på samme måte som gravi-tester, du tisser på en pinne...) Og disse tar man da i de dagene sånn ca man venter EL... Det er flere i pakken.. men helt hvordan dette funker vet jeg ikke, jeg går fortsatt på p-piller...

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Holder på med prøving og testing selv. Kjøp en pakke med tester (som forresten er altfor dyrt!!) så finner du bruksanvisningen inni pakken. Du må regne ut et snitt av dine siste sykluser, bruk den korteste så står det i en tabell inni pakken hvor mange dager du skal regne før du tar den første testen. Deretter tester du hver dag til du får utslag på den hormonøkningen du skal ha (husker ikke hva den heter).

Masse lykke til!!!

Skrevet

Eggløsningstester er ganske dyre, så hvorfor ikke prøve uten noen sykluser først? De fleste trenger ikke slike tester for å bli gravide. Dessuten kan det ta noen måneder før syklusen din er stabil etter å ha sluttet på pillen, så mitt råd er å vente litt før du begynner med tester. Lykke til!

Skrevet

Jeg er av den utålmodige sorten og etter en prøvemåned uten resultat gikk jeg til innkjøp av eggløsningstest. Siden syklusen min har variert veldig etter p-pilleslutt så måtte jeg kjøpe to pakker (tror det er 6 stk i hver pakke) før jeg til slutt fikk utslag. Iflg normal/gjennomsnittssyklus skal du ha eggløsning på dag 14, jeg hadde på dag 20. Uansett vi fant på denne måten når jeg hadde LH-topp, to uker senere testet jeg positivt på graviditetstesten :P

Konklusjonen er at du må gjerne gå til innkjøp av en pakke og for å se når i syklusen du har eggløsning, men du risikerer jo fortsatt at du ikke blir gravid (det er vel cirka bare 40% av de befruktede eggene som fester seg til livmorveggen). Lykke til og kos dere med prøvingen :wink:

Skrevet

Jag har nog inte förstått meningen med EL-tester... För min del så tror jag det är bortkastade pengar. Eller är det så att man ska undvika att ha sex när man inte har EL?

Skrevet

En skal selvfølgelig ikke unngå å ha sex når en ikke har EL, da ville livet blitt kjedelig! Poenget med en slik test er å finne ut nøyaktig når du kan bli gravid. Noen kjenner det på kroppen når de har EL, mens jeg rett og slett ikke ante noe som helst.

Gjest Cleopatra
Skrevet (endret)

....

Endret av Cleopatra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...