Gå til innhold

Hvordan serverer dere julematen? På spisebordet eller på kjøkenet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Personlig syns jeg det er stressende å hele tiden sende fat med mat rundt bordet og ikke har jeg plass på spisebordet til alle fatene ol heller. Tenker å sette frem julemiddagen på kjøkkenet hvor gjestene heter sin egen mat. Hva pleier dere å gjøre?

Anonymkode: 58ac0...fa6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en skjenk i spisestuen som jeg setter fatene på.

Jeg som vertinne sitter nærmest denne skjenken, og  henter fat derfra når gjestene ønsker påfyll 

Anonymkode: 5180d...a89

• Nyttig 1
Skrevet

Fatservering den ene middagen i året. Mye oppvask og mye stress men det må til. 

Anonymkode: 04b22...c21

• Liker 4
Skrevet

Kommer litt an på hvor mange vi er. Ved fulltallig bord står maten som regel på kjøkkenet som kan hentes. 

Skrevet

Serverer det i fat som står på kjøkkenet/kjøkkenøya. Maten spiser vi på spisebordet. 

Blir så trangt på spisebordet med pynt og tallerkener. Stress å sende alt. Syns det greiere med en slags buffet 

Anonymkode: 278ca...c24

Skrevet

Vi legger opp maten på tallerkener, og serverer hver enkelt ved bordet.  Jeg legger opp, og mannen serverer.  Saus settes på spisebordet.  Er vi mange setter vi saus flere steder slik at det er lett tilgjengelig (men pass på at den ikke blir kald).  

Har åpen kjøkkenløsning med spisebordet nært.  Jeg synes det er minst stressende at gjestene setter seg, og at det er mannen og jeg som sørger for serveringen.  

Skrevet

Har åpen kjøkken/stue løsning, og en kjøkkenøy som «skiller» av rommene. Setter frem maten på tallerken/skåler/servise der også forsyner man seg selv. Bordet blir fult nok av borddekkingen og pynt/talgelys og drikke.

Anonymkode: fc666...401

Skrevet

Vi setter serveringsfatene på bordet, alle forsyner seg og sender rundt. Vi er ikke så mange da, som regel 6 personer på julaften. Jeg tar en runde å fyller på fatene etterhvert som det minker. 

Anonymkode: e19a0...297

• Liker 2
Skrevet

Vi setter fatene på bordet og sender rundt. Etter at fatene er sendt rundt settes noe på serveringsbord. Vi fyller på fatene etter hvert og sender nye runder. 

Jeg synes det blir mest ro rundt bordet når gjestene sitter i ro.

Vi prioriterer mat i fine fat og boller framfor annen pynt på bordet.

Anonymkode: b8de6...c87

• Liker 6
Skrevet

Personlig pleier vi å servere julematen på spisebordet, men det er absolutt ikke en fast regel. Hvis du synes det er stressende å sende fat rundt bordet, kan det være en god idé å sette frem julemiddagen på kjøkkenet og la gjestene forsyne seg selv. Det vil gi en mer avslappet og uformell atmosfære. Det viktigste er at du finner en løsning som fungerer best for deg og gjestene dine. Ha en fantastisk julemiddag!

Anonymkode: 5e4ea...1f5

• Liker 2
Skrevet

Vi dekker på spisebordet og har fine arvede serveringsfat/-boller vi elsker å bruke. Synes det skal være litt stas på selve julaften og det er rett og slett ikke stas for meg å gå og forsyne seg på kjøkkenet. Ikke minst blir det fort en del trafikk når man er flere mennesker som med jevne mellomrom reiser seg for å gå og hente mer mat. Det er mye hyggeligere når alle sitter i ro rundt bordet. Men uansett hva jeg og andre måtte mene gjør jo dere akkurat som dere vil. :) 

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

I fjor forsynte vi oss på kjøkkenet. Alle var enige i at det var bedre enn å sende maten rundt, så vi kommer til å forsyne oss på kjøkkenet i år og :)

Anonymkode: 0cc96...685

Skrevet

Vi forsyner oss når vi sitter rundt spisebordet. Alternativet hadde vært at jeg la opp og det hadde vært tallerkenservering. Synes det blir for kaotisk at alle skal reise seg og gå fra bordet for å servere seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Her står maten på bordet :) 

Anonymkode: 6883c...734

Skrevet

Vi tar maten til bordet, synes det er koseligere og mindre stress og er  hyggeligere når en bare kan digge innpå i ro og mak og nyte maten og selskapet uten det reket til kjøkkenet eller andre plasser. Men folk er jo så forskjellige hva de liker og hva som skaper best stemning akkurat hos de😊

• Liker 1
Skrevet
Amossa skrev (13 timer siden):

Vi legger opp maten på tallerkener, og serverer hver enkelt ved bordet.  Jeg legger opp, og mannen serverer.  Saus settes på spisebordet.  Er vi mange setter vi saus flere steder slik at det er lett tilgjengelig (men pass på at den ikke blir kald).  

Har åpen kjøkkenløsning med spisebordet nært.  Jeg synes det er minst stressende at gjestene setter seg, og at det er mannen og jeg som sørger for serveringen.  

Dette er den verste måten å få mat på i selskap! Ikke kan man regulere porsjonsstørrelsen selv, og ikke kan man forsyne seg av det man vil ha og unngå det man ikke liker. Sånn servering på julaften er jo bare dårlig gjort mot gjestene syns jeg. 

Vi pleier å sette maten i serveringsskåler/fat på bordet, vertskapet fyller på når det trengs. Blir mye mer ro rundt måltidet når alle sitter i ro og det ikke er reking ute og inn på kjøkkenet, eller man må reise seg hver gang man ønsker noe. Syns også folk spiser mer og lengre når man serverer på den måten, og vi er ikke så gjerrige at vi porsjonerer ut det som er laget som hun jeg siterer. 

Anonymkode: 2cce1...418

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Maten settes på spisebordet så de kan forsyne seg selv. Det er derfor jeg ikke bruker så mye pynt på bordet. Jeg vil ha plass til maten ikke unødvendig pynt.

Anonymkode: 2970d...99b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi setter serveringsfatene på bordet, alle forsyner seg og sender rundt. Vi er ikke så mange da, som regel 6 personer på julaften. Jeg tar en runde å fyller på fatene etterhvert som det minker. 

Anonymkode: e19a0...297

Samme her, vi er også bare seks stykker og da er det plass nok. Men hadde vi vært veldig mange, kan det hende jeg ville valgt å sette maten på kjøkkenet. Men jeg hadde fortsatt lagt opp maten på pene fat, så det ble en slags buffet. 

Anonymkode: 6e169...7d2

Skrevet

Legger det på fat og sender rundt og har et bord rett ved vi kan sette det på før noen skal ha mere

Anonymkode: 0ded0...e3b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...